شناسایی استعدادهای دانشآموزان با ایرانمهارت
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان تهران معتقد است با اجرای طرح ایرانمهارت، استعدادهای دانشآموزان و صلاحیت شغلی آنها از طریق مهارتآموزی شناسایی میشود.
مجید تهرانیان در گفتوگو با ایسنا درباره اجرای طرح «ایرانمهارت» و ویژگیهای آن گفت: از آنجا که استانداردهای آموزشی طراحی شده در فنی و حرفهای، پاسخگوی سنین نوجوانی نبود، اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان تهران با همکاری و مشارکت آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد تهران، به راهاندازی این طرح و تعریف استانداردهای کوتاه آموزشی در ۵۰۰ پودمان آموزشی اقدام کرده است.
وی افزود: اجرای طرح ایرانمهارت به دنبال امضای تفاهمنامه همکاری آموزشی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای صورت گرفته و هدف از آن شناسایی استعدادها و علاقهمندیهای دانشآموزان از طریق کسب مهارت است. به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان تهران، مدارس باید بستر توسعه فرهنگ کارآفرینی و مهارتآموزی باشند و طرح ایرانمهارت به شناسایی افراد ماهر دارای صلاحیت شغلی و شایستگی منجر شود.
او همچنین با اشاره به نقش موسسات کارآموزی آزاد در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: تاکید ما این است، به سمتی برویم که سازمانها به جای جذب منابع جدید به دنبال راهکاری برای استفاده بهینه از منابع و چابکسازی دولت بروند و معتقدیم که موسسات کارآموزی آزاد با داشتن سیستم آموزشی مستقل، نقش موثر و بسزایی در موفقیت این طرح خواهند داشت.
طرح ایرانمهارت از چند ماه گذشته با همکاری ۸۵ نفر از کارشناسان در سازمان آموزش فنی و حرفهای آغاز و بیش از ۱۲۰۰ نفر ساعت روی آن کار شده که در نهایت به تدوین ۵۰۰ استاندارد آموزشی در حوزههای مختلف منجر شده است.
به موجب این طرح، ضمن مشارکت مدارس داوطلب در طول سال تحصیلی و طی یک فرآیند سه ساله با برنامهریزی و همکاری وزارت آموزش و پرورش، تغییر مختصری در برنامههای درسی مدارس ایجاد شده و بحث مهارتآموزی جزو برنامههای درسی آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.