محتوای کتابهای درسی، نیازمند اصلاح
محتوای کتب درسی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. دانشآموزان جلو میروند و کتابهای درسی عقب ماندهاند. کشور نیازهای جدیدی دارد و آنچه در مدرسه آموزش داده میشود، بهقول وزیر آموزش و پرورش با آنچه در جامعه وجود دارد، متفاوت است و مسیری که آموزش و پرورش طی میکند به مقصد نمیرسد.
وزیر آموزش و پرورش حالا با اشاره به اشکالات موجود در کتابهای درسی، انجام اصلاحات در این زمینه را نیازمند زمانی حدود ۲.۵ ساله دانسته است. محمد بطحایی درباره محتوای کتابهای درسی و همچنین سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: کتابهای درسی ما ارتباطی با سند ۲۰۳۰ ندارند. در مورد اشکالات برنامههای درسی در سازمان پژوهش که متولی این کتابهاست، اقدامات جدی شروع شده است. وجود مشکلات و موانع موجود در کتابهای درسی نیازمند اصلاحاتی است.
او ادامه داد: در واقع بر اساس انتظاراتی که رییسجمهور از حوزه برنامههای درسی دارد، تلاش داریم تا بتوانیم انتظارات را برآورده کنیم. در این راستا باید توجه داشت که اعمال اصلاح در کتابهای درسی زمان بسیاری را میبرد و ما هر زمانی که بخواهیم کتابهای درسی را اصلاح کنیم، زمانی در حدود دو سال و نیم نیازمند است. روند این کار کند است، اما این کار را آغاز کردیم. وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: برنامه جامع نیروی انسانی کشور آماده شده است و بزودی ارائه خواهد شد. با وجود چالش نیروی انسانی که با آن رو بهرو هستیم، برنامههایی برای جبران این کمبود در دست اقدام داریم که ما را از نگرانی بیرون میآورد. وی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد برای سالهای تحصیلی آینده آموزگاران خود را در زمینههای گوناگون فراهم و آماده کند. بطحایی در مورد خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: خرید خدمات به غیر از مناطقی که امکان تاسیس مدارس نداشتیم در دیگر مدارس و فعالیتهای آموزشی ممنوع است. با این حال خرید خدمت در سال آینده جز حوزه آموزش، در دیگر زمینهها با شتاب بیشتری انجام خواهد گرفت. وزیر آموزش و پرورش افزود: از حیث اعتبارات در زمنیه خرید این خدمات، در بودجه سال ۱۳۹۷ اعتبارات مناسبی به آن اختصاص داده خواهد شد. همچنین این اعتبارات خدماتی برای اردوگاهها، آزمایشگاهها، پژوهشسراها و بخشهای ادرای هزینه خواهد شد.
بطحایی توضیح داد: من در مورد نحوه فراهمکردن معیشت آموزگاران صحبتی نمیکنم؛ چراکه مورد اعتراض همکاران من قرار میگیرد.