رشد ۲۲ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از رشد ۲۲درصدی ترافیک هوایی و عبور و مرور از آسمان ایران خبر داد. این خبر درحالی منتشر میشود که براساس تحلیلهای کارشناسان صنعت هوانوردی، درآمد پروازهای عبوری ایران در روز حدود 1.8میلیون دلار است که هماکنون با افزایش 22درصدی ترافیک هوایی، میتوانیم شاهد رشد این رقم نیز باشیم. البته ناگفته نماند که وقوع رخدادهای سیاسی مانند تحریم عبور هواپیماهای قطری از آسمان کشورهای عربستانسعودی، اماراتمتحدهعربی، بحرین و مصر و همچنین ناامنی آسمان عراق در سالهای گذشته و اجرای برجام، پتانسیل آسمان ایران برای افزایش پروازهای عبوری را بهبود داد. بهعنوان نمونه، برخی برآوردها حاکی از این است که شرکت فرودگاهها پس از تحریم پروازهای قطری توانست ماهانه از محل دریافت حق عبور (شارژ) پروازهای قطری از آسمان ایران، بیش از ۵۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند. معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در مراسم گرامیداشت روز جهانی مراقبت پرواز با اشاره به بهبود فضای کشور در سالهای اخیر گفت: با ظرفیتسازی در زمینه سختافزاری و راههای هوایی و همچنین فعالیت شرکتهای هواپیمایی و افزایش ناوگان هوایی، شاهد رشد ترافیک در کشور هستیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به گفته سعید اکبری گزینش کمی و کیفی نیروها و همچنین به کارگیری سامانههایی که نیاز کمتری به کنترلر دارند، دو راهکار برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در این حوزه وجود دارد و این روند توسط ایکائو (سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری) پیشبینی شده است.
خرید ۸ رادار جدید ترافیک هوایی
در همین حال، رحمتالله مهآبادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، از ورود نخستین رادار به کشور و دومین و سومین رادار مراقبت پرواز تا سه ماه آینده به کشور خبر داد و گفت: برنامه خرید 5 تا 8 رادار دیگر را هم در دستور کار داریم که عملیات خرید آنها آغاز شده است. مهآبادی اظهار کرد: شغل مراقبت پرواز از مشاغل اختصاصی این شرکت است و در هیچ سازمان و نهاد دیگری نمیتوان چنین شغلی را یافت، بنابراین مراقبان پرواز معرف شرکت فرودگاهها بوده و از سوی دیگر معرف فرهنگ ایران بین فعالان صنعت هوانوردی و خلبانان و پروازهای عبوری از آسمان ایران هستند. او نقش مراقبان پرواز در کاهش یا افزایش هزینههای ایرلاینها را موثر دانست و افزود: در صورتی که کیفیت کار کنترلرها و سرعت آنها در نشاندن و صدور دستور پرواز بالا باشد هزینههای ایرلاینها هم کاهش مییابد. مهآبادی با تاکید بر اهمیت شغل مراقبت پرواز و اثرگذاری آن روی متغیرهای سیاسی تصریح کرد: یکی از عرصههایی که نشان داد شغل مراقبت پرواز چه اهمیتی دارد عرصه بحران قطر بود که توسط چهار کشور رقم خورد و مدیریت واقعه قطر برای مراقبان پرواز در ایران بسیار مهم بود.
رییس هیاتمدیره شرکت فرودگاهها یادآور شد: طی بحران قطر و بسته شدن آسمان این کشور از سوی کشورهای همسایه مراقبان پرواز ایران همزمان عملیات کنترل پرواز و تقرب پرواز را توأمان ارائه دادند که تا قبل از آن در صنعت هوانوردی ایران بیسابقه بود و فشار زیادی روی کنترلرهای ترافیک هوایی وارد آمد. این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در فرودگاه مهرآباد از ۴۳۰ تا ۴۴۰ پروازی که انجام میشد ۳۷۷ کانسلیت (دخالت مستقیم مراقبان پرواز) را شاهد بودیم اما در آینده نزدیک، تعدد کانسلیتها به 7 فقره کاهش مییابد و اگر تعداد پروازها ۵۰درصد افزایش یابد تعدد کانسلیتها حداکثر به ۱۷ دخالت مستقیم کنترلرها میانجامد. مهآبادی اظهار کرد: درخصوص سامانههای راداری هم تمام سامانههای رادیویی و سوئیچینگ خریداری شده است زیرا مشکلات اصلی شرکت فرودگاهها صرفا در حوزه راداری است که با ورود نخستین رادار و سپس دومین رادار در روزهای آینده و نهایتا سومین رادار تا سه ماه آینده بخش زیادی از مشکلات راداری مرتفع میشود. مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین برنامه خرید 5 تا 8 رادار دیگر را
در دستور کار داریم که عملیات خرید آنها آغاز شده است. تا دو سال آینده نیز تمام رادارهای موجود، اورهال و بهروز رسانی میشوند بهطوری که تا
۲۰ سال دیگر، دغدغه مشکلات راداری را نداشته باشیم. براساس دستورالعملی که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به زبان انگلیسی در سایت خود قرار داده است، شرکت فرودگاهها از ایرلاینهای خارجی بهازای هر هزار کیلوگرم از وزن آنها هنگام تیکآف (برخاستن) ۴ هزارم دلار (0.00406 دلار) در هر کیلومتر اخذ میکند. بهعبارت دیگر تقریبا بهازای هر هزار کیلوگرم از وزن هواپیما، ایران از آنها ۱۶ تومان (با احتساب هر دلار تقریبا ۴ هزار تومان) در هر کیلومتر طی مسافت از آسمان کشورمان، بهعنوان حق شارژ ماهانه شرکت فرودگاهها اخذ میکند.