ایرانشهر
راهاندازی پروازهای جهرم به تهران
رییس فرودگاه جهرم از آغاز پروازهای جهرم به تهران از چهارشنبه 22 آذر خبر داد و گفت: براساس اعلام ایرانایر، پروازهای جهرم به تهران هر هفته شنبهها و چهارشنبهها انجام میشود. به گزارش ایسنا، علی احمدیان گفت: با استقرار ماشینآلات ایمنی زمینی و کارکنان عملیاتی همچنین اعلام آمادگی واحدهای سوخترسانی و هواشناسی، پلیس و سپاه حفاظت، فرودگاه جهرم به شکل 100درصد آماده پذیرش پروازهای مسافری شده است. او با بیان اینکه هواپیما ATR72 که در پروازهای جهرم استفاده میشود، تنها 9ماه از عمرش میگذرد، گفت: این هواپیما برای مسیرهای کوتاه، فرودگاههای کوچک، کممسافر و حتی کوهستانی بسیار مناسب بوده و میتواند در باندهای کوتاه، خاکی و نیمه فعال نشست و برخاست کند و دارای مصرف سوخت بسیار پایین و راندمان بالاست. رییس فرودگاه جهرم بیان کرد: برعکس دیدگاه عامه مردم که این نوع هواپیما را ملخی میخوانند، این هواپیما مجهز به موتورهای جت توربوپراپ ساخت شرکت امریکایی-کانادایی است. احمدیان گفت: براساس آمارها هر ۸ ثانیه یک فروند ATR72 در فرودگاههای مختلف جهان نشست و برخاست میکند و حدود ۲۱۰ ایرلاین از خطوط هوایی مطرح جهان، کاربر ATR است.
بهرهبرداری از فرودگاه شهدای هفتم آذر جاسک
فرودگاه شهدای هفتم آذر جاسک برای رفاه و آسایش هر چه بیشتر مردم شرق هرمزگان طی مراسمی با نخستین پرواز تهران به این فرودگاه روز گذشته به صورت رسمی آغاز به کار کرد. به گزارش ایرنا، معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این مراسم گفت: پس از مرمت و بازسازی، طول باند فرودگاه از هزار و 800 متر به 2هزار و 540 متر افزایش یافته و قابل نشست و برخاست برای هواپیماهای نظامی و غیرنظامی است.
امیر دریادار حسن جعفری افزود: برای افزایش توان و بهرهبرداری بهینه توسعه فرودگاه، برج کنترل و ایستگاه مخازن سوخت برای فرودگاه ساخت شده و ترمینال آن توسعه یافته است. او ادامه داد: هواپیماهای کلاس فوکر 100و MD با ظرفیت جابهجایی 100تا 120مسافر میتوانند از فرودگاه شهدای هفتم آذر جاسک پرواز کنند.
حذف کامل بارنامه فیزیکی از خرداد ۹۷
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی از صرفهجویی ارزی، انرژی و زمان با حذف فیزیکی بارنامه و صدور الکترونیکی آن از خرداد 97 خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهرام آدمنژاد گفت: برای حمل کالا با ناوگان حمل و نقل عمومی در جادهها باید اوراق بهاداری به نام بارنامه از سوی شرکتها و موسسات مجاز حمل بار صادر شود که این اوراق در سالهای اخیر کاهش یافته و به ۲ اوراق رسیده است. او با اشاره به برنامهریزی و ایجاد زیرساختهای لازم برای حذف فیزیکی بارنامه ادامه داد: زیرساختهای لازم فراهم شده و با توسعه کنترلهای سیستمی و ابزارهای استعلام پلیس، ساختار جدید کنترلی تا اواخر امسال ایجاد و مانور پیش طرح آن اجرا خواهد شد. معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی گفت: با هماهنگی استانها و شرکتها و موسسات حمل بار از ابتدای خرداد سال ۹۷ فیزیک بارنامه بهطور کامل حذف خواهد شد و کد رهگیری منحصربهفرد بارنامه که با پلاک خودرو مطابقت دارد، ملاک عمل خواهد بود. او با اشاره به آثار مثبت اقتصادی صدور بارنامه الکترونیکی تصریح کرد: نیازی به خرید برگه اوراق بهادار از خارج از کشور نخواهد بود و این موضوع صرفهجویی ارزی را به دنبال دارد و همچنین دیگر برای چاپ و توزیع روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه در کشور بودجهیی صرف نخواهد شد. آدمنژاد افزود: با این اقدام دیگر نیازی به طی کردن کیلومترها مسافت از سوی رانندگان برای مراجعه به شرکتها جهت دریافت فیزیک بارنامه نیست که موجب صرفهجویی چشمگیری در مصرف سوخت و زمان میشود. معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی درباره نحوه کنترل کد رهگیری گفت: کنترل سیستمی با کمک دوربینهای پلاکخوان و نیز با تفاهم پلیس از طریق پیامک و برنامههای کاربردی موبایل از جمله روشهای نظارتی خواهد بود. او افزود: بارنامه الکترونیکی همچنین موجب شفافیت بیشتر در روابط اقتصادی بین راننده و شرکتهای حمل بار میشود.
۶۰ دستگاه نمکپاش هوشمند برای زمستان امسال
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشینآلات سازمان راهداری از خرید ۶۰دستگاه نمکپاش هوشمند طبق استانداردهای بینالمللی از تولیدکنندگان داخلی خبر داد و گفت: با توجه به فرسودگی ۴۰ الی ۵۰درصدی ناوگان راهداری و تکمیل آزادراهها و بزرگراهها لزوم نوسازی آن بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی، داریوش نصر تصریح کرد: در بخش تجهیزات، امکانات لازم برای راهداری زمستانی بسیار مهم است زیرا به میزان مورد نیاز از گذشته تجهیزات و ماشینآلات وجود داشته است و امسال هم به امکانات موجود تجهیزات نویی که همگام با پیشرفتهای نوین فناوری در کشورهای پیشرفته است، اضافه میشود علاوه بر این همه راهداران آماده هستند تا یک زمستان خوب را شروع کرده و مدیریت کنند. نصر ادامه داد: سال جاری ۶۰دستگاه نمکپاش هوشمند طبق استانداردهای بینالمللی از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده که در حال توزیع بین استانهای هدف است و سعی بر این است تا قبل از فصل سرما و آغاز راهداری زمستانی این تعداد نمکپاش در محورهای مواصلاتی استقرار یابند. او افزود: بحث نوسازی و خرید تجهیزات یکی از چالشهایی است که پیش روی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهیی در سالهای بعد قرار دارد، زیرا آزادراهها و جادههای جدیدی در دست اجراست که نیاز راهداری کشور را به افزایش ماشینآلات و تجهیزات بیشتر میکند.