چالشهای تهران به روایت نجفی
شهردار تهران چالشهای پیش روی اجرای چارچوب سندایی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران طی سخنانی در اجلاس شهرداران در مورد تغییرات اقلیمی 2017 با اشاره به چالشهای اصلی در اجرای چارچوب سندایی(Sendaei framework) تصریح کرد: این چارچوب یک توافق 15ساله داوطلبانه و غیرالزامی است که دولت را مسوول اصلی کاهش خطرات ناشی از بلایا میداند اما مسوولیت آن باید با سایر ذینفعان ازجمله شهرداریها، بخش خصوصی، سازمانهای مردم نهاد و... تقسیم شود. وی گفت: چارچوبی که در سال 2015 در شهر سندی ژاپن به تصویب رسید، دوره سالهای 2015 الی 2030 را در بر میگیرد و نتایج قابل توجهی را پیگیری میکند. شهردار تهران در ادامه کاهش قابل ملاحظه ریسک بالا و مرگ و میر، آسیبهای معیشتی و سلامت، کاهش زیان از بین رفتن داراییهای فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی افراد، شرکتها، جوامع و کشورها را از مهمترین نتایج این چارچوب عنوان کرد. وی با اشاره به وجود تعداد زیادی قنات و آبراهههای زیرزمینی در زیر شهر تهران گفت: این قناتها در زیر شهر تهران از شمال به جنوب استمرار یافتهاند که زمینه ریزش و فرونشست زمین را ایجاد کرده است. شهردار تهران با اشاره به استقرار برخی ساختمانها و تاسیسات شهری روی گسلهای زلزله موجود گفت: در کنار آن روند تند و نامناسب نوسازی بافت فرسوده و آسیبپذیر به عنوان یکی از چالشها محسوب میشود. نجفی با اشاره به کمبود منابع مالی برای اجرای برنامههای مقاومسازی و ارتقای زیرساختها ازجمله نوسازی شبکه تاسیسات آب و برق شهری گفت: روند کند اجرای پروژه فاضلاب شهری تهران و وجود یک شبکه سیال چاههای سنتی دفع فاضلاب، شهر را آسیبپذیر کرده و آب شرب شهر را در معرض خطر قرار میدهد.
شهردار تهران در ادامه به تبیین نقش تقویت مقاومت محلی در برنامه استراتژیک توسعه پرداخت و گفت: تهران شهری 9میلیون نفری است که با محاسبه منطقه پیرامونی، جمعیت آن به 16میلیون نفر میرسد و در دامنه کوههای البرز، روی تعداد زیادی از گسلهای زلزله واقع شده است. همچنین سابقه یکصد ساله شهرسازی در تهران که در بخشهایی از شهر به بیش از 200سال میرسد، باعث شده تا بافت فرسوده بزرگی در شهر ایجاد شود که حدود 25درصد مساحت شهر را در بر میگیرد. قرار گرفتن این دو در کنار هم باعث شده تا در صورت وقوع زلزله سکونتگاههای قدیمی در ریسک بالایی قرار گیرند که شهرداری برای کاهش این ریسک اقداماتی را انجام داده است. نجفی با اشاره به ایجاد سازمان مدیریت بحران با فضای فعالیت وسیع در شهر تهران گفت: در کنار این موضوع مراکز اسکان اضطراری در محلات ایجاد شده است. همچنین آموزشهای گسترده آمادگی شهروندان از بعد جسمی و روانی برای مواقع بحران و بلایا در شهر تهران انجام میشود.
۳ حوزه همکاری ترافیکی تهران- سئول
همچنین شهردار تهران پیش از ترک سئول با حضور در نشست خبری با حضور رسانههای کره جنوبی به سوالات آنان پاسخ داد و گفت: تهران و سئول در ۳ حوزه ترافیکی، ساخت مترو و تجهیزات مترو ازجمله واگن و سیستمهای نرمافزاری میتوانند همکاری داشته باشند. نجفی در این نشست با بیان اینکه در مدیریت جدید به مساله شفافیت توجه ویژهیی داریم و تلاش خواهیم کرد که مردم را بیشتر در فعالیتهای شهری مداخله دهیم، گفت: درباره هزینههای شهرداری سیاست انقباضی را پیش خواهیم گرفت. وی نخستین هدف از سفر خود را شرکت در اجلاسهای بینالمللی و هدف دوم را گفتوگو با شهردار سئول و گفتوگو پیرامون همکاریهای آتی و امضای تفاهمنامه میان تهران و سئول عنوان کرد و گفت: هر دو هدف به نحو خوبی برآورده شد. شهردار تهران تصریح کرد: در جریان این سفر یک تفاهمنامه همکاری میان تهران و سئول به امضا رسید همچنین جلسهیی با تعدادی از مدیران شرکتهای بزرگ کرهیی برای پیشنهاد همکاریهای اقتصادی برای پروژههای شهر تهران داشتم. از این رو فکر میکنم این سفر مقدمهیی برای همکاریهای وسیعتر با شهرداری کره و بعضی شرکتهای کرهیی خواهد بود. نجفی گفت: در این دیدار حدود ۱۰شرکت کرهیی حضور داشتند که ما پروژههایی برای شهر تهران پیشنهاد کردیم؛ علاوه بر این در زمینههای ساخت و ساز، خودروسازی، برقی کردن خودروها، مبارزه با آلودگی هوا، تبدیل پسماند و زباله به انرژی و... شرکتهای مختلفی اعلام آمادگی کردند.