رویای امریکایی برای خارجی‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۷۸
رویای امریکایی برای خارجی‌ها

 گروه گوناگون|

 رییس‌جمهوری امریکا همانطور که در زمان انتخابات وعده داده بود، اجرای طرح «داکا» را متوقف کرد. دونالد ترامپ برخلاف نظر بسیاری از هم حزبی‌های خود دست به این کار زد. داکا برنامه‌یی بود که طبق آن نوجوانان و کودکانی که به‌ صورت غیرقانونی با والدین خود پا به امریکا گذاشته بودند، اجازه کار و زندگی پیدا می‌کردند. این طرح در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما تصویب شده بود. در پی این تصمیم دونالد ترامپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مقام‌ عالی حقوق بشر سازمان ملل در اظهارنظرهای جداگانه، وی را به دلیل در پیش‌ گرفتن سیاست‌های ضد مهاجرتی مورد انتقاد قرار دادند. طبق آمار به ‌دست آمده، لغو این قانون زندگی بیش از 800 هزار مهاجری که در امریکا زندگی و کار می‌کنند، تهدید می‌کند. برنامه داکا تا پایان مارس ۲۰۱۷ حدود ۸۸۶ هزار مهاجر را تحت پوشش قرار داده است. براساس آخرین گزارش‌های به دست آمده اکثر مهاجرانی که به‌ صورت غیرقانونی به امریکا وارد شده‌اند، شهروندان مکزیک هستند که با توجه به ‌وسعت مرزهای مشترک با امریکا، اغلب از طریق زمینی و غیرقانونی تنها یا به ‌همراه والدین خود به خاک امریکا وارد شده‌اند. طبق آمار درحال حاضر بیش از 618‌ هزار جوان مکزیکی در امریکا حضور دارند. داکا این فرصت را برای آنها فراهم می‌کرد که حداقل تا 2سال پس از سال 2017 در امریکا بمانند و بعد از آن دوباره درخواست خود را تمدید کنند. علاوه بر جوانان مکزیکی که بالاترین جمعیت مهاجران غیرقانونی امریکا را تشکیل‌ می‌دهند، جوانان دیگری از کشورهای السالوادور، گواتمالا، هندوراس و پرو در این فهرست قرار دارند. آن طور که آخرین گزارش‌ها از وضعیت مهاجران غیرقانونی نشان می‌دهد حدود 28‌هزار جوان از السالوادور، نزدیک به 17 هزار جوان گواتمالایی و بیش از 18‌هزار جوان از هندوراس درحال حاضر در امریکا حضور دارند که پس از اجرای فرمان ترامپ مبنی بر لغو طرح داکا، زندگی و شرایط کار آنها دچار بحران خواهد شد. تعداد جوانان پرو نیز طبق این گزارش حدود 9هزار نفر اعلام شده است.

براساس آمارهای جمعیت‌شناسی مهاجرات غیرقانونی، کالیفرنیا مهم‌ترین مقصد این جوانان است که برای رسیدن به شرایطی بهتر، کشور خود را به سمت امریکا ترک کرده‌اند. در این ایالت حدود 223هزار جوان پناهجو حضور دارند. تگزاس نیز بیشترین جمعیت جوانانی را دارد که به‌ صورت غیرقانونی، تنها یا با والدین خود به خاک امریکا وارد شده‌اند. ایالت ایلینویز با میزبانی بیش از 42هزار جوان پناهجو از دیگر مقاصد مهاجران معرفی شده که شمار این جوانان در نیویورک حدود 42هزار نفر و در فلوریدا حدود 33هزار نفر اعلام شده است. طبق برآوردهای صورت ‌گرفته، این جوانان در زمانی که به خاک امریکا وارده‌ شده بودند به طور متوسط 6 سال داشتند و اکنون که زمزمه‌هایی از خروج آنها شده است تقریبا به طور متوسط 25ساله هستند. در واقع می‌توان گفت که این جوانان دوران تحصیل و آموزش خود را در امریکا گذرانده‌اند. براساس این گزارش، از مجموع جمعیت جوانان مهاجر که به صورت غیرقانونی به خاک امریکا وارد شده‌اند حدود 98درصد در این کشور شاغل هستند.

مرکز توسعه امریکا پیش‌بینی کرده که با کاهش شاغلان طرح داکا، تولید ناخالص داخلی امریکا ظرف 10سال آینده بیش از 433میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و تبعات آن در اقتصاد تمام ایالات ‌متحده احساس خواهد شد.

 

ارسال نظر