افزایش هزینه سفرهای داخلی نسبت به خارجی
پایگاه خبری اتاق تهران|
دو روز پیش معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اعلام کرد سال گذشته 9 میلیون ایرانی به سفر خارج از کشور رفتهاند، آماری که به نسبت مسافران ورودی ایران که براساس آخرین آمارها 5.5 میلیون نفر بوده است، عددی قابل توجه محسوب میشود. محسن مهر علیزاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این باره میگوید: « آمار 9 میلیون نفر عدد بسیار زیادی است مخصوصا نسبت به توریستهای وردی ما اگر آمار گردشگران ورودی کشورمان 20 میلیون نفر بود
9 میلیون نفر عدد قابل توجهی محسوب نمیشد ولی وقتی آمار توریستهای خروجی ما دو برابر ورودیمان است آن زمان باید نگران بود و به فکر برنامهریزی ویژه افتاد.»
او در ادامه دلیل اصلی رشد جمعت گردشگر خروجی ایران در سالهای گذشته را نبود جاذبههای گردشگری اعلام میکند که در کشورهای همسایه وجود دارد و ایرانیها را افرادی اهل سفر میداند و میگوید: « گروههای توریستی و آژانسهای گردشگری که در کشورهای همسایه و مورد هدف ایرانیها کار میکنند حرفهیی برخورد میکنند و این به معنی آن است که با برنامهریزی دقیق کارها را پیش میبرند تا در فصول مختلف مسافران را جذب کنند و هزینههای سفر را هم کاهش دهند، اتفاقی که باعث میشود قیمتهایشان خیلی پایین بیایند و این افراد را به سفر به این مقاصد تشویق میکند؛ ما در کمیسیون گردشگری اتاق تهران هم پیش از این به بررسی این موضوع پرداخته و روی کاهش هزینههای سفر درکشورمان بحثهای بسیاری داشتهایم؛ یکی از مشکلات اصلی ما در سفرهای داخلی بالا بودن هزینههاست، توجه داشته باشید که سفر داخلی بسیار گرانتر از سفرهای خارجی است برای مثال هزینه سفر یک خانواده به شیراز تفاوت چندانی با سفر این خانواده به استانبول نخواهد داشت. اگر قیمت تورها و هزینه سفر در داخل کشور متعادلتر بشود حتما هم گردشگران داخلی بیشتر به نقاط مختلف کشورمان سفر میکنند و هم توریستهای ورودی بیشتری خواهیم داشت. »او با بیان اینکه وجود آژانسهای گردشگری حرفهیی و برنامهریزی دقیق در این حوزه یک ضرورت است، میگوید: «زیربناها در کشور ما باید آماده شود که بخشی از آن شامل سخت افزارهاست مثل هتل و محل اقامت، شرکتهای گردشگری فعال که توانایی جذب توریست را داشته باشند و... ما متاسفانه هنوز آژانسهای داخلی خیلی قوی در کشور نداریم و اصولا برای آژانسهای ما فرستادن توریست به کشورهای دیگر و همکاری با شرکتهای خارجی راحتتر از جذب توریستهای خارجی است. اتفاقی که به نوعی در تجارت ایران هم شاهدیم و میبینیم که واردات برای تجار ما سادهتر از صادرات است.