ارائه اسناد گوگل برای اقدامات مداخلهجویانه روسیه در امریکا
سی نت|
شرکت گوگل اعلام کرده است که بسیاری از آژانسهای روسی برای تحریف و تاثیرگذاری بر جریان انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۶ امریکا، میلیونها دلار برای تبلیغات در سرویسهای مختلف گوگل هزینه کردهاند.
بر اساس گزارشی که واشنگتن پست منتشر کرده است، شرکت گوگل تبلیغات و شواهدی دال بر اقدامات مداخله جویانه و دخالت روسیه در جریان انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده امریکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد، یافته است که بر اساس این مدارک، آژانسهای روسی بارها و بارها تلاش کردهاند تا با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی سرویسهای مختلف گوگل، تبلیغاتی درشبکههای اجتماعی منتشر کنند تا بر اذهان عمومی جامعه امریکا تاثیرگذار باشد و جریان انتخابات را به سمت و سویی که آنها تمایل داشتند، سوق بدهند.
در طول یک سال گذشته و به خصوص بس از انتخابات ریاستجمهوری امریکا، روسیه و هکرهای وابسته به این کشور همواره مورد حملات شدید انتقادی از سوی مقامات دولتی و حقوقی امریکا قرار گرفته و به دخالت در جریان انتخابات یا سیستمهای رایگیری متهم شدهاند.
در ماههای گذشته، شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل و توییتر بارها و بارها به دلیل انتشار تبلیغات نژادپرستانه و ضد یهود و همچنین اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاستجمهوری امریکا مورد بازخواست قرار گرفته بودند و نمایندگان این غولهای تکنولوژی توسط نمایندگان کنگره ایالات متحده امریکا بازخواست شده و موظف شده بودند که درباره مسائل مذکور، به آنها توضیح بدهند.
پیش از این خبری درباره تبلیغات انتخاباتی خریداری شده توسط روسها با موضوع انتخابات ریاستجمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا در فیس بوک منتشر شده بود و هماکنون اخبار دیگر ماهیت متفاوت افرادی که تبلیغات را در پلتفرم تبلیغاتی گوگل پخش کردهاند با ماهیت افراد مربوط به تبلیغات فیسبوک اثبات میکند.
گوگل در بیانیه خود اعلام کرده است که آژانسهای روسی برای تاثیرگذاری و سوق دادن جریان انتخابات به سمت و سویی که دلخواه خودشان است، میلیونها دلار صرف تبلیغات در سرویسها و خدمات مختلف گوگل از جمله یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جی میل و جستوجوگر گوگل کردهاند.
یک مقام رسمی گوگل در این خصوص عنوان میکند: «ما سیاستهای دقیقی درباره تبلیغات منتشر شده با موضوعات سیاسی و مذهبی در پلتفرم گوگل داریم. گوگل در حال بررسی هرچه دقیقتر سیستم تبلیغاتی خود برای سوءاستفادههای احتمالی است و برای این منظور با محققان و شرکتهای مختلف امریکایی همکاری خواهد کرد». شرکت فیسبوک نیز کل تبلیغات خریداری شده توسط روسها را ۳۰۰۰ مورد برآورد کرده و اطلاعات مربوط به آنها را به نمایندگان کنگره امریکا ارائه داده است.
کمیته اطلاعاتی مجلس سنای ایالات متحده امریکا از نمایندگان سه شرکت عظیم تکنولوژی یعنی فیس بوک، توییتر و گوگل، درخواست کرده است تا در جلسهیی علنی در تاریخ اول ماه نوامبر سال جاری میلادی، درباره اقدامات مداخلهجویانه روسیه در جریان انتخابات ریاستجمهوری امریکا توضیح داده و درباره گفتههای خود شهادت دهند. اعضای این کمیته اطلاعاتی قبلا عنوان کرده بودند که نمایندگان شرکتهای فیسبوک، گوگل و توییتر که صاحبان بزرگ شبکههای اجتماعی اینترنتی هستند، باید در جلسهیی علنی در کنگره از چگونگی ورود و نفوذ هکرهای روسی به سیستمهای اینترنتی انتخابات ریاستجمهوری امریکا که سال گذشته برگزار شد، صحبت کرده و اطلاعات، اسناد و آمار دقیقی به نمایندگان کنگره ارائه دهند.