دشواری رانندگی در قاره سبز
گروه گوناگون|
بنزین و نفتگازی که در جهان معامله میشود، قیمتهای مشابهی دارد، اما قیمت پرداخت شده از سوی مصرفکننده در کشورهای مختلف، متفاوت است. این تفاوتها ناشی از سیاستهای قیمتگذاری، وضع مالیات بر سوخت، پرداخت یارانهها و... بوده که باعث شده در کشورهای اروپایی، قیمت بنزین به بالاترین میزان در جهان برسد. این موضوع میتواند علاقهمندان به سفر با خودرو در جادههای اروپایی را نگران کند؛ چراکه طبق گزارشهای منتشر شده، بیشتر کشورهای اروپایی، مالیات بر مصرف سوخت بالایی را اعمال میکنند تا از این طریق هم مصرف سوخت کنترل شود و هم مردم به سمت استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی که البته در اروپا وضعیت مناسبی دارد، متمایل شوند. بر اساس آمارهای به دست آمده، قیمت سوخت در اروپا بیش از 2برابر قیمت آن در امریکا و چندین برابر کشورهای نفتخیز در جهان است.
با استفاده از دادههای کمیسیون اروپا، اطلاعاتی به دست آمده که نشان میدهد مصرفکنندگان هر باک بنزین (50لیتر) با اوکتان 95، در کشورهای اروپایی چه هزینهیی پرداخت میکنند. طبق آمارهای منتشر شده، هلند بالاترین قیمت بنزین برای مصرفکننده را دارد. در این کشور هر 50 لیتر بنزین، حدود 76.05 پوند به فروش میرسد. در تازهترین گزارشهای به دست آمده در این کشور صنعت خودروسازی به سرعت در حال حرکت به سمت ساخت اتومبیلهایی سازگار با محیطزیست است. بر این اساس، بسیاری از سیاستمداران هلندی به دنبال ممنوعیت استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال 2025 هستند. در این کشور، علاوه بر آنکه دولت تصمیم دارد با افزایش قیمت بنزین، مصرف این سوخت را کاهش دهد، با ایجاد زمینههایی برای تسهیل خرید خودروهای برقی سازگار با محیطزیست میخواهد استفاده عمومی از وسایل نقلیه با سوخت پاک را ترویج دهد. پیش از این در سالهای گذشته ایتالیا بالاترین قیمت بنزین را در سراسر جهان داشت که با توجه به افزایش قیمت بنزین در هلند، این کشور در سال 2017 در جایگاه دوم قرار گرفت. طبق آمار اعلام شده در ایتالیا قیمت هر باک بنزین حدود 75.15پوند اعلام شده است. هر چند که افزایش بیسابقه قیمت بنزین و نفتگاز در این کشور مردم را ناچار به استفاده از وسایلنقلیه عمومی کرده است، اما به نظر میرسد این افزایش برای کنترل مصرف سوخت و حفاظت از محیط زیست نبوده است، چراکه در بسیاری از گزارشها گفته شده که قیمت سوخت در ایتالیا، علاوه بر نوسان قیمت نفت در سطح جهانی بر اساس مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم تعیین میشود. قیمت محصول پالایش شده، حملونقل اولیه، هزینه انبار، هزینههای مختلف اداری و پمپبنزینها تا سود برای فروشندگان، قیمت نهایی سوخت در ایتالیا را تشکیل میدهد که تنها 30درصد هزینه تولید سوخت را شامل میشود. یونان، فنلاند و دانمارک نیز به ترتیب از کشورهایی هستند که قیمت بنزین برای مصرفکننده بسیار بالاست. طبق گزارشهای به دست آمده، تجارت سوخت در دانمارک، یک صنعت مهم در این کشور شناخته میشود و بیشتر پمپبنزینها در دانمارک متعلق به شرکتهای بینالمللی است. آنطور که آمار نشان میدهد، هر باک بنزین در این کشور حدود 72.81پوند به فروش میرسد. پرتغال، سوئد و ایرلند از دیگر کشورهایی هستند که بنزین با قیمت بالایی به مصرفکننده میرسد. در آلمان نیز هر 50 لیتر بنزین با قیمت 67.65پوند به فروش میرسد. طبق گزارشهای به دست آمده، افزایش قیمت بنزین در آلمان، نگرانیهای بسیاری برای شهروندان به دنبال داشته است. به نظر میرسد، نقش شرکتهای بزرگ نفتی در تعیین قیمت بنزین از مهمترین عوامل افزایش قیمت سوخت در آلمان شناخته میشود. فرانسه و بریتانیا نیز از دیگر کشورهایی هستند که بنزین با قیمت بالایی به فروش میرسد. بنا بر اعلام دولت فرانسه، طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوییلی در این کشور تا سال 2040 میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد. به گفته وزیر محیط زیست فرانسه این طرح نه تنها برای حفاظت از محیط زیست بلکه در راستای ارتقای سلامت عمومی به اجرا گذاشته میشود. در سالهای اخیر در بریتانیا نیز قیمت بنزین و نفتگاز به دلیل افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و همچنین افزایش عوارض دولتی، رکوردهای تازهیی را ثبت کرده است. طبق آمار به دست آمده، هر 50 لیتر بنزین در فرانسه حدود 67.18پوند و در بریتانیا 65.77 پوند به فروش میرسد که این مبلغ در مالت 65.50 پوند اعلام شده است. بهطور کلی جذابیت در اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی وابستگی بالایی به قیمت عرضه حاملهای مختلف انرژی به ویژه فرآورده نفتی دارد. در همین رابطه قیمتگذاری مناسب بنزین در بخش حمل و نقل علاوه بر توجیهپذیرتر کردن طرحهای بهینهسازی منجر به ترغیب مصرفکننده برای استفاده از سوخت جایگزین گاز طبیعی میشود و تاثیر قابل ملاحظههای نیز در کاهش میزان قاچاق این فرآورده خواهد داشت.