وزیر ارتباطات: دسترسی به فضای مجازی محدود نمیشود
گروه دانش و فن
جهرمی گفت: به واسطه برخی نظرات سیاسی نمیتوان دسترسی به فضای مجازی از جمله تلگرام را محدود کرد و اختلافی در مورد فعالیت تلگرام وجود ندارد و این اپلیکیشن را مردم انتخاب کردهاند و ما به نظر آنها احترام میگذاریم.
وزیر ارتباطات با اشاره به اظهاراتی که دادستان در مورد بستن شبکه تلگرام اعلام کرده بود، گفت: موضوع فعالیت کانالهای سیاسی ضد انقلاب در تلگرام است و حاکمیت با فعالیت این کانالها مخالف است.
محمدجواد آذریجهرمی در جمع خبرنگاران در مورد اظهارات دادستانی کل کشور مبنی بر برخورد قضایی با شبکه پیامرسان تلگرام اظهار داشت: موضوع فعالیت کانالهای ضد انقلاب در فضای مجازی است که این مساله باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است.
وی با تاکید بر اینکه دادستان کل کشور طی اظهاراتی که داشت به دنبال بستن فضای مجازی نیست و نگاه مثبت ایشان به فضای مجازی قابل تقدیر است اما موضوعی که وجود دارد هدفی است که ضد انقلاب از طریق کانالهای تلگرام برای بر هم زدن آرامش روانی مردم در پیش گرفته است.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما از گردش آزاد اطلاعات استقبال میکنیم و در این زمینه نیز دولت با دادستانی تعامل دارد، افزود: هدف کانالهای ضد انقلاب، راه انداختن دعوای رسانهیی میان دو مجموعه نظام است که این موضوع خلاف امنیت عمومی کشور خواهد بود و نگرانکننده است.
آذریجهرمی با اشاره به اینکه نباید فضای مجازی امنیت روانی مردم و جامعه را بر هم بزند، گفت: با پخش شایعات در کانالهای ضد انقلاب، برخی مردم فکر میکنند که مجموعههای نظام با یکدیگر درگیر هستند و این اصلا به نفع امنیت عمومی کشور نیست به همین دلیل ما با جدیت در حال پیگیری هستیم تا کانالهای مخالف نظام از دسترس خارج شود.
وی ادامه داد: البته دولت موافق فیلترینگ کانالهای سیاسی نیست و خط کانالهای ضدانقلاب با کانالهای سیاسی کاملا متفاوت است. بهطور کل میگوییم دولت اجازه محدودیت در فضای سیاسی را نمیدهد و ما موافق محدودیت در فضای مجازی کشور نیستیم.
وی در ادامه گفت: سازمان تنظیم مقررات قول داده است که تا پایان مهرماه با راهاندازی که پیامکهای مزاحم را گزارش و این مشکل را حل کند.
محمدجواد آذریجهرمی از راهاندازی کارگروه کیفیت ارتباطی اربعین خبر داد و گفت: با توجه به تجربیات سال گذشته در سه بخش ارتباطات پایه مرزی، ظرفیتسازی اپراتورها و نیز ارتباطات میان دو کشور، موضوع ارتباطرسانی به زائران اربعین حسینی را دنبال میکنیم.
وی با اشاره به اینکه هماکنون ظرفیتسازی مناسب از اپراتورهای موبایل برای این موضوع صورت گرفته است، گفت: بخشی از کیفیت خدمات در ایام اربعین حسینی مربوط به اپراتورهای عراق است که شاهد هستیم سال گذشته و با وجود برنامهریزیهای مفصل صورت گرفته در طول مسیر نجف به کربلا، شبکه ارتباطی در ساعاتی پاسخگوی زائران نبود و با وجود آنکه شبکه وایفای از سوی ایران در مسیرها طراحی شده بود، به دلیل اشکالات فیبر نوری در برخی مواقع شاهد مختل شدن این شبکه بودیم.
آذریجهرمی ادامه داد: در همین حال امسال پیرو مکاتباتی که با طرف عراقی داشتیم و به دعوت رسمی وزیر ارتباطات، ظرف ۱۰ روز آینده برای حل مشکلات ارتباطی دو کشور در زمان اربعین، به این کشور سفر خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به دلیل زمان کم، سرمایهگذاری برای اپراتورهای عراقی توجیه اقتصادی ندارد، گفت: به همین منظور ما درخواست دادیم که ظرفیتسازی طی این ایام از سوی اپراتورهای ایرانی صورت گیرد؛ به نحوی که در صورت موافقت و درخواست اپراتورهای عراقی و تحت حاکمیت دولت عراق، تجهیزات ارتباطی را به صورت عاریه در اختیار اپراتورهای عراقی قرار میدهیم.
وی همچنین گفت: از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز ظرفیتهای ارتباطی ایجاد شده و قرار است اپراتورهای ایرانی نیز تعرفهها و خدمات رومینگ را به زودی پیشنهاد دهند؛ با این وجود پیشبینی میکنیم از سمت ایران مشکلی در برقراری ارتباط نداشته باشیم، اما از سمت طرف عراقی نمیتوانیم تضمینی دهیم و به همین دلیل قصد سفر به این کشور برای رایزنی داریم.
آذریجهرمی در مورد مقرون بهصرفه بودن استفاده از سیمکارتهای ایرانی در ایام اربعین نیز گفت: سال گذشته مشکلی که برخی مردم با سیمکارتهای ایرانی داشتند، هزینه دیتا بالا بود که زائران را ناراضی میکرد. امسال ما میگوییم که مردم شرایط را بررسی کرده و سپس نسبت به خرید سیمکارت عراقی یا ایرانی اقدام کنند چرا که هزینه دیتا در رومینگ بسیار گران است و زائران باید مواظب باشند که دیتایی که استفاده میکنند، به سرعت با اتمام بسته و حجم روبهرو میشود. به همین دلیل چنانچه کاربران نیاز به دیتا دارند، بهتر است که از سیمکارت عراقی استفاده کنند که در کشور عراق بهصرفهتر است.
حل مشکل پیامکهای مزاحم تا پایان مهرماه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد معضل پیامکهای تبلیغاتی و نارضایتی مردم افزود: این مشکل مربوط به این است که بیضابطه و بدون حساب و کتاب و با محتوای نامناسب و حتی در ساعات نامناسب، اجازه دادیم پیامکهای تبلیغاتی به مردم ارسال شود؛ این مساله باعث نارضایتی مردم شده است. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی نیز ورود کرد و مصوبهیی را برای محدودسازی این پیامکها به وجود آورد. اما باید توجه داشت که برخی کسب و کارهای نوپا از طریق پیامکهای تبلیغاتی فعالیت میکنند که نباید آنها را از این امکان محروم کرد.
وی تصریح کرد: بر این اساس در حال پیدا کردن راهحل و مجرای قانونی برای پیامکهای تبلیغاتی بدون مزاحمت برای مردم هستیم و هماکنون شاهدیم که برخی با دور زدن قوانین از سیمکارتهای شخصی برای ارسال پیامک تبلیغاتی استفاده میکنند.
آذریجهرمی ادامه داد: در ابتدای دولت از رگولاتوری خواستیم تا این مشکل را حل کند و با دادن مشوقهای لازم و نیز راهحلی برای کسب و کارهای نوپا، این امکان را به وجود بیاورد که از ظرفیتهای فضای پیامک بدون مزاحمت برای مردم بتوان استفاده کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این زمینه کارگروه بررسی موضوع تشکیل شده است، گفت: سازمان تنظیم مقررات قول داده است که تا پایان مهرماه با راهاندازی که پیامکهای مزاحم را گزارش و این مشکل را حل کند؛ به نحوی که کاربران پیامکهای مزاحمی که دریافت میکنند را به سامانه پیامکی رگولاتوری گزارش کرده و به این ترتیب جلو انتشار پیامکهای مزاحم تبلیغاتی گرفته خواهد شد.
بررسی فعالیت تاکسییاب روسی در ایران
وی در مورد انتشار اخباری مبنی بر فعالیت یک شرکت جدید تاکسییاب از کشور روسیه در ایران با نام «ماکسیم» گفت: من نیز این موضوع را شنیدهام و از دکتر براری معاون دولت و امور مجلس وزارت ارتباطات خواستهام که این موضوع را پیگیری کند.
آذریجهرمی افزود: از آنجایی که هماکنون بخش خصوصی سرمایهگذار در عرصه تاکسییابهای اینترنتی در کشور وجود دارد و نخبگان بسیاری در این بخش فعال هستند و نیز ظرفیت بازار برای این فعالیت وجود دارد، قطعا واگذاری بخشی از این خدمات به یک کشور دیگر، صلاح و مناسب سیاستهای کشور نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اما اینکه بدانیم ابعاد سرمایهگذاری و فعالیت این شرکت روسی چیست و با چه هدفی قرار است وارد بازار ایران شود، هنوز اطلاع کافی از آن نداریم و به همین دلیل خواستهایم که با بررسی ابعاد مختلف موضوع بتوانیم در مورد آن تصمیمگیری کنیم.
وی اظهار داشت: البته ما از سرمایهگذاری خارجی استقبال میکنیم اما این سرمایهگذاری باید مطابق با اسناد توسعه نظام و همخوان با سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد.
آذریجهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت شبکههای اینترنتی لاتاری (بختآزمایی) در فضای مجازی گفت: مردم در صورت مشاهده اینگونه موارد، باید موضوع را به سامانه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارش دهند تا بتوان در مورد فعالیت این شبکهها تصمیم قاطع گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر گران شدن بستههای اینترنت موبایل تاکید کرد: هیچگونه افزایش قیمتی در حوزه تعرفههای اینترنت و تلفن همراه نداشتیم و اگر مردم با حتی یک مورد از این مساله مواجه شدند، موضوع را به سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات گزارش دهند تا این شکایت به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.
تلاش برای خرید از سایت آمازون در ایران
وی در مورد فراهم شدن امکان خرید آنلاین کالا از سایتهایی مانند «آمازون» که سال گذشته نیز مطرح شده بود، گفت: از آنجایی که مردم به خدمات نیاز دارند، شرکت پست تمام تلاش خود را میکند تا با واسطه این امکان را برای مردم فراهم کند. آذریجهرمی افزود: نیت، خدماتدهی به مردم است و به همین دلیل سخن از واسطهها برای برقراری ارتباط و تعامل با سایتهایی اینچنینی به میان میآید؛ با این حال ما از شرکت پست میخواهیم که اجازه دهد بخش خصوصی وارد این عرصه شود و اپراتورهای خصوصی پست که به زودی وارد این حوزه میشوند، این تعامل را برقرار خواهند کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد لایحه مالکیت معنوی که پیش از این در سال ۹۳ از سوی دولت تدوین شده بود، گفت: این لایحه در کمیسیونهای مختلف دولت، مراحل تدوین و تنظیم را گذرانده و با توجه به رشد سریع تکنولوژی، انتقاداتی بر آن وارد بود که ما با تشکیل کارگروهی، در حال رفع این انتقادات هستیم.
وی با بیان اینکه با توجه به پژوهشهای صورت گرفته در مرکز تحقیقات مخابرات و جمعبندی نظرات مراکز پژوهشی از جمله مرکز پژوهشهای مجلس، مجلس و نخبگان حوزه فناوری گفت: این لایحه تنظیم شده مجددا بازنگری شد و هماکنون با رفع اشکالات آن، به یک جمعبندی برای ارائه لایحه مالکیت معنوی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دولت هستیم.