پرداخت با NFC فراگیر نیست
گروه بانک وبیمه
فناوری NFC در کشور به دلیل تازگی هنوز با استقبال عمومی مواجه نشده که البته شیوه اجرایی آن و ارائه نشدن یک اپلیکیشن واحد بهمنظور بهرهمندی از خدمات تمام درگاههای پرداخت مجهز به NFC نیز در این بین خیلی موثر بوده است همچنین در این مدل از پرداخت هنوز نیاز به واردکردن رمز دوم از سوی مشتریان است که از جذابیت استفاده از این فناوری میکاهد درصورتیکه اگر این فناوری با شیوه پرداخت آفلاین و استفاده از کیف پول الکترونیکی و بدون واردکردن رمز همراه شود بهطور قطع با استقبال عمومی مواجه خواهد شد و هزینه بالای تجهیز شبکه پرداخت به فناوری NFC در کشور که به تدریج اجرایی میشود، توجیه منطقی مییابد.
به گزارش «تعادل» در مهرماه سال ۹۵ با توافق صورت گرفته بین همراه اول و شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در ارائه خدمات ارتباطی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی، مجوز بستر تبادلات سریع مبتنی بر فناوری NFC و کارتهای بانکی شبیهسازیشده روی سیمکارتهای اپراتورها در کشور صادر شد و پس از آن اپراتورهای همراه اول با سرویس جیرینگ، ایرانسل و رایتل هریک شیوه پرداخت با NFC را اجرایی کردند که هنوز با استقبال عمومی مواجه نشده است. NFC مخفف کلمه
Near Field Communication است و همانطور که از اسم آن پیداست مجموعهیی از استانداردهای مخابرات بیسیم در فاصلههای بسته و کوتاه است. این فناوری از قبل از سال ۲۰۰۴ میلادی در دنیا ورود و شرکتهای نوکیا، سونی و فیلیپس در سال ۲۰۰۴ انجمن NFC را تاسیس کردند و تا سال ۲۰۱۵ در حدود ۵۴ میلیون کاربر پرداخت از این طریق را تجربه کردند و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۶۶میلیون کاربر در جهان از این نوع پرداخت استفاده کنند. در ایران نیز از اردیبهشتماه امسال بانکها با مجوز بانک مرکزی در حوزه ارائه خدمت بر پایه فناوری NFC وارد و تاکنون پنج بانک ملت، شهر، پارسیان، رفاه و صادرات از این فناوری رونمایی کردهاند.
اما آنچه در این بین اهمیت دارد، این است که تا پایان مردادماه امسال بنا بر آمار شرکت شاپرک در طی چهار ماه تنها ۲۱۹۸ تراکنش با فناوری NFC رقم خورده که بسیار اندک است و نشاندهنده این واقعیت است که این فناوری با استقبال عمومی در ایران مواجه نشده که میتواند دلایل متعددی داشته باشد. سید ابراهیم حسینینژاد کارشناس پرداخت الکترونیک با تشریح دلایل عدم استقبال از فناوری NFC در کشور گفت: بهمنظور بهرهمندی از فناوری NFC باید به سمت پرداختهای آفلاین و استفاده از کیف پول الکترونیکی حرکت کنیم.
وی در گفتوگو با ایبنا در این خصوص گفت: عدم استقبال مردم از فناوری NFC دلایل متعددی دارد و البته هنوز قضاوت در این خصوص زود و شتابزده است و باید به این نوع فناوری در کشور فرصت توسعه و ارتقا داد.
سید ابراهیم حسینینژاد افزود: البته مدل اجرایی فعلی این فناوری در کشور فراگیر نیست و امیدواریم در نسخههای اجرای بعدی NFC که از سوی بانک مرکزی ارائه میشود به فراگیری مدل توجه ویژهیی شود.
وی یادآور شد: در مدل فعلی یک بانک با همکاری یک شرکت پرداخت الکترونیک باید نرمافزاری را ارائه کند که NFC را ساپورت کند و پایانههای فروشگاهی شرکت پرداخت الکترونیک بهمنظور بهرهمندی از این فناوری باید مجهز به NFC باشد و اپلیکیشن طراحیشده تنها روی پوزهای شرکت پیاسپی همکار قابلاستفاده است که به این مدل با این روند از فراگیری برخوردار نیست.
حسینینژاد با بیان اینکه بانک مرکزی در فاز بعدی بهمنظور فراگیر کردن بهرهمندی از فناوری NFC باید یک اپلیکیشن جامع برای استفاده از این فناوری، طراحی و ارائه کند، اظهار داشت: استفاده از فناوری NFC باید برای تمام متقاضیان با نصب یک نرمافزار جامع در تمام پایانههای فروشگاهی مجهز به NFC امکانپذیر باشد.
وی یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از فناوری NFC در کشور را در پرداخت آنلاین آن در حال حاضر دانست و گفت: بهمنظور بهرهمندی از فناوری NFC باید به سمت پرداختهای آفلاین و استفاده از کیف پول الکترونیکی حرکت کنیم تا استفاده از این فناوری با اقبال عمومی مواجه شود.
حسینینژاد اذعان داشت: در حال حاضر در کشور همچنان حجم تراکنشهای آنلاین بالاست و همچنین در مکانیسم کارمزد تفاوتی برای تراکنشهایی با مبالغ پایین و بالا در بانک پذیرنده وجود ندارد و کارمزد این خدمات نیز برای مردم رایگان است و شاید یکی از دلایل اصلی توسعه نیافتن پرداختهای آفلاین در کشور نظام کارمزد در حوزه پرداخت باشد.
وی ادامه داد: عدم فراگیری مدل فعلی در پرداختهای NFC، بهرهگیری از پرداختهای آنلاین در این فناوری و نظام کارمزد فعلی حاکم در کشور را میتوان سه عامل کلیدی توسعه نیافتن و عدم استقبال از فناوری NFC در کشور ذکر کرد.
حسینینژاد در پاسخ به این سوال که مدل اجرایی NFC با تراکنشهای آفلاین برای این فناوری مناسب است و از امنیت کافی برخوردار است، گفت: بهطور قطع این مدل برای بسیاری از کسبوکارهای خرد مانند بلیت الکترونیکی در حملونقل بسیار مناسب است البته درصورتیکه شیوه تراکنش آفلاین و در نهایت مزیت و ارزشافزودهیی برای مردم به نسبت تراکنشهای آنلاین داشته باشد که این امر به دلیل نظام کارمزدی فعلی شاید از جذابیت برای مردم برخوردار نباشد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که بر اساس مدل کارمزد حاکم در نظام پرداخت فرقی در انجام تراکنش بهصورت آفلاین و آنلاین وجود ندارد بهمنظور توسعه تراکنشهای آفلاین این شیوه از پرداخت باید همراه باارزش افزودهیی باشد تا با استقبال عمومی مواجه شود.
حسینینژاد با تاکید بر اینکه در حال حاضر درصد بالایی از تراکنشهای در شبکه پرداخت زیر ۱۰ هزار تومان است، یادآور شد: با توجه به تجربههای بینالمللی که نشاندهنده اهمیت وجود نظام پرداختهای آفلاین برای مدیریت پرداختهای خرد است، رواج استفاده از پرداختهای آفلاین باید هر چه زودتر در نظام پرداخت کشور عملیاتی شود تا حجم بزرگی از ترافیک شبکه پرداخت کاهش و بهتبع آن هزینههای اجرایی کار نیز کمتر شود.
وی در پاسخ به این سوال که گفته میشود شرکتهای پی اس پی دلیل اصلی توسعه نیافتن تراکنشهای آفلاین به دلیل کاهش تراکنشهای آنلاین و به آن درآمد کارمزدی در این روش هستند، گفت: این گفته نمیتواند درست باشد زیرا بهمنظور حل این مساله میتوان کارمزدی نیز برای تراکنشهای آفلاین برای شرکتهای پرداخت الکترونیک در نظر گرفت.
حسینینژاد ادامه داد: در حال حاضر پرداختهای آفلاین تنها توسط چند شرکت پی اس پی اجرای شده و اجرای این روش، هزینهها اجرایی کار را کاهش و بهتبع کل هزینه زیرساختی نظام پرداخت در کشور را نیز کمتر میکند.