تحویل 8 فروند هواپیمای ATRتا 45 روز دیگر
گروه راه و شهرسازی|
درحالی که انتظار میرفت تا پایان سال 2017، تمام 20 فروند هواپیمایATR خریداری شده به هما تحویل داده شود، اما مدیر شرکت ATR در گفتوگویی اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی، ۸ فروند هواپیمای دیگر به ایران تحویل داده میشود، این خبر در شرایطی منتشر میشود که تاکنون 6 فروند از این هواپیمای دو ملخه به ایرانایر تحویل داده شده که این موضوع نشانگر این است که 6 فروند از هواپیماهای ذکر شده در قرارداد در سال 2018 میلادی دراختیار ایران قرار میگیرند.
داستان تحویل ندادن 6 فروند از هواپیماهای ATR ذکر شده در قرارداد وقتی بغرنج میشود که چندی پیش نماینده فروش شرکت ATR که اعلام کرد مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران تنها تا پایان ۲۰۱۸ صادر شده است و تاخیر در زمان تحویل
6 فروند باقیمانده در طول سال 2018 ممکن است به قیمت عدم اجرای قرارداد و بدعهدی شرکت ATR تمام شود.
پس از امضای برجام، ایران سفارش خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای نو شامل ۱۰۰ فروند ایرباس، ۸۰ فروند بویینگ و ۲۰ فروند ATR را به ۳ شرکت فرانسوی، امریکایی و ATR ارائه داد که تاکنون 9 فروند از این هواپیماها شامل ۳ فروند ایرباس و 6 فروند ATR از دی ماه سال گذشته به کشور وارد شده است.
در همین رابطه، «کریستین شرر» مدیر شرکت هواپیماسازی ATR در نمایشگاه هوایی دوبی میگوید: سفارشات جدید این شرکت در سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که انتظار میرود تحویل هواپیماهای خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۰ فروند یا کمی متجاوز از آن برسانیم تا به توازن بازار کمک کنیم.
مدیر ATR میافزاید: در حال حاضر ATR با شرکت هواپیمایی بمباردیر کانادا رقابت میکند و در تعداد سفارشات خود در سال جاری میلادی بهبود پیدا کرده است در حالی که سفارشات این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از نصف و به رقم ۳۶فروند کاهش پیدا کرد که کمترین رقم در ۷ سال اخیر محسوب میشود.
«شرر» اظهار کرد: تا پایان سال جاری میلادی ۸فروند هواپیمای دیگر به ایران تحویل خواهیم داد البته پیش از این ATR تحت مجوز صادرات اخذ شده از سوی امریکا ۶ فروند هواپیما به ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل داده است.
گفتنی است ارزش هر هواپیمای ۷۰ صندلی
600-72 ATR براساس فهرست قیمتها ۲۶.۸ میلیون دلار است و براساس برنامه از پیش تعیین شده فاینانس هواپیماهای ATR از محل منابع داخلی تامین شود و باوجود آنکه خارجیها علاقهمند به فاینانس خرید هواپیما برای ایران بودند، اما مسوولان هما ترجیح میدهند که هزینه خرید این هواپیماها از محل منابع داخلی فاینانس شود. ناگفته نماند که بهدلیل اینکه بیش از ۱۰درصد از قطعات هواپیماهای ATR امریکایی هستند، فروش آنها نیاز به صدور مجوز از سوی وزارت خزانهداری امریکا دارد و پیش از این به دلیل تحریمهای وضع شده علیه ایران چنین مجوزی صادر نمیشد؛ اما با برداشته شدن تحریمهای بینالمللی در سال ۲۰۱۶ میلادی علیه ایران، وزارت خزانهداری امریکا مجوز فروش هواپیمایهای ATR به ایران را صادر کرد.