کشف قیمت هفتمین سهام صنایع شیر ایران در فرابورس

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۹۴

گروه بورس

هفتمین شرکت از مجموعه شرکت‌های شیر پگاه وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در بازار دوم فرابورس کشف قیمت شد. به گزارش «تعادل» روزگذشته دوشنبه تعداد 20میلیون سهم از کل سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد«غپآذر» و به روش ثبت سفارش عرضه و به قیمت 3355ریال کشف قیمت شد. بر این اساس، دوره ثبت سفارش از ساعت 10 صبح روز یک‌شنبه تا ساعت 12 آغاز شد و کلیه معامله‌گران برخط و غیر برخط به صورت همزمان طی دوره ثبت سفارش می‌توانستند، اقدام به ورود سفارش در دامنه قیمت ثبت سفارش از مبلغ 3,050 ریال تا مبلغ 3,355ریال خرید سهام کنند.

علاوه بر این حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد 200سهم تعیین و هرخریدار صرفا مجاز به ورود یک سفارش خرید در سامانه معاملاتی بود. این در حالی است که سفارش‌های خرید نیز تنها با کد معاملاتی مشتری مجاز به ثبت بود و ثبت سفارش با کد گروهی غیرمجاز اعلام شد. افزون بر این از نکات قابل تامل در این عرضه محدود و کوچک تعیین شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین به عنوان متعهد خرید این سهم است که سقف تعهد خرید آن تعداد 10میلیون سهم اعلام شده است. بر اساس مستندات منتشر شده در سامانه تدان شبکه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌شرقی در فروردین 1357 به عنوان یکی از کارخانه‌های فرآوری‌کننده شیر در شهرستان تبریز با ظرفیت اولیه 150تن در سال، تجهیز و به بهره‌برداری رسید. بر این اساس در حال حاضر شرکت بر اساس مجوزهای صادره و پروانه‌های بهره‌برداری، جهت دریافت و فرآوری روزانه 350 تن شیر خام به عنوان یکی از واحدهای فرعی شرکت صنایع شیر ایران فعالیت می‌کند که مرکز اصلی آن در شهرستان تبریز واقع شده است. در سویی دیگر، مبلغ فروش شرکت در بودجه 96 حدود 2.428 میلیارد ریال برآورد شده که در 6ماهه نخست سال جاری 1.291میلیارد ریال معادل 53درصد بودجه محقق شده است. مبلغ فروش شرکت در سه ماهه دوم سال نیز تقریبا مانند سه ماهه اول سال بوده است. فروش شرکت در سال مالی قبل حدود 1.848 میلیارد ریال بوده است که 31درصد کمتر از سال مالی جاری است. بنابراین با توجه به رشد 31درصدی مبلغ فروش در بودجه جاری، مبلغ فروش 6ماهه نخست سال جاری نیز با 36درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده است. بر این اساس، غپآذر در سال مالی قبل حدود 8درصد از محصولات خود را صادر کرده است و در پیش‌بینی سال 96 نیز تمام محصولات خود را برای فروش داخلی در نظر گرفته است. همچنین انواع شیر پاستوریزه و استریلیزه حدود 27درصد از سبد فروش شرکت را در بودجه جاری تشکیل می‌دهد و انواع خامه و پنیر نیز به ترتیب سهمی 21 و 19درصدی از ترکیب فروش شرکت دارند.

 افزون بر این، نرخ فروش انواع شیر پاستوریزه در بودجه 17.370ریال به ازای هر کیلوگرم برآورد شده و این در حالی است که متوسط نرخ فروش 6ماهه 17.019ریال به ازای هر کیلوگرم است و 2درصد پایین‌تر از بودجه است. قابل ذکر است که نرخ فروش این محصول در شهریورماه 16.747ریال به ازای هر کیلو بوده است که 4 درصد کمتر از بودجه است. علاوه بر این، متوسط نرخ فروش انواع خامه که از محصولات مهم شرکت است در بودجه 75.903ریال به ازای هر کیلو برآورد شده و این در حالی است که متوسط نرخ فروش خامه در 6ماهه 79.432ریال به ازای هر کیلو بوده که 5 درصد بیشتر از بودجه است.

 

ارسال نظر