ضرورت ایجاد شهرک‌های صنفی تخصصی

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۸۲

رییس اتاق اصناف ایران روز گذشته در دیدار با رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بیشتر قوانین و مقررات کشور در حوزه تولید بر سیاست‌های تنبیهی است در حالی که برای رشد تولید در کشور، بنگاه‌های تولیدی نیاز به سیاست‌های تشویقی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی افزود: ۸۴ هزار بنگاه صنعتی در کشور داریم که تنها ۳ هزار بنگاه آن صنایع بزرگ محسوب می‌شوند و ۸۱ هزار واحدها جزو صنایع کوچک و متوسط یاSME ‌ها به حساب می‌آیند می‌آیند که باید تحت مدیریت قرار بگیرند. وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته کارهای خوبی انجام شده اما بخش صنایع کوچک مطابق با صنعت دیده نشده‌اند که لازم است با همیاری یکدیگر شهرک‌های تخصصی مخصوص صادرات را ایجاد کنیم و واحدهای تولیدی را در آنجا مستقر کنیم. این مساله برای کشور مطلوب نیست که نزدیک به ۹۰ هزار بنگاه تولیدکننده در بخش پوشاک داریم اما نتوانسته‌ایم برایشان شهرک‌های صنعتی تخصصی ایجاد کنیم و ایده برای تولید به آنها بدهیم و در راستای توسعه صادرات غیرنفتی روی آنها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم. فاضلی با بیان اینکه باید از صنایع تولیدی حمایت کرد تا بتوانند کیفیت کالای داخلی را بهبود ببخشند، افزود: اکنون در خیلی از صنایع مانند پوشاک، چوب وچرم ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و می‌توانیم در این زمینه‌ها برندهای خوبی را تولید کنیم. وی با بیان اینکه تشکیلات اصناف آماده همکاری با سازمان شهرک‌های صنفی است، گفت: از دولت خیلی توقع نداریم و نیاز است تا مجلس نیز تولید و اقتصاد کشور را حمایت کنند. برای بخش تولید نیاز به سیاست‌های تشویقی داریم اما بیشتر قوانین و مقررات ما در این زمینه تنبیهی است که باید اصلاح شود. رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: برای نخستین بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب توانستیم اعتباراتی را برای بنگاه‌های صنفی منظور کنیم و مصوبه بسته حمایتی ۱۰ هزار میلیاردی را از دولت بگیریم. فاضلی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های تولیدی ما نیاز به حمایت دارند و باید مسیر توسعه اقتصادی را برایشان هموار کرد، افزود: اگر دولت در حال حاضر نمی‌تواند به لحاظ تسهیلاتی خیلی کمک کند، حداقل یکسری شرایط و سیاست‌های تشویقی مانند (کم کردن هزینه حامل‌های انرژی، مالیات و بخشودگی سهم حق بیمه کارفرما) را برای واحدهای تولیدی در نظر بگیرد که همه این موارد می‌تواند کمک بزرگی به تولید کشور باشد.

 SME‌ها در شهرک‌های صنفی مستقر شوند

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: تقویت ارتباط و پیوند بین صنایع تولیدی و بازار عامل مهمی در بازاریابی است و باید شرایطی را ایجاد کرد تا صنایع کوچک و متوسط کشور با بازار پیوند و ارتباط محکمی داشته باشند. صادق نجفی افزود: صنایع کوچک و متوسط کشور که بخش عظیمی از تولید کشور را به خود اختصاص داده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید تمرکز بیشتر را بر تقویت این واحدها داشته باشیم. طبق قانون بنگاه‌های صنفی کوچک و متوسط باید در شهرک‌های صنفی مستقر شوند تا بتوانیم برایشان مجوز صادر کنیم و زیرساخت‌های لازم را برایشان فراهم کنیم. وی با بیان اینکه تاکنون حمایت چندانی از صنایع صورت نگرفته است، افزود: برای ایجاد شهرک‌های صنفی تخصصی آن طور که باید و شاید تاکنون توجه نشده و هرکس زمینی داشته، برای گرفتن مجوز و ساخت شهرک صنفی اقدام کرده است و همین مساله باعث بالا رفتن هزینه‌ها و اثر بخش نبودن فعالیت‌ها شده است. نجفی تصریح کرد: ساماندهی شهرک‌های صنفی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و باید زیرساخت‌های ایجاد شهرکهای صنفی اصلاح شود. در این راستا باید بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SMEها در کنار ما قرار بگیرند و مشکل اصلی ما نبود پیوند بین صنایع متوسط و کوچک با بازار است که مساله بسیار مهمی است و این ارتباط باید شکل بگیرد. او با اشاره به اینکه از

۷۰ هزار واحد صنعتی ۴۳ هزار واحد پروانه بهره‌برداری دارند، گفت: اگر بتوانیم از این تعداد ۱۰ هزار واحد را با کمک و همکاری یکدیگر ساماندهی کنیم که با تقویت ارتباط با بازار، کار توسعه‌یی بزرگی شکل خواهد گرفت. به گفته او، در قدم نخست باید به دنبال صنایعی که ظرفیت بیشتری را در بازار دارند مانند صنعت (پوشاک، چرم وچوب) رفت و آنها را ساماندهی کرد و برای خروجی تولیداتشان ارتباط مستقیم با بازار داشت. نجفی بیان کرد: اگر تسهیلاتی به این واحدها پرداخت می‌شود، باید روند نظارتی بر ارائه این تسهیلات صورت بگیرد که نتیجه پرداخت تسهیلات چه خروجی را شامل شده و چه تاثیری بر رشد واحد و توسعه صادراتشان داشته است. همچنین لازم است تا این صنایع به لحاظ بازاریابی و حتی نحوه تبلیغات در بازار و داخل وخارج کشور مورد حمایت قرار بگیرند. این مقام دولتی عنوان کرد: اگر قرار است نمایشگاهی دایرشود، باید SMEها و تولیدکنندگان در آن حضور داشته باشند. قبلا نیز شرط اصلی برای حضور در نمایشگاه‌ها، حضور اتحادیه‌های تولیدی بود اما چندین سال است که این مساله مهم فراموش شده و نمایندگی‌های سطح دوم نمایشگاه‌ها را اداره می‌کنند و لازم است این مساله اصلاح شود.