وجود ۲۰۰ مرکز تجاری غیراستاندارد در پایتخت
محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: حداقل ۲۰۰مال بزرگ در پایتخت ساخته شده که سبب بروز مشکلات بسیاری برای شهر و شهروندان شده است.
به گزارش مهر، محمد علیخانی با بیان اینکه حداقل ۲۰۰مال بزرگ در پایتخت ساخته شده که سبب بروز مشکلات بسیاری برای شهر و شهروندان شده است، تصریح کرد: برخلاف آنچه بارها عنوان شده و بر اساس گزارشهای حاصله باید اعلام کنم تنها مرکز خرید بزرگی که مبتنی بر اصول شهرسازی از بعد دسترسی، تعداد پارکینگ و ضوابط آتشنشانی ساخته شده، مال منطقه ۲۲ است که بیشک شاهد مشکلات سایر مالها در خصوص آن نخواهیم بود. وی با یادآوری اینکه الگوهای ساخت مال منطقه ۲۲ در بالاترین سطح خود قرار دارد و میتواند الگوی ساخت مراکز خرید در سایر مناطق نیز شود، افزود: متاسفانه در سالهای گذشته شاهد ساخت مالهایی بودیم که شهرداری به دلیل بدهیهایش با تغییر کاربریهای زمین این مراکز موافقت کرده است. بهطوری که زمین این مالها همچون اطلس مال مختص ساخت مراکز دیگری همچون پارکینگ بوده، اما شاهد بودیم که به جای پارکینگ مرکز خرید بزرگی ساخته شده است.
وی ادامه داد: زمین این مراکز بزرگ خرید در حالی تغییر کاربری دادهاند که بهشدت برای مناطق اطرافشان مشکلزا هستند و سرعت تردد در محیط پیرامونشان را بهشدت کاهش میدهند. در واقع باید بگویم که این مراکز بزرگ خرید بهطور طبیعی مشکل ترافیک دارند. از همینرو تاکید میکنم از این پس مجوزهای ساخت این مالها صادر نمیشوند مگر اینکه پیوستهای اجتماعی و ترافیکی رعایت شود. علیخانی با اعلام اینکه مجوز مالهایی که تاکنون ساخته و بهطور حقوقی صادر شدهاند و دیگر امکان برخورد با آنها وجود ندارد، عنوان کرد: مجوز مالهای کنونی ساخته شده صادر شدهاند و اگر کسی هم بخواهد جلو فعالیت این مالها را بگیرد، مالکان میتوانند از طریق مراجع قانونی برخورد کنند. در واقع باید بگویم مجوزهای حقوقی صادر شده برگشتپذیر نیستند، اما امکان اجرای طرحهایی برای اصلاح ترافیکی وجود دارد. رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورا به عنوان نهاد نظارتی بهشدت با تغییر کاربریها برخورد خواهد کرد، اظهار کرد: متاسفانه امروز در هر منطقه تهران بهطور میانگین حداقل ۱۰مال ساخته شده که برای محیط پیرامونیاش مشکلات فراوان ترافیکی به وجود آورده است. از جمله مراکز خریدی که در خیابان مقدس اردبیلی، بزرگراه شهید ستاری یا سایر مناطقی که معابر باریکی دارند ساخته شدهاند، اما تاکید میکنم با آغاز به کار مدیریت جدید شهری و شروع فعالیت شورای پنجم بیشک شاهد ادامه این روند نخواهیم بود.