پرداخت 2100 میلیارد تومان خسارت در ۳ سال گذشته

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۰۳
پرداخت 2100 میلیارد تومان خسارت در ۳ سال گذشته

گروه بانک وبیمه   احسان شمشیری  

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، خسارات جانی و تلفات رانندگی در ایران را معادل یک جنگ تمام‌عیار ذکر کرد و افزود: دستگاه‌های مرتبط 10 روز برای اصلاح آیین‌نامه خسارت رانندگان مسبب حادثه مهلت دارند که امیدوارم از مهلت قانونی برای جلوگیری از ابطال آیین‌نامه استفاده شود.

به گزارش «تعادل»، علی جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه پرداختی خسارت صندوق روزانه به

 ٤ میلیارد تومان رسیده است، گفت: روزانه مجموع پرداختی ما و شرکت‌های بیمه نیز به ٣٥میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: کل مبلغ خسارت پرداختی قبل از سال ٩٣، حدود یک‌هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بوده که این رقم در

 ٣ سال به ٢‌ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: براساس آمار جهانی در هر ١٠٠‌هزار نفر ١٤ نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می‌کنند که این رقم در ایران ٢٥ نفر در هر ١٠٠‌هزار نفر است که دوبرابر میانگین جهانی است. جباری ادامه داد: روزانه در کشور ٥٠ نفر در حوادث رانندگی کشته و ٩٠٠ نفر مصدوم می‌شوند که این آمار از یک جنگ بالاتر است. مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: زمان بررسی پرونده‌ها و پرداخت خسارت از ۹۰روز به ۵روز کاهش یافت. وی کاهش دوره پرداخت خسارت از 90 به 5 روز و حذف وکلا و دلالان از روند پرداخت خسارت به خانواده‌های زیان‌دیده را ازجمله دستاوردهای اقدامات صندوق و راه‌اندازی شبکه سراسری آنلاین و دفاتر استانی ذکر کرد.

 مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی تصریح کرد: در سه سال گذشته به ٥٣‌ هزار نفر خسارت دادیم که در مقایسه با ٣٦‌ هزار مورد خسارت پرداختی در ٤٦ سال گذشته ١٤٧‌درصد افزایش داشته است. وی افزود: کل مبلغ خسارت پرداختی قبل از سال ٩٣، حدود یک‌هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بوده که این رقم در ٣ سال به ٢‌ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان رسید و افزایشی ١٦٤ درصدی نسبت به ٤٦ سال گذشته دارد. جباری تاکید کرد: در سال ٩٥ صندوق به تنهایی یک‌هزار و ١٠٠ میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است.علی جباری اظهار کرد: سال قبل تصادفات جاده‌یی در ایران 16‌ هزار و 13 نفر مصدوم بر جای گذاشت و در 15 سال قبل بیش از 300‌ هزار نفر در تصادفات جان باختند.

وی افزود: تصادفات روزانه کشور نه تنها باعث تضییع منابع انسانی است که زیان هنگفتی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند، بدین معنا که صندوق تامین خسارات بدنی روزانه 4 میلیارد تومان و همراه با شرکت‌های بیمه 35 میلیارد تومان در این رابطه خسارت می‌پردازند.

جباری با اشاره به اجرایی شدن اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث در سال 95 اظهار کرد: صندوق تامین خسارات بدنی تا سال 93 دوره آزمایشی خود را سپری می‌کرد و از سال 93 و همزمان با بازنگری قانون و انجام اصلاحات در شرح وظایف صندوق، نحوه رسیدگی به پرونده‌های قضایی و وظایف قانون و شرکت‌های بیمه، تحول چشمگیری در عملکرد و ماموریت‌های آن ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه قریب به یک سال از زمان اجرای قانون گذشته، اما به‌طور کامل اجرا نشده است، افزود: برخی مواد، معطل تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل هستند و تاخیر در اجرای آنها طبیعی است اما موادی مانند 49 و 50 نیاز به دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی ندارند و باید اجرا می‌شدند، اما هنوز به‌طور کامل اجرا نشدند. جباری ادامه داد: امیدواریم با اجرای قانون شخص ثالث، دغدغه‌هایی که داریم رفع و خساراتی که از این جهت متوجه خسارت‌دیدگان و خانواده‌ها می‌شود کاهش یابد. وی یادآور شد: با اصلاح قانون صندوق از حالت سنتی و منفعل تبدیل به یک صندوق مدرن و تخصصی شده و تحولات جدیدی در ماموریت‌ها و عملکرد آن به وجود آمده است.

امروز تلاش‌مان این است که تعداد کشته و مصدومان کاهش یابد و بر این اساس همکاری‌هایی با دستگاه‌های دیگر مانند نیروی انتظامی و پلیس آغاز کرده‌ایم. جباری در این رابطه به همکاری نیروی انتظامی و صندوق تامین خسارات بدنی در جهت بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌سواران اشاره کرد و اظهار داشت: این یکی از نمونه‌های همکاری مذکور بوده است، در حال حاضر 100درصد ماشین‌های کشاورزی و راهداری کشور فاقد بیمه‌نامه هستند که باید در این رابطه نیز اقدام و فرهنگسازی لازم صورت گیرد.

وی گفت: کار فرهنگ‌سازی را شروع کرده‌ایم و کارگروه فرهنگی در صندوق تشکیل شده است. به گفته جباری براساس آمارها متوسط مرگ و میر جهانی در تصادفات رانندگی 14 نفر در 1000 نفر است، اما این تعداد در ایران 25 نفر و تقریبا دو برابر میانگین جهانی است. وی ادامه داد: روزانه 50 نفر در حوادث رانندگی کشور کشته و 900 نفر مصدوم می‌شوند که بیش از تلفات یک جنگ تمام‌عیار است. به گفته وی، 60‌درصد کسانی که کشته و مصدوم می‌شوند در گروه سنی 15 تا 45 سال قرار دارند، حدود 70‌درصد مرد و 30‌درصد زن هستند که در کنار هزینه‌های مالی، خسارات اجتماعی زیادی را به بار می‌آورد.

وی همچنین به تشریح عملکرد صندوق پرداخت و افزود: در سه سال اخیر در کشور به 54هزار نفر خسارت پرداختیم، این در حالی است که خسارات پرداخت شده در طول 45 سال گذشته شامل حال 26‌هزار نفر بوده است. وی حجم خسارات پرداخت در سه سال گذشته را در مقایسه با دوره مذکور دو برابر و معادل

 2100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:

 1100 میلیارد تومان آن در سال 95 پرداخت شده است. وی گفت: سرمایه صندوق در آغاز کار 500 میلیارد ریال بود که اکنون به بیش از 40‌ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. جباری افزود: با فعالیت‌های صندوق 15‌ هزار و

 518 نفر در سه سال اخیر که زندانی بوده و حکم جلب‌شان صادر شده بود، با حمایت‌های صندوق، از زندان و زندانی شدن رهایی پیدا کردند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت آیا این منجر به لوث شدن بیمه و بیمه‌نامه‌های شخص ثالث نیست، گفت: کمک‌های صندوق بلاعوض نیست، افراد حقیقی باید خسارت پرداختی از سوی صندوق را با 10‌درصد فرانشیز تامین کنند و این فرانشیز برای اشخاص حقوقی 20‌درصد است. جباری گفت: متاسفانه 30‌درصد پرونده‌های ما مربوط به رانندگان فراری است، این رقم در سال 72، معادل70‌درصد بود که با تمهیدات انجام شده به 30‌درصد کاهش یافته است. جباری همچنین خسارت پرداختی از سوی صندوق تامین خسارات بدنی را در 6 ماهه اول سال 310میلیارد تومان و به 8‌ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در این رابطه 350 نفر مقصر بودند که از زندان رفتن‌شان جلوگیری شد.

 

ارسال نظر