روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۷۲

رونمایی از نسخه انگلیسی «بانک اطلاعات مالی»

نسخه انگلیسی اپلیکیشن «بانک جامع اطلاعات مالی ایران با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رونمایی شد. به گزارش سنا، شاپور محمدی در مراسم رونمایی از این محصول از اقدامات مرکز در توجه به توسعه محصولات نوآورانه قدردانی کرد و گفت: اهتمام مرکز مالی برای اقدامات نورآورانه قابل تقدیر است. وی نسخه اپلیکیشن IFDB را لازمه بین‌المللی شدن دانست و آن را همچون سایر فعالیت‌های مرکز مالی ایران به مانند پایگاه داده‌های تحقیقاتی مالی ایران (IFDC) مهم و کارگشا دانست. به گفته علی نقوی، این نخستین نوع از این دسته اپلیکیشن‌‌هاست که توسط مرکز مالی ایران در کشور طراحی و تولید شده‌ است. وی در ادامه با بیان اینکه نسخه انگلیسی این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و IOS تهیه و قابل دسترسی است، گفت: امیدواریم بتوانیم در این راستا گام‌‌های موثری‌برداریم.

پس از ارائه نسخه فارسی اپلیکیشن «بانک جامع اطلاعات مالی ایران» در فروردین‌ ماه سال جاری، طبق برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته اکنون نسخه انگلیسی این اپلیکیشن نیز منتشر شد. در این نسخه کلیه اطلاعات معاملاتی شرکت‌‌های پذیرفته شده در بورس‌های اوراق بهادار به همراه اطلاعات کلیه نهاد‌های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و بیمه مرکزی به زبان انگلیسی تهیه شده است. مدیرعامل مرکز مالی ایران در آیین رونمایی این محصول هدف از این مهم را تسهیل دسترسی فعالان و سرمایه‌گذاران خارجی به اطلاعات شرکت‌‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در آنها دانست.

تعیین وجه تضمین اولیه قراردادهای سکه

 بر اساس اعلام بورس کالا، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا، برابر با 14.5 میلیون ریال تعیین شد. به گزارش بورس کالا، بر اساس مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال در روزهای گذشته، وجه تضمین اولیه برابر با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام شد که به همراه وجه تضمین اضافی، در مجموع وجه تضمین مورد نیاز ۱۸ میلیون ریال تعیین شد.

بر اساس این گزارش؛ قرارداد آتی، توافق نامه‌یی مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌یی که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود. همچنین در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی بطور فیزیکی رد و بدل شود و برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی‌شود؛ بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن اینکه فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند. افزون بر این؛ برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

نقطه عطفICT و سرمایه‌گذاری

مدیرعامل مدیریت سرمایه کیان ادغام «های وب» – «پارس آنلاین» را اقدامی جسورانه از سوی سهامداران هر دو شرکت و نقطه عطفی در صنعت فناوری اطلاعات و بانکداری سرمایه‌گذاری ایران عنوان کرد. مجید زمانی به عنوان مشاور ادغام «های وب» و «پارس آنلاین»، گفت: حوزه کسب و کار پروانه‌های FCP بسیار متفرق است و هیچ کدام از این شرکت‌های دارای مجوز به تنهایی توان تبدیل شدن به یک اپراتور قوی در صنعت ICT را ندارند. ادغام شبکه مشتریان و زیرساخت‌های این شرکت‌ها، با امکان استفاده از منابع بازار سرمایه می‌تواند این امر را محقق کند. وی با اشاره به استقبال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این امر گفت: بعد از این معامله گروه سهامداران پارس آنلاین سهامدار شرکت جدید «های وب» می‌شوند و توان کارشناسی، ساختاری و مدیریتی خود را به «های وب» اضافه می‌کنند. تصمیم‌گیری جسورانه هر دو گروه سهامدار «های وب» و پارس آنلاین سرآغاز این اتفاق بزرگ است ولی برای به سرانجام رساندن درست و بی‌حاشیه آن کمک نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی لازم است.

تاثیر خروج بانک‌ها از بنگاهداری

وزیر اقتصاد با ابلاغ تکلیف جدید به نظام بانکی خواستار خروج بانک‌ها از بنگاهداری تا خرداد ماه ۹۷ شده است.

حمید دیانت‌پی دبیر انجمن مدیران مالی حرفه‌یی ایران در خصوص تاثیر این اتفاق بر نظام بانکی کشور به بورس۷ گفت: خروج بانک‌ها از بنگاهداری قطعا صورت‌های مالی بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در برخی موارد حتی منجر به کاهش سود بانک‌ها خواهد شد. البته از آنجا که بخشی از سود بانک‌ها از محل فعالیت‌های مربوط به بنگاهداری و شرکت‌های زیرمجموعه آنها است، به راحتی زیر بار خروج از این بنگاهداری نخواهند رفت. بانک‌ها به جای تمرکز بر تخصص اصلی خود، با تاسیس شرکت‌های اقماری و در اختیار قرار دادن تسهیلات مناسب، سبب رشد و سودسازی این شرکت‌ها می‌شوند. الزام بانک‌ها به خروج از بنگاهداری، موجب تمرکز بیشتر بانک‌ها بر بانکداری شده و می‌تواند بانک‌ها را به سمت ارائه خدمات نوین بانکی معمول در دنیا سوق دهد. این اتفاق، بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از گروه‌های قابل توجه بورسی، بانک‌ها هستند و هر رویدادی که درآمد آنها را متاثر نماید بر روند بازار سرمایه نیز موثر خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی در خاتمه تصریح کرد: نمی‌توان تنها با نگاه سطحی به صورت‌های مالی بانک‌ها، تحلیل جامعی از وضعیت آنها داشت. قطعا از میان بانک‌های مختلف، هر کدام بیشتر مقید به رعایت چارچوب‌ها بوده و کمتر به فعالیت‌های حاشیه‌یی پرداخته‌اند، شفاف‌تر هستند. برخی بانک‌های خصوصی به دلیل عدم ورود به بنگاهداری همچون بانک‌های خاورمیانه و کارآفرین، شفافیت قابل قبول‌تری نسبت به سایر بانک‌ها برخوردارند.

برنده مناقصه سوخت رسانی کیش: فاز یک سوخت رسانی فرودگاه بین‌المللی جزیره کیش که در ۱۶ مهرماه برگزار شده بود به ماشین‌سازی اراک رسید. به این ترتیب «فاراک» که از ۲۶ اردیبهشت امسال در معاملات بورس تهران حاضر نیست، برنده این مناقصه شده است. گفتنی است فاراک در سال ۹۶ و پیش از توقف نماد زیان ۹ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده بود. «فاراک» در جدیدترین پیش‌بینی خود از سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷، زیان ۲۶٫۵ میلیارد تومانی برآورد کرده که نسبت به پایان سال مالی ۹۶، ۷۱ درصد کاهش (در زیان) دارد.

 

 

ارسال نظر