سیم‌کارت‌هایی که دردسرساز می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۵۱
سیم‌کارت‌هایی که دردسرساز می‌شود

گروه دانش و فن|

 سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان مسدود می‌شود، این خبری بود که اپراتورهای فعال در بازار تلفن همراه طی چند سال گذشته بارها و بارها آن را اعلام کرده‌اند و و از مشترکان خود خواستند چنانچه سیم کارتی دارند که به نام خودشان نیست یا بی‌نام و نشان است، به دفاتر تلفن همراه مراجعه کنند و نواقص را برطرف کنند تا سیم‌کارت‌های آنها مسدود نشود. با این فراخوان بسیاری از مشترکان تلفن همراه که سیم‌کارت‌های فعال داشتند ولی هویت آنها یا مشخص نبود یا به نام فرد استفاده‌کننده نبود به دفاتر تلفن همراه مراجعه کردند و نواقص موجود را برطرف کردند، اما در این بین بودند سیم‌کارت‌هایی که بدون رعایت مقررات واگذار شده و از سوی دیگر هم سیم‌کارت‌هایی وجود دارد که به نام افرادی است که آنها حتی از وجود این سیم‌کارت‌ها خبر ندارند.

از این‌رو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مشترکان اپراتورهای تلفن همراه خواسته‌اند که هرچه سریع تر برای قطع این سیم‌کارت‌ها اقدام کنند چرا که در صورت بروز مشکل و سوءاستفاده از این سیم‌کارت‌ها فردی که سیم‌کارت به نام وی است به نام مالک قانونی شناخته می‌شود و تمامی اتهامات و سوءاستفاده‌ها متوجه وی می‌شود.  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که در صورتی که کاربران خطوط سیم‌کارت خود را بدون رعایت مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده‌اند یا تعدادی سیم‌کارت بدون اطلاع آنها در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده دارند، برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

این در حالی است که طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین‌ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آنهاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.  مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام‌شده با تعداد مورد انتظار شما ممکن است به دو دلیل باشد؛ در صورتی که تعداد سیم‌کارت‌های اعلام‌شده کمتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که برخی از سیم‌کارت‌های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده است یا اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط در اختیارتان فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده صحیح نیست که در آن صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.

همچنین در صورتی که تعداد سیم‌کارت‌های اعلام شده بیشتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که تمام یا برخی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده‌اید یا تعدادی سیم‌کارت به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.

از آنجایی که هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری که به نام مشترک باشد، مسوولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد و مسوولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذارشده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آنهاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.  در سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه کلیه مشترکین چهار اپراتور کشوری همراه که حداقل یک سیم‌کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی‌شان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین‌کننده سیم‌کارت به صورت صحیح ثبت شده است می‌توانند از تعداد خطوطی که به نامشان در هر یک از اپراتورهای مذکور ثبت شده مطلع شوند.

تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک یا نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند. درصورت همخوانی اطلاعات ورودی با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه، نتایج از طریق پیامک یا آدرس CRA.IR برای کاربر ارسال خواهد شد.

این خدمات تنها به افراد حقیقی داده می‌شود که حداقل یک سیم‌کارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین‌ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که در آن تعداد سیم‌کارت‌های ثبت‌شده با کد ملی متقاضی که در شبکه تلفن همراه کل کشور به صورت فعال یا غیرفعال وجود دارد درج شده است.

هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه تنها یک‌بار می‌تواند از این سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنین درصورتی که از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید می‌توان موضوع را با مدیریت سامانه در میان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به شما داده خواهد و پس از آن پیامکی با محتوای تعداد سیم‌کارت‌ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.

مشترکان تلفن همراه در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.