ورود 2 فروند هواپیمای ATR برجامی به کشور
درحالی که قرار بود دیروز 2 فروند هواپیمای ATR سری 600 فرانسه وارد تهران شود اما با تغییر زمان مراحل تحویل هواپیما در تولوز فرانسه، ورود این ATRها به امروز موکول شد.
به گزارش«تعادل» با اجرای برجام، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) قرارداد خرید 200 فروند هواپیما شامل 100فروند ایرباس، 80 فروند بویینگ و 20 فروند ATR را با طرفهای خارجی امضا کرد و از محل این قراردادها تاکنون 3 فروند ایرباس و 4 فروند ATR وارد ناوگان هما شده و امروز هم هشتمین و نهمین هواپیمای برجامی به ناوگان صنعت هوایی اضافه میشود. ورود 2 فروند هواپیمای ATR سری 600 فرانسه در شرایطی انجام میشود که در هفتههای اخیر، مجلس نمایندگان امریکا به متمم منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران رأی داد که در صورت تصویب در سنا و امضای رییسجمهور امریکا این متمم به قانون تبدیل میشود و از سال 2018 فروش هواپیماهای مسافری به کشورمان ممنوع میشود.
در این میان و فارغ از تاخیر در تحویل هواپیماهای ATR بحث تامین فاینانس هواپیماهای خریداری شده همچنان بحثبرانگیز است. براساس برنامه قرار بود، فاینانسرهای هواپیماها از فروردین ماه امسال تعیین شوند اما هنوز خبری در این زمینه از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی رسانهیی نشده است و 7 فروند هواپیمایی که طی ماههای گذشته به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شدهاند به دلیل عدم توانایی این شرکت همچنین دولت در جذب فاینانسر از محل مصوبه 330میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و به صورت نقد خریداری شدهاند.
البته مسوولان وزارت راه و شهرسازی مدعی شدند که بابت خرید این 7 فروند هواپیما، پرداخت نقدی کامل داشتهاند و پس از جذب فاینانسر در آینده، این پرداختهای نقدی به عنوان پیشپرداختهای فاینانس لحاظ میشود و در همین رابطه اصغر فخریهکاشان، قائممقام وزیر راه در امور بینالملل در گفتوگویی با فارس اعلام کرد: ایران ایر 330میلیون دلار پیشپرداخت داشته و به محض نهایی شدن فاینانس، این پیشپرداخت برای دریافت هواپیماهای بعدی لحاظ شده و قرارداد فرآیند اجرایی خود را بدون هیچ مشکلی طی میکند اما با گذشت زمان و عدم توانایی هما و دولت در جذب فاینانس برای این 7 فروند هواپیماهایی که نقدی خریداری شده به نظر میرسد، هما پرداختهای نقدی را از محل همان مصوبه 330میلیون دلاری برای خرید یکی دو فروند هواپیمای دیگر در نظر بگیرد و تحویل بقیه هواپیماها در قراردادهای بعدی در صورت عدم جذب فاینانسر و تصویب تحریمها با مشکل مواجه شود.
البته ناگفته نماند که علاوه بر ممنوعیت فروش هواپیما به ایران از سوی مجلس نمایندگان امریکا، ممانعت استفاده از منابع مالی برای مجاز کردن مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما هم در این متمم ذکر شده و این یعنی حتی اگر تحریمها در مورد فروش هواپیما به ایران عطف به ماسبق هم نشود در مورد جذب فاینانسر و بیمه فاینانس با مشکلات بزرگی مواجه میشویم.
ویژگی ATRهای خریداری شده هما
نخستین هواپیمای ATR72-600 در سال 2010 تحویل مشتری شد و این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستمهای رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان هماکنون درحال پرواز است. مدل سفارشی ایران ایر قادر است 70نفر را تا مسافت 1528کیلومتر جابهجا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته هزینههای عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سختترین شرایط جوی را هم دارد.
این مدل و مدلهای پیشین سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از امریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکتهای مختلف هوایی قرار گرفته و ایران ایر در تلاش است بخشی از ناوگان کوتاه برد خود را با این هواپیماها نوسازی کند.
موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شدهاند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرتاند ویتنی ساخته شدند و میتواند قدرتی معادل 2750 اسب بخار نیرو برای پروازهای ایمن این هواپیما تولید کند.