عملکرد 6 ماهه گروه سایپا و افقهای پیشرو
گروه بنگاهها
براساس آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور 6 ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است. به گزارش«تعادل» به نقل از سایپانیوز 6 ماه از سال ۹۶ گذشته است؛ «سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» این 6 ماه برای بررسی عملکرد سازمانها بسیار مهم و معتبر است چراکه اغلب سازمانها و بنگاههای اقتصادی ایران عملکرد خود را در بازه زمانی 6 ماهه اندازهگیری میکنند و این اندازهگیریها عمدتا میتواند ملاک مقایسه قرار گیرد.
در همین ارتباط خسرو دلشاد، کارشناس خودرو طی یادداشتی به عملکرد 6 ماه گذشته گروه خودروسازی سایپا پرداخته است که متن آن از نظرتان میگذرد:
براساس آخرین آمار و اطلاعات منتشره گروه خودروسازی سایپا؛ این گروه خودروسازی کشور 6 ماهه نخست سال ۹۶ را با شتابی ستودنی آغاز کرده است. کافی است تنها به دو عدد تولید و فروش توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که شرکتهای این مجموعه عظیم صنعتی توانستهاند با تولید ۲۸۵هزار و ۷۹دستگاه انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹.۸ درصدی را تجربه کنند.
از سوی دیگر همین آمار منتشر شده از عملکرد گروه خودروسازی سایپا نشان میدهد که در بخش فروش این گروه صنعتی اتفاقات بسیار مهم و مثبتی رخ داده است. به عنوان مثال:
تعداد فروش تجمعی محصولات گروه خودروسازی سایپا در 6 ماه نخست سال جاری ۲۷۳هزار و ۷۷۶دستگاه خودرو اعلام شده که نسبت به تعداد فروش ۲۲۳هزار و ۶۷۷ دستگاه خودرو تولید شده در مدت مشابه سال قبل، بیانگر رشد مناسب فروش محصولات گروه سایپاست.
گزارش منتشره نشان میدهد که سایپا از نظر مالی تجربه بینظیری نسبت به سال گذشته داشته است. بنا به اطلاعات این گزارش، ارزش فاکتورهای فروش 6 ماه نخست سال ۹۶ گروه خودروسازی سایپا به رقمی معادل ۹ هزار میلیارد و ۳۲۰میلیون تومان رسید است. عدد درشتی که نشاندهنده رشد 42.4درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
کارشناسان معتقدند که موفقیتهای بیبدیل سایپا دلایل بسیاری دارد که از آن جمله میتوان به انسجام در مدیریت، برنامهریزی قوی در حوزه مالی و اقتصادی، ایجاد انگیزش و تعهد سازمانی کارکنان اشاره کرد. در کنار این موارد کوششهای سایپا در دو حوزه توسعه محصول و ارتقای کیفیت نیز بر عملکرد مثبت 6 ماهه این گروه تاثیر مثبت گذاشته است. اگر به اخبار منتشره در چند ماه اخیر نگاه کنیم، متوجه اهتمام این گروه به حوزه توسعه محصول میشویم که در زیر به تعدادی از این موارد اشاره میشود:
الف) توسعه محصول: یکی از محوریترین استراتژیهای خودروسازان برتر دنیا تاکید بر توسعه محصول است. این استراتژی در چند سال اخیر به صورت مداوم توسط گروه خودروسازی سایپا تعقیب شده است.
جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی ساپیا با تاکید بر اهمیت توسعه محصول در گروه سایپا معتقد است: «در سالهای گذشته بالای۸۰ تا ۹۰درصد محصولات سایپا صرفا یک نوع خودرو بود که به بازار عرضه میشد و امروز تنوع محصول عرضه شده، نشان از مدیریت و توان بالای فنی و طراحی در این شرکت است.» با مروری بر اخبار چند ماهه اخیر این گروه به مواردی از این دست برمیخوریم:
تولید وانت پادرا: وانت پادرا محصولی از شرکت زامیاد با تمرکز بر رعایت استانداردهای کشور و بهروزرسانی در تجهیزات رفاهی و فنی بازطراحی و در راستای حفظ و ارتقای اصل مشتریمداری به بازار عرضه شده است. پادرا با توجه به سبد محصولات وانت در کشور بهدلیل داشتن قابلیتهایی همچون راحتی در فرمانپذیری و هندلینگ، تقویت سیستم ترمز، تجهیز به گیربکس ۶ سرعته امکان نصب انواع کاربریها را دارد.
از سایر ویژگیهای این وانت میتوان به توان حمل، قدرت بالا و استهلاک پایین اشاره کرد که آن را تبدیل به محصولی منحصر به فرد در بازار خودروهای تجاری سبک درونشهری کرده است. به زعم اکثر کارشناسان صنعت حمل و نقل با توجه به ارتقای تجهیزات رفاهی و فنی صورت گرفته، پادرا جایگزینی مناسب برای وانت زامیاد خواهد بود.
ساخت نمونههای 001SP: پلتفرم 001SP یکی از پلتفرمهایی است که طراحی آن توسط مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا انجام شده است.
این پلتفرم بهدلیل تطابق کامل با استانداردهای روز جهانی، سرآغاز تحولی بیسابقه در صنعت خودروسازی ایران و گروه خودروسازی سایپا خواهد بود. بنا به اخبار منتشره تاکنون با تلاش و همت اعضای تیم پروژه ۲۰دستگاه بدنه و 4دستگاه خودرو کامل تولید شده است.
کامیون جدید ولوو FM: محصولات سری FM ولوو همواره یکی از پرطرفدارترین محصولات تجاری کشور شناخته میشود که در سالهای گذشته تحت عنوان 9fm و 11fm و FM به بازار عرضه میشد که پس از توافقات برجام بار دیگر با مشخصات فنی متمایز، ظاهری متفاوت و کاربریهای جدید میهمان جادههای ایران خواهد شد.
محصول جدید سایپادیزل با بهرهمندی از موتور پرقدرت ۴۶۰ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو۵، گیربکس اتوماتیک I-Shift، وزن سبک شاسی و مصرف پایین سوخت به عنوان کشندهیی اقتصادی با آخرین فناوریهای روز دنیا و مختص شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ایران در 6 ماهه نخست به بازار عرضه شده است.
ساینای اتوماتیک و برلیانس کراس هم از محصولاتی است که پیشفروش آن برای تحویل در نیمه دوم امسال توسط سایپا انجام شده و کوییک نیز محصول جدیدی است که به زودی پیشفروش آن توسط سایپا انجام خواهد شد.
ب) ارتقای کیفیت: بنا به گفته گلمحمدی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، هدفگذاری برای افزایش کیفیت محصولات و جلب رضایت هر چه بیشتر مشتریان یکی از مهمترین برنامههای گروه خودروسازی سایپاست. این گروه صنعتی در راستای ارتقای کیفیت و مشتریمداری تاکنون گامهای بسیاری برداشته که نتیجه آن در پارهیی از اخبار منتشره این گروه مشهود است. به عنوان مثال:
دو ستاره شدن کیفیت وانت پراید: طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کیفیت وانت پراید افزایش یافته و از سطح کیفی تک ستاره به دو ستاره ارتقا یافته است.
ستارههای دنبالهدار سراتو: براساس همان گزارش در جدول سطوح کیفی خودروهای گروه سبک در بخش سواری، کیا سراتوی سایپا در رده خودروهای بین ۷۵تا ۱۰۰میلیون تومان همچون ماههای پیش 4ستاره اخذ کرد.
4 ستاره رنوساندرو و پارستندر: این دو محصول از سبد محصولات شرکت پارسخودرو توانستند در بین خودروهای ۲۵تا ۵۰ میلیون تومان مانند ماه قبل ۴ستاره کیفی را اخذ کنند.
4 ستاره برای ولووFH500: در بخش خودروهای گروه سنگین نیز کشنده ولوو
FH500 از محصولات شرکت سایپا دیزل توانست همچون ماههای گذشته ۴ستاره کیفیت را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کسب کند.
3 ستاره برای چانگان، برلیانس: در بین خودروهای ۲۵تا ۵۰ میلیون تومانی نیز برلیانس H330 تولید پارسخودرو همچنین در بین خودروهای ۵۰ تا ۷۰میلیون تومانی، چانگان CS35 تولید سایپاسیتروئن ازجمله خودروهای تولید داخل هستند که در بازرسیهای انجام شده، موفق به دریافت ۳ستاره کیفیت شدهاند.
عملکرد 6 ماهه نخست، نوید دوره پر بار 6 ماهه دوم است. بنا به گزارش اعلامی گروه خودروسازی سایپا برنامه تولید این گروه در 6 ماهه دوم سال ۹۶ تعداد ۳۳۴.۹۳۳ دستگاه انواع خودرو تولید خواهد شد که این میزان نشاندهنده رشد پرشتابتر تولید نسبت به 6 ماهه نخست سال است.
آمار و ارقام موجود نشان میدهد که گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد که در سال ۱۳۹۶ با تولید بیش از ۶۳۳ هزار دستگاه انواع خودرو برنامههای پیشبینی شده تولید خود را محقق کند تا هم رکورد سال پیش خود را بشکند و هم ثابت کند که به سرفصلهای عمده سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال پایبند بوده است.
عملکرد موفق گروه خودروسازری سایپا در تمامی موارد ذکر شده نوید بخش خبرهای بسیار مسرت بخشی برای فعالان حوزه بورس نیز هست، آنچنان که معاون مالی و اقتصادی گروه سایپا در نخستین روز مهر ماه با اشاره به وضعیت تولید، فروش و سود شرکت گفته بود: «برآورد میشود بازار اقبال خوبی را نسبت به سهام سایپا نشان دهد و روزهای خوبی را برای سهام پیشبینی میکنیم.»