107 میلیون مترمکعب آب در خراسان‌جنوبی صرفه‌جویی شد

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۱۵
107 میلیون مترمکعب آب در خراسان‌جنوبی صرفه‌جویی شد

خراسان‌جنوبی|

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی خراسان‌جنوبی گفت: با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در استان، 107 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در منابع آبی مجاز انجام شده است.

حسین امامی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این میان اقدامات صورت گرفته در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز استان نیز قابل‌توجه بوده که مجموع صرفه‌جویی ناشی از این اقدام حدود 5.9میلیون مترمکعب گزارش شده است. وی گفت: در سالیان گذشته به سبب برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و همچنین خشکسالی‌های پیاپی سطح آب زیرزمینی با افت شدیدی مواجه شده است.

وی با اشاره به افت سطح آب در دشت‌های استان بیان کرد: بر اثر این افت برخی مناطق ازجمله دشت‌های سرایان و فردوس با فرونشست زمین و ایجاد شکاف‌هایی در سطح زمین مواجه شده‌اند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه فرونشست زمین پیام نابودی سفره آب زیرزمینی و وقوع زلزله‌یی خاموش را به همراه دارد عنوان کرد: ادامه این روند تبعات خطرناکی مانند نابودی سفره‌های آب زیرزمینی و در نتیجه نابودی حیات منطقه را در پی خواهد داشت. وی اظهار کرد: براساس مصوبات شورای عالی آب کشور بررسی پدیده فرونشست آبخوان‌های ممنوعه کشور به‌عنوان یکی از پروژه‌های اصلی طرح تعادل‌بخشی منابع آبی، به عهده سازمان زمین‌شناسی کشور قرار گرفته است.