نقش سوخت ارزان در تلفات جادهای
مهرداد تقیزاده معاون ترافیک و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارزان بودن سوخت گفت: این موضوع سبب شده تا مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی رفته و از حمل و نقل عمومی کمتر استفاده کنند. به گزارش مهر، تقیزاده در مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی از تهیه و تدوین تقشه راه ایمن در کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در حال حاضر نقشه مذکور برای معاون اول رییسجمهور ارسال شده که به محض تایید و تصویب در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت. او با اشاره به این مطلب که قطعا کشورهای پیشرفته نیز برای کاهش قابلقبول تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی از طریق اجرای یک برنامه بهتدریج به این مرحله رسیدهاند، گفت: در حال حاضر شاخص ارزیابی کشتهشدگان این سوانح بهطور سالانه در ایران ۱۶ هزار نفر بوده که طبق آمار موجود این عدد در ۱۰ سال گذشته برابر با ۲۷ هزار نفر گزارش شده است؛ امری که طی این ۱۰ سال با تلاش حدودا ۱۶ نهاد به میزان ۱۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
به گفته تقیزاده، تعداد کشتهشدگان در بدترین سوانح ریلی حداکثر به تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی در یک روز است، آماری که بسیار تاملبرانگیز و درخور توجه در این بخش بهشمار میرود. این مقام مسوول با اشاره به کاهش تعداد کاربران بخش حمل و نقل عمومی در ایران طی ۸ سال گذشته بیان کرد: باتوجه به آمار به دست آمده طی این مدت ۱۰ میلیون از کاربران اتوبوس در بخش جادهیی و ۵ میلیون در بخش ریلی کاهش پیدا کردهاند که بخشی از آنها به سمت حوزه هوایی و بخشی دیگر به سمت خودرو و استفاده از جاده حرکت داشتهاند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش تعداد کاربران جادهیی در حوزه مسافر و بار را یکی از دلایل اصلی ناایمنتر شدن جادهها دانست و گفت: طبق مطالعات بینالمللی هرچه میزان استفاده از بخش حمل و نقل عمومی در کشور بیشتر و در مقابل خودرومحوری کمتر شود، تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی کاهش خواهد داشت. این مقام مسوول ارزان بودن قیمت سوخت در کشور را نیز یکی دیگر از دلایل عدم تمایل مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی دانست و گفت: این مساله در سایر نقاط جهان نیز دیده شده و به صورت آشکارا بیان میشود که افزایش قیمت سوخت در کاهش تعداد کشتهشدگان سوانح رانندگی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. تقیزاده اظهار کرد: شیب کاهش تعداد قربانیان سوانح رانندگی در ابتدا بسیار شدت داشت اما امروز میبینیم که این شیب تا حد زیادی کند شده که پیشبینی میشود در صورت تداوم روند جاری امسال رقم کاهش کشتهشدگان یک درصد یا صفر بوده و طی سالهای آتی حتی افزایش نیز داشته باشد. وی در ادامه این شیب کند یا توقف در کاهش تعداد قربانیان سوانح جادهیی را بهدلیل ارزان بودن قیمت سوخت و همچنین افزایش تعداد معادن و بهدنبال آن افزایش تعداد کامیونها در جاده دانست و افزود: طبق نقشه ایمنی راه تهیه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در صورت ادامه این روند طی ۱۰ سال آینده تعداد قربانیان به ۱۹ هزار نفر افزایش خواهد داشت. در صورت رعایت صرف
۵ عامل مذکور و وجود بودجه کافی این رقم به
۱۵ هزار نفر، در صورت گسترش حمل و نقل ریلی به ۱۳ هزار نفر و در صورت توجه و رعایت هر دو عامل یاد شده به ۹ هزار نفر خواهد رسید.