احیای درآمدهای فراموش شده پایتخت در سال ۹۷
مجید فراهانی عضو کمیسیون و برنامه و بودجه شورای شهر از احیای درآمدهای فراموش شده شهر تهران در بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران خبر داد.
به گزارش مهر، فراهانی با بیان اینکه شهر تهران باید بر اساس عوارض شهروندان اداره شود، گفت: زنده کردن قانون سهم شهرداری از فروش بنزین که تا به حال محقق نشده یکی از منابع درآمدی پایتخت است که شهرداری میتواند به عنوان یک منبع کسب درآمد پایدار روی آن حساب کند.
وی ادامه داد: سهم شهرداریها از جرایم راهنمایی و رانندگی، منبع درآمدی دیگری است که باید به دنبال تحقق آن بود.
به گفته فراهانی، بر اساس قانون ۶۰درصد جرایم راهنمایی و رانندگی باید صرف ساماندهی امور شهری شوند و ۳۰درصد آن نیز متعلق به دهیاریهاست. از این ۶۰درصد، ۴۲درصد سهم شهرداری تهران است که متاسفانه در سالهای گذشته به صورت قطرهچکانی و در روند طولانی به شهرداری پرداخت میشده است. این اعتبار که صرف ساماندهی پارکینگ و پارک حاشیهیی میشده، تاکنون محقق نشده درحالی که میتواند با ساماندهی پارکینگها، یکی از منابع مهم درآمدهای پایدار شهر تهران باشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تحقق سهم دولت به توسعه شبکه حمل و نقل شهری و پرداخت یکسوم سهم بلیت مترو که در گذشته پرداخت نمیشده، از دیگر راهکارهای کسب درآمد پایدار است، گفت: در صورتی که دولت سهم خود را نپردازد، باید قانون به شیوهیی اصلاح شود که مدیریت شهری بتواند از مردم این کسری را تامین کند. همچنین بازگشت ۲هزار میلیارد تومان سهم شهرداری از ارزش افزوده با رایزنی شهرداری با مجلس از دیگر راهکارهای تامین درآمد در سال آینده خواهد بود.
مهار آلودگی هوا با اخذ عوارض بنزین
در همین حال محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد که دولت با اخذ عوارض از مصرف بنزین میتواند در راستای کاهش آلودگی هوا گام جدی بردارد.
به گزارش مهر، علیخانی با اشاره به دو مشکل عمده تهران در بخشهای ترافیک و آلودگی هوا اظهار کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به تردد خودروهاست که عامل ۷۰درصدی ترافیک و آلودگی در تهران هم به حساب میآید. بستهیی مدون از اقدامات اجرایی میتواند این مشکلات را حل کند.
وی افزود: به عنوان مثال اقداماتی از جمله زوج و فرد، طرح ترافیک و اعمال محدودیت در مواقع اضطرار آلودگی هوا هر یک به عنوان مسکنی هستند که به تنهایی نمیتواند، مشکل ترافیک و آلودگی هوا را به شکل اساسی حل کند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به مشکلات تهران با دیدی کلان بنگریم، گفت: تهران، یک کلانشهر است که مشکلات آن نیز کلان بوده و نگاه به مشکلات باید در حد ملی باشد. از اینرو حل مشکلات آن صرفا از عهده نهادی مانند شهرداری تهران خارج است و نمیتوان توقع داشت که شهرداری همه این مشکلات را حل کند.
علیخانی زیرساخت تهران را بزرگترین عامل در نابسامانیهای پایتخت عنوان کرد و گفت: زیرساخت تهران بر اساس اصول شهرسازی رشد نکرده است. تهران با همان مشکلاتی که از قدیم داشته، بزرگ شده است. علاوه بر این مشکلات دیگر کشور همچون اقتصاد بیمار و مهاجرت نیز بر مشکلات تهران تاثیر گذاشته که اگر به آن کلان نگاه کنیم، میبینیم شهرداری به تنهایی این مشکلات را به وجود نیاورده و شهرداری نمیتواند همه مشکلات را برطرف کند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مشکلات تهران کلان و خارج از حیطه و مسوولیت نهادی همچون شهرداری است، بنابراین حل مشکلات را باید در یک چارچوب بالاتر و در سطح ملی جستوجو کنیم. البته شهرداری تهران وظایفی دارد که آن وظایف را باید انجام دهد. از طرفی دنیا در مدیریت شهری، تجربهیی را انجام داده که ما باید از این تجارب استفاده کرده و نباید اشتباهات را تکرار کنیم. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پایتخت به یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ نیاز دارد، گفت: شهرداری تهران به عنوان یک دولت محلی هنوز اختیار بسیاری از خدماتی که در شهر اتفاق میافتد را ندارد یا نمیتواند دخالتی داشته باشد. در صورتی که در دنیا هر نوع خدماتی که در شهر ارائه میشود در حیطه مدیریت شهری و دولت محلی است.
علیخانی با اشاره به اینکه تهران به درآمدهای پایدار نیاز دارد تا با محدودیتهایی که وجود دارد، بتواند مشکلات اساسی شهر را که ترافیک و آلودگی هواست برطرف کند، گفت: کاهش آلودگی هوا و حل ترافیک به پول نیاز دارد. در گذشته پول وجود داشت اما نتوانستند کاری برای این دو مشکل تهران انجام دهند. در حال حاضر هم پولی وجود ندارد که باید منابع مالی تامین شود و این منابع مالی به درآمد پایدار نیاز دارد.
مصرف روزانه ۱۵میلیون لیتر بنزین در تهران
وی ادامه داد: قرار نیست در تهران تراکم فروشی و هولوگرام فروشی کنیم و در مقابل بدهیهایی که شهر تهران دارد باید درآمد پایدار ایجاد کنیم. یکی از روشهایی که میتوان با آن درآمد ایجاد کرد، اخذ عوارض از بنزین است. روزانه ۱۵میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف میشود و دولت میتواند درصدی از فروش بنزین را به موضوع کاهش آلودگی هوا تخصیص دهد. شهرداری نیز باید این مساله را پیگیری کند.