دامپینگ چین در بازار خودروی ایران
بهرام شهریاری عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو سابق هیات رییسه انجمن خودروسازان در مورد دلایل ورود خودروهای چینی با طرحها و مدلهای متنوع به کشور و اینکه چطور بازارهای داخلی خودروی ما را تحت تاثیر خود قرار میدهد، گفت: علت حضور شرکتهای خودروساز چینی در کشور عدم تحرک به موقع و تصمیمگیری لازم در صنعت خودروی ما است. مردم نیاز به تولیدات متنوع، باکیفیت، در رنگهای مختلف با قیمت مناسب دارند ولی متاسفانه خودروسازان ما به لحاظ تنوع که اصلا کار نمیکنند و در بحث کیفیت بهشدت افت کرده و قیمت هم که دارد افزایش پیدا میکند. با این شرایط طبیعی است که محصولات دیگر جایگزین تولیدات داخلی میشوند.
وی افزود: تعرفههای خودرو برای مدتی برای تولیدات کشور مانع بود و ما با دامپینگ (قیمتها را به اجبار کاهش میدهند و با قیمت پایین آنها را ارائه میدهند و بعد در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش جبران میکنند) که معمولا تولیدکنندگان چینی از آن استفاده میکنند، مواجه هستیم. به این ترتیب تولیدکنندگان چینی بازار خودرو و خودروسازان ما را تحت تاثیر قرار داده و توانستند از آن خود کنند. این کارشناس خودرو ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم ماشینهای چندان با کیفیت با وجود اینکه تولیدات مطلوبی هم دارند از چین وارد نمیشود و بیشتر محصولات ارزان قیمت وارد بازار شدهاند. شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت محصولات چینی نسبت به تولیدات ما بهتر است یا خیر، گفت: خیر گاهی محصولات باکیفیتهای پایینتر هم تولید کردهاند منتهی در شکل ظاهر، تنوع رنگ و ارائه آپشنها یکسری تغییرات اعمال کردهاند و مصرفکننده داخلی هم که به هر جهت از دیدن پراید، پژو 405 و 206 و سمند خسته شده به آن سمت و سو متمایل میشوند. عضوسابق هیات رییسه خودروسازان ایران در مورد نحوه ارائه خدمات پس از فروش تولیدات چینی و اینکه آیا از وضعیت مطلوبی برخوردار است یا خیر، تصریح کرد: در مورد چگونگی فعالیت تولیدکنندگان چینی در بحث خدمات پس از فروششان خیلی اطلاعات دقیقی ندارم اما به هر جهت به گستردگی آنچه در محصولات داخلی به لحاظ قطعات و تعمیرگاه شاهد آن هستیم، نیست.
وی افزود: نمیتوانم بگویم که تولیدکنندگان چینی خدمات خوبی ارائه میدهند و متاسفانه بازار قطعات تولیدی آنها هم آنقدر بیکنترل است که هر کسی از هر جایی هر آنچه میخواهد وارد میکند و مصرفکننده در مورد کیفیت قطعه ماشینها فاقد آگاهی بوده و این از مشکلات مصرفکنندگان داخلی در بحث قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است. شهریاری در مورد بازارهای معتبری مثل امریکا که چین سعی دارد خودروهای خود را در آنجا هم توسعه دهد و اینکه این موضوع چه تفاوتی را بین ایران و بازارهای مطرح دنیا ایجاد میکند، خاطرنشان کرد: بهطور کلی کشور ما نه تنها در مورد خودرو بلکه در مورد سایر کالاهای چینی فقط به دنبال قیمت ارزان آنهاست و کیفیت محصولات خیلی برایش مهم نیست و به آن بها نمیدهد. در نتیجه جنسهای باکیفیتی را هم وارد نمیکند و این باعث میشود که تولیدات با کیفیت مطلوب وارد امریکا و کشورهای اروپایی شده و از آن طرف جنسهای بیکیفیت هم وارد کشور ما شود. این فعال قطعه خودرو در پاسخ به این سوال که علت اصلی ترجیح بیشتر مصرفکنندگان داخلی به خودروهای چینی چیست، گفت: سیاستگذاری نادرست ما در صنعت خودرو، اقتصادی نبودن تیراژ تولید و بیش از حد بودن تعداد خودروسازان ما از عواملی هستند که باعث ایجاد رقابت کاذب و بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات میشود. از طرفی وابستگی که تولیدکنندگان ما به خارج پیدا کردند به دلیل اینکه اقتصاد صنعت خودرو و بخش طراحی را نداریم و هر از چند گاهی یک ماشینی را از یک کشور خارجی میآورند و شروع به تولید و مونتاژ میکنند اینها باعث میشود که ما نتوانیم به مفهوم یک خودروساز حضور داشته باشیم و بعد خودروسازهایی مثل چین که خیلی خیلی بعدتر از ما شروع به تولید کردهاند، جایگزین ما میشوند. بنابراین علت اصلی به سیاستگذاریهای کلان اقتصادی و توسعه صنعتی برمیگردد.