ایران دروازه اقتصادی سرمایه‌گذاران

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۲۹

گروه تجارت|

دهمین اجلاس دو سالانه اتاق‌های بازرگانی جهان کار خود را با حضور 900 مهمان از 108 کشور و نمایندگانی از 180 اتاق بازرگانی سراسر جهان آغاز کرد. در این مراسم که روسای فدراسیون‌ اتاق‌های بازرگانی و نمایندگان اتاق‌های آسیا و اقیانوسیه حضور داشتند درباره چگونگی ارتقای وضعیت اتاق‌ها، وظایف قانونی اتاق‌های بازرگانی و همچنین چشم‌انداز سال‌های آتی صنعت و تجارت جهان سخن گفتند. به گفته فعالان اقتصادی، کنگره جهانی اتاق‌های بازرگانی را به‌دلیل تعدد شرکت‌کنندگان می‌توان در فهرست برترین جلسه‌های اقتصادی دنیا محسوب کرد که فرصتی بی‌نظیر برای رایزنی بین فعالان بخش خصوصی جهان از اتاق‌های بازرگانی کشورهای مختلف است. از این رو نیز شعار اجلاس این دوره «محل پیوند کسب‌و‌کارها» انتخاب شده و اجلاسی که برای نخستین‌بار اتاق بازرگانی ایران یکی از حامیان مالی آن است و به گفته پدرام سلطانی هیات ایرانی مشارکتی فعال و پرقدرت در بخش‌های مختلف آن دارد. به گزارش اتاق تهران، نایب‌رییس اتاق ایران می‌گوید: تیم قدرتمندی از بخش خصوصی ایران و از اتاق‌های بازرگانی شهرهای مختلف در این کنگره حضور دارند. در اجلاس امسال علاوه بر آنکه نمایندگان اتاق بازرگانی در پنل‌های تخصصی این اجلاس سخنرانی کرده و به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای مرتبط با موضوعات مورد بحث اجلاس خواهند پرداخت، دو پروژه ابتکاری نیز از سوی اتاق بازرگانی شیراز و اصفهان معرفی خواهد شد و به رقابت با اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها خواهند پرداخت.

پدرام سلطانی در ابتدای نشست «فرصت‌های کسب و کار» در ایران که براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تدوین شده است، اشاره کرد. نایب‌رییس اتاق ایران گفت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران، منابع طبیعی و زیرزمینی ایران، منابع انسانی ایران، اندازه بازار ایران و بازار منطقه‌یی و شرایط ویژه جغرافیایی و تاریخی ایران پنج محور اصلی فرصت‌های کسب و کار در کشور ما محسوب می‌شوند که هر کدام از آنها شرایط ممتازی را برای سرمایه‌گذاری و تعاملات تجاری پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. او در ادامه به تشریح هر کدام از این فرصت‌ها پرداخت و در بخش معرفی فرصت‌های کسب و کار کشورمان در حوزه ژئوپلیتیک گفت: ایران بستر مناسب و موقعیت ویژه‌یی برای سرمایه‌گذاری در حمل ‌و ‌نقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی دارد. ایران از نظر ژئوپلیتیک در نقطه‌یی قرار گرفته که کوتاه‌ترین مسیر برای اتصال آسیا به اروپا و شرق به غرب است و این موقعیتی طلایی برای فعالان حوزه‌ حمل ‌و‌ نقل به وجود می‌آورد که بتوانند از مسیرهای کوتاه‌تر و با امنیت بیشتر کالای‌شان را به اروپا و آسیای میانه منتقل کنند.

وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی و سابقه تاریخی چند هزار سالانه کشور ما فرصت‌های کسب و کار و سرمایه‌گذاری بسیاری را در این حوزه برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده که دست نخورده باقی مانده‌اند. علاوه بر این کشور ما از نظر اقلیم و آب و هوا نیز سرزمینی 4 فصل محسوب می‌شود که در کنار پتانسیل‌های ویژه گردشگری از نظر کشاورزی و در حوزه باغبانی و تولید انواع میوه‌ها شرایطی کم‌نظیر دارد.

«منابع طبیعی و زیرزمینی» و پتانسیل ایران در این بخش موضوع دیگری بود که نایب‌رییس اتاق ایران در ادامه این نشست به آن پرداخت و گفت: ایران پتانسیل‌های بسیاری در بخش انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر دارد. به‌طور متوسط 300 روز آفتابی در طول سال در کشور ما وجود دارد و این یک شاخص بسیار درخشان برای حضور سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر و خورشیدی در کشور ما فعالیت کنند. علاوه بر این در انرژی‌های بادی هم ایران با داشتن 5 کانون بادخیز ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای فعالیت در حوزه انرژی‌های بادی و راه‌اندازی مزارع بادی دارد.

سلطانی با اشاره به جمعیت جوان کشورمان و نیروهای تحصیلکرده، گفت: ایران در حوزه نیروی انسانی بالاترین نسبت سرانه‌ تحصیلکردگان حوزه‌ مهندسی را نسبت به جمعیت‌ دارد و طبیعتا این موضوع ظرفیت‌های زیادی را برای تولید و سرمایه‌گذاری شکل می‌دهد به‌خصوص اینکه هزینه نیروی کار در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها ارزان‌تر است. او در ادامه گفت: حضور جمعیت جوان تحصیلکرده باعث شده شاهد رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان پرشماری باشیم و از همین رو سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌توانند از این فرصت بهره ببرند. نایب‌رییس اتاق تهران اندازه بازار ایران و بازار منطقه را پتانسیل بسیار ویژه دیگری دانست و گفت: ایران از نظر جمعیت، کشوری نسبتا پرجمعیت با بازاری 80 میلیون نفری است که در کنار خود بازاری 650میلیون نفری از کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و... را دراختیار دارد و این فرصت طلایی است برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری که بخواهند ایران را به «هاب تجارت و بازاریابی» خود تبدیل کنند. علاوه بر اینها یکی از موضوعات در سخنرانی رییس هیات اعزامی اتاق ایران به اجلاس دهمین دوره اتاق‌های جهان نگاه ویژه به چالش‌ها و تبدیل آنها به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود. پدرام سلطانی در این نشست به بحران آب اشاره کرد و گفت: بحران کنونی آب در ایران تهدیدی است که می‌تواند در خود فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش‌های مختلف مانند فناوری‌های مدیریت آب، صرفه‌جویی، بهره‌وری آب و همین‌طور بازیافت و بازچرخانی آب پیش روی شرکت‌های خارجی بگذارد. ایران برای شرکت‌ها و صاحبان فناوری‌های روز در حوزه آب و منابع آبی طبیعتا یک ظرفیت بسیار ویژه محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر