آغاز عملیات گودبرداری واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۷۱

عملیات گودبرداری ساختمان واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر با حضور علی‌اکبر صالحی و الکسی لیخاچف و رییس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در بوشهر، مدیران ارشد استانی و کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر روزگذشته برگزار شد. براساس اعلام مقامات سازمان انرژی اتمی حدود 100هزار مترمکعب خاکبرداری از محل ساختمان واحد 2 انجام شده است، اما هنوز بخش مهمی از گودبرداری باقی مانده است که دیروز (سه‌شنبه) این عملیات دنبال شد. کلنگ‌زنی ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در 20 شهریور 95 انجام شد و در 23 اسفند ماه 95 عملیات خاکبرداری آغاز و تاکنون حدود 100 مترمکعب خاکبرداری صورت گرفته است. حجم گودبرداری فونداسیون واحد 2 (فاز اول) 220 هزار مترمکعب است که تاکنون از این مقدار 97.760 هزار مترمکعب گودبرداری انجام شده است. به گزارش ایسنا، براساس اعلام سازمان انرژی اتمی قرار است نخستین بتن‌ریزی واحد 2 مهر ماه 98 انجام شود و تاریخ تحویل واحد 2 دی ماه 1404 و واحد 3 تیر ماه 1406 خواهد بود. قرارداد ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر 10 ساله است و قرار است واحد اول طی 8 سال و واحد دوم طی 10 سال ساخته شود. پیمانکار این قرارداد شرکت اتم استروی اکسپرت است و شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران کارفرمای این قرارداد است. همچنین در پایان این مراسم رییس روس اتم از اتاق کنترل واحد اول با همراهی علی‌اکبر صالحی بازدید کرد.  الکسی لیخاچف رییس روس اتم برای نخستین‌بار است که پس از انتصابش به این مقام به ایران می‌آید و برای نخستین‌بار از ساختمان نیروگاه بوشهر بازدید به عمل می‌آورد. آغاز عملیات گودبرداری واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در حالی با حضور مقامات ارشد روسی انجام می‌شود که امروز ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه برای حضور در نشست سه‌جانبه رییسان جمهور ایران، آذربایجان و روسیه به تهران آمده است. لازم به ذکر است روسیه تنها کشوری بود که با وجود فشارها و تحریم‌ها علیه ایران و دشواری خاص واحد اول نیروگاه بوشهر که قبلا توسط آلمان‌ها ساخته شده بود، قبول کرد تا این واحد را بازسازی و راه‌اندازی کند.

 راه‌اندازی واحد ۲ نیروگاه بوشهر

رییس سازمان انرژی اتمی که در عملیات گودبرداری ساختمان واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر سخنرانی کرده بود. با اظهار امیدواری از اینکه نهایتا تا 7 سال دیگر واحد ۲ نیروگاه بوشهر راه‌اندازی خواهد شد، گفت: امیدواریم در ۷ سال آینده شاهد راه‌اندازی واحد ۲ و 2 سال بعد واحد ۳ نیروگاه بوشهر باشیم. علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با رییس

روس اتم ضمن خیرمقدم به رییس روس اتم که برای نخستین‌بار از سایت بوشهر بازدید می‌کند، گفت: فکر نمی‌کنم سایت هسته‌یی در دنیا باشد که آوازه‌اش به اندازه سایت بوشهر بلند باشد.

صالحی پروژه‌های جدید نیروگاه بوشهر را از مصادیق همکاری مثبت ایران و روسیه دانست و گفت: ما قبل از انقلاب در مدار سیاسی غرب بودیم اما هیچ کمکی به ما نکردند و شوروی و روسیه فعلی این همکاری را با ایران داشت. ورود ما به صنعت هسته‌یی با کمک همسایه خوب ما روسیه بوده و عجیب است ورود ما به فناوری هسته‌یی که با همکاری روسیه انجام می‌شود و این پیام مهمی برای غرب دارد.

وی با اشاره به روند شروع به ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر اظهار کرد: میلیون‌ها مترمکعب خاکبرداری انجام شده و امروز شاهد گودبرداری برای فونداسیون واحدهای ۲ و ۳ هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد که باتوجه به توصیه مجلس شورای اسلامی برای تولید ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌یی، ایران در بلندمدت باید به این سمت حرکت کند که البته مستلزم هزینه و بودجه هنگفتی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. وی ادامه داد: باتوجه به کمبود منابع آبی در کشورمان ما نیاز داریم به سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک برویم.

 سهم 20 درصدی متخصصان ایرانی

در ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر

رییس شرکت روس اتم گفت: 20 درصد عملیات کل طرح و 80 درصد عملیات ساختمانی واحد

2 نیروگاه اتمی بوشهر توسط متخصصان ایرانی اجرا می‌شود. الکسی لیخاچف نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی گودبرداری فونداسیون ساختمان واحد

2 نیروگاه اتمی بوشهر افزود: در قالب تفاهمنامه اجرای این طرح آماده‌سازی کارکنان و متخصصان ایرانی برای انجام طرح‌های نیروگاهی نیز پیش‌بینی شده است. وی بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر رویدادی مهم در آستانه دیدار رییسان جمهوری کشورهای ایران و روسیه است.

لیخاچف ادامه داد: در بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر وقتی دیدیم همکاران فنی ایرانی به‌خوبی با زبان روسی صحبت می‌کردند، حالتی خوشایند بود و خوشحالی مضاعف این بود که در وجود آنها صداقت، انگیزه و انرژی مناسبی را برای اجرای طرح دیدیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با این روحیه همکاری و تعامل همکاری 2 طرف ایرانی و روسی به‌صورت مستمر پیگیری و شاهد به ثمر رسیدن طرح پیش‌بینی شده باشیم. رییس شرکت روس اتم اظهار کرد: بلوک یک نیروگاه اتمی بوشهر نماد همکاری، اتفاق‌نظر و تعامل کامل میان 2 دولت ایران و روسیه است.

لیخاچف اظهار کرد: با تداوم همکاری‌های کنونی ایران دستور کاری برای نسل‌های بعدی نیز تعریف شده تا این همکاری‌ها برای دوره‌های چندین ساله تداوم داشته باشد. وی گفت: یکی از سختی‌های فرآوری احداث واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر، تجهیزات خارجی آن بود که باید با طرز تفکر روسی تلفیق می‌شد که به‌خوبی از عهده این کار برآمدیم. لیخاچف ادامه داد: واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون 25 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده که این به تقویت اقتصاد ایران و در تزریق منابع به سایر بخش‌های آن کمک شایانی داشته است.

رییس شرکت روس اتم افزود: در تفاهمنامه همکاری ایران و روسیه ساخت 8 بلوک نیروگاهی درنظر گرفته شده است که این بلوک‌ها می‌تواند در سایت‌های دیگری غیر از سایت نیروگاه اتمی بوشهر احداث شود. لیخاچف بیان کرد: یک پیشنهاد ویژه برای همکاری ایران و روسیه، همکاری در صنعت هسته‌یی غیرانرژیتیک است که به‌عنوان نمونه می‌تواند پزشکی هسته‌یی، کشاورزی، شیرین کردن آب و کار روی متریال و متالوژی باشد.

 

ارسال نظر