ایرانشهر
مشارکت ایران در طرحهای حملونقلی قطر و عمان
وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه سفر خود به کشور قطر با وزیر حملونقل و ارتباطات این کشور دیدار و پیرامون توسعه همکاریهای مشترک در حوزههای حملونقل، ترانزیت و لجستیک گفتوگو کرد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه روز سهشنبه ۱۴شهریور ۹۶ پس از شرکت در مراسم افتتاحیه بندر حمد قطر با السلیطی، وزیر حملونقل و ارتباطات قطر ملاقات و پیرامون توسعه همکاری در حوزه ترانزیت، حملونقل و شهرسازی تبادل نظر کردند. در این ملاقات وزیر راه و شهرسازی ایران با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیلهای صندوق سرمایهگذاری عمان همچنین ظرفیتها و پتانسیلهای بنادر ایران اظهار کرد که در ایران این آمادگی وجود دارد که در چارچوب تامین نیازهای لجستیکی ترانزیت در منطقه برای تجار منطقه تسهیلات و امکانات بنادر ایران و نیز فرودگاه امام خمینی(ره) را در اختیار تجار عمانی قرار دهند. همچنین ضرورت دارد از امکانات و تسهیلات بندری ایران در بندرعباس و بندر چابهار برای تسهیل ترانزیت و تجارت منطقهیی بین عمان و آسیای میانه بهرهبرداری شود و ایران آمادگی در اختیار گذاشتن این امکانات را دارد. از موضوعات دیگر همکاری کمک به زنجیره لجستیک و ارزش لجستیک از طریق توسعه انبارداری و توسعه مخازن برای تجار دو کشور است که باید در این زمینه سرمایهگذاریهایی توسط دو کشور صورت گیرد و از ظرفیتهای صندوق سرمایهگذاری عمان برای سرمایهگذاری در ایران استفاده و زمینهسازی کرد. ایران آمادگی دارد در این راستا ثبت شرکتهای عمانی در ایران را تسهیل کند. با توجه به اینکه در زمینه گردشگری تورهای سازمانیافتهیی وجود ندارد، ایران آمادگی همکاری در این زمینه را اعلام میکند.
طرف عمانی با توجه به اهمیت نقش ایران به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه پیشنهاد کرد که موافقتنامه عشقآباد مجددا فعال شود و ایران نقش هماهنگکننده را برای میزبانی از وزرای ذیربط به عهده بگیرد. به علاوه طرف عمانی آمادگی خود را برای مشارکت با ایران در طرحهای مشترک زیربنایی حملونقل عمان و قطر در بنادر عمان به ویژه بندر صلاله و بندر صحار اعلام و اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند با طرف عمانی و قطری در همکاریهای هوایی و فرودگاهی در منطقه مشارکت کند.
روش کنونی نوسازی بافت فرسوده کارایی ندارد
عضو انجمن انبوهسازان با تاکید بر اینکه روش کنونی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای نوسازی بافتهای فرسوده کارایی ندارد، گفت: اقدام شرکت مذکور در درج آگهی برای نوسازی بافت فرسوده مانند این است که مردم بخواهند برای خرید خودرو در مزایده شرکت کنند. حسن محتشم در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: یکی از اقدامات اساسی برای نوسازی بافتهای فرسوده این است که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با همکاری شهرداریها تصمیم جدی بگیرند و این مساله-نوسازی بافتهای فرسوده- زمانی اتفاق میافتد که انبوهسازان را وارد این کار کند. وی با تاکید بر اینکه شرکت عمران و بهسازی با یک سری محدودیتها و موانع قانونی مواجه است که باید آنها را حل کند، افزود: اگر این شرکت مصوبه مجلس یا هیات دولت را اخذ کند، میتواند موانع را که خیلی هم سخت نیست از پیش روی نوسازی بافتهای فرسوده بردارد. وی با یادآوری اینکه مطابق قانون باید سالانه 10درصد از بافتهای فرسوده احیا میشد، تصریح کرد: نوسازی بافتهای فرسوده در کشور به صورت پراکنده انجام شده است. با آنکه شهرداریها در این زمینه اتفاقا شرایط خوبی را فراهم کرده و امتیازات قابل قبولی را ارائه داده اما نوسازی بافتهای فرسوده کافی نبوده است. عضو انجمن انبوهسازان با بیان اینکه کل بافت فرسوده تهران 13هزار هکتار است، اظهار کرد: از این میزان بیش از 3000هکتار بافت فرسوده با شرایط نامطلوب داریم و احیای آنها نیازمند برنامهریزی دقیق و ورود سازنده حرفهیی است. محتشم با اشاره به اینکه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای احیای بافتهای فرسوده اقدام به درج آگهی میکند، بیان کرد: درج آگهی ایرادی ندارد اما صرفه نظر از هر شرایط مثبتی که ممکن است در این کار وجود داشته باشد برای احیای بافتهای فرسوده چنین روشی جواب نمیدهد و اساسا سازنده حرفهیی به دنبال آگهی نمیرود چون دنبال این کار نیست. وی گفت: اقدام شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای درج آگهی جهت نوسازی بافت فرسوده مانند این است که مردم بخواهند برای خرید خودرو در مزایده شرکت کنند.