چراغ سبز شورای شهر به بخش خصوصی

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۲۸
چراغ سبز شورای شهر به بخش خصوصی

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری  

جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و سرمایه‌های خارجی برای اجرای پروژه‌ شهرداری‌ها از روش‌های معتبر تامین منابع مالی در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود که بدون تردید می‌تواند منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ و طرح‌ شهرداری‌ها که نسبت به گذشته متنوع‌تر و حجم آن هم بیشتر است، تامین کند. یکی از رویکردهای مدیریت کنونی تهران در تامین منابع مالی نیز استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی است. شهردار نیز در نشستی عنوان کرد که بیش از 100پروژه بزرگ برای سرمایه‌گذاران خارجی در تهران طراحی شده است. با توجه به اهمیت موضوع روز گذشته مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، میهمان شورای شهر بود و با حضور در صحن شورا پیشنهاد همکاری‌های دو پارلمان اقتصادی و شهری تهران را ارائه کرد.

به گزارش «تعادل» مسعود خوانساری خواستار همکاری و همراهی مدیریت شهری برای جذب سرمایه‌گذار خارجی با هدف رشد و توسعه اقتصادی پایتخت شد. به گفته خوانساری می‌توان کار مشترکی میان اتاق بازرگانی و مدیریت شهری برای تکمیل و بهره‌برداری از مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب انجام داد.

خوانساری با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران 18هزار عضو دارد، تصریح کرد: این مجموعه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی نیازمند همراهی و کمک ویژه مدیریت شهری و اعضای شورای شهر است. در مجموع سالانه نیازمند جذب 50میلیارد دلار سرمایه خارجی هستیم و شهرداری تهران در این زمینه می‌تواند نقش بسیار موثری برای تحقق این مهم و جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشد.

به گفته وی حدود 60درصد اقتصاد تهران در حوزه فعالیت‌های اتاق بازرگانی است و این مجموعه اقتصادی برای همکاری با مدیریت شهری تهران آمادگی دارد. خوانساری همچنین مسوولیت‌های اجتماعی و کمک به کودکان کار را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری اتاق بازرگانی تهران برشمرد و تاکید کرد که اتاق بازرگانی از آمادگی لازم و ظرفیت مناسب برای همکاری با شهرداری و شورای شهر تهران برخوردار است.

بعد از صحبت‌های خوانساری اعضای شورای شهر نیز نکاتی را در خصوص همکاری‌های شورا و اتاق بازرگانی تهران مطرح کردند. از جمله محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران از آمادگی شورای شهر برای حضور اتاق بازرگانی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری خبر داد و گفت: توقع شورا از اتاق بازرگانی این است که نقش خود را در راستای جذب سرمایه‌گذار ایفا کند. از سوی دیگر نقش ما هم این است که پروژه‌های مشخص‌مان را که از نظر سوددهی و... مشخص شده است را معرفی کنیم و لیست آن را در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهیم.

 رییس شورای شهر تهران با اشاره به تجربه موفق سایر شهرهای دنیا در جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: یک میلیون پارکینگ حاشیه‌یی در تهران داریم که درآمدی از آن نصیب ما نمی‌شود. لازم است در این زمینه بخش خصوصی به کمک بیاید و با سرمایه‌گذاری در بخش هوشمندسازی شرایطی فراهم کند تا سود بیشتری از پارکینگ‌ها ببریم. همچنین وضعیت تردد در خیابان‌ها می‌تواند منظم‌تر شود به گونه‌یی که می‌توان برنامه‌ریزی ساعتی داشته و حتی برای ساعات شلوغ عوارض تعیین شود.

هاشمی با اشاره به تجربه موفق جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های داخلی گفت: به عنوان مثال اتوبان پردیس توسط سرمایه‌گذاری خصوصی ایرانی احداث شده وسرمایه‌گذار از سود بالایی برخوردار است. نمونه دیگر سرمایه‌گذاری بانک ملی در احداث اتوبان تهران – ساوه است که در نهایت سود بالایی نصیب این بانک شد. به گفته وی جلسات شورای شهر با اتاق بازرگانی تهران ادامه خواهد داشت.

در ادامه مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه زمینه جذب 25میلیارد دلار سرمایه خارجی برای اجرای پروژه‌های عمران شهری تهران وجود دارد، گفت: سهم پروژه‌های عمران شهری تهران از سرمایه خارجی، صفر است. بهتر است در این زمینه کارگروه مشترک مدیریت شهری و اتاق بازرگانی تشکیل شده تا زمینه برای جذب سرمایه‌های خارجی را بررسی و عملیاتی کند.

حسن رسولی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این خصوص گفت: شهرداری تهران با مشکلات و تنگناهای مالی زیادی مواجه است که انتظار داریم اتاق بازرگانی که با دولت و کمیسیون‌های اقتصادی مرتبط است، برای رفع این مشکل مدیریت شهری را کمک کند. مدیریت شهری تهران آماده برون‌سپاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با استقبال از پیشنهاد خوانساری درخصوص شهر آفتاب گفت: پروژه‌های عمرانی نیمه تمام همچون شهرآفتاب در شهر تهران وجود دارد که شهرداری به دلیل مشکلات مالی قادر به تکمیل آنها نیست. در این زمینه همراهی و مشارکت اتاق بازرگانی تهران برای تکمیل و بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها بسیار مهم و ضروری است.

 اخذ عوارض آلایندگی از صنایع آلوده‌کننده

آرش میلانی دیگر عضو شورا با اشاره به مشکلات محیط زیست گفت: قطعا این مشکلات در کسب و کار و روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاثیر منفی خواهد داشت. یکی از راهکارهای موجود این است که مدیریت شهری عوارض آلایندگی را از صنایع آلوده‌کننده دریافت کند.

وی ادامه داد: ‌به نظر می‌رسد که این مسیر با توجه به شرایط فعلی کسب و کار با دشواری‌هایی مواجه است. یک مسیر دیگر مشارکت کسب و کارهای صنعتی در صندوق ملی محیط زیست است. این صندوق می‌تواند با پرداخت وام به صنایع آلاینده کمک موثری به حل مساله آلودگی‌های محیط زیستی داشته باشد. متاسفانه این صندوق از نظر سرمایه‌گذاری منابع داخلی خیلی کمی دارد. لذا در این زمینه شورا آمادگی همکاری با کمیسیون محیط زیست اتاق را دارد.

ناهید خداکرمی نیز پیشنهاد داد تا ‌18هزار عضو اتاق بازرگانی در نخستین گام موتورسیکلت‌هایی که در حوزه‌های مختلف به کار گرفته‌اند با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کنند.

 استفاده از تجربه پلاسکو برای ایمن‌سازی

در ادامه جلسه کلیات طرح الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کارگروه‌های دولت، مجلس و شورای شهر و سایر نهادها و سازمان‌ها پیرامون بررسی حادثه پلاسکو مطرح شد.

محمد سالاری به عنوان ارائه‌دهنده طرح در دفاع از آن گفت: بعد از پلاسکو کمیته‌های زیادی در خصوص چرایی حادثه پلاسکو و بررسی مابقی ساختمان‌های ناایمن که ممکن بود، حوادثی مشابه ساختمان پلاسکو داشته باشند، تشکیل شد. حالا پس از گذشت یک‌سال همه مطالعات در کتابخانه مانده است، بنابراین باید کارگروهی تشکیل شود که با محوریت شورا و حضور همه نهادها این مطالعات را بررسی کند تا موجب تدوین آیین‌نامه یا مقررات شود، چراکه می‌بینیم در حادثه پلاسکو بالاخره مسوول مشخصی هم پیدا نشد. زهرا صدراعظم‌نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن مخالفت با این طرح به تشریح رد دلایل طرح مذکور پرداخت و گفت: در راستای انجام تکالیف مقرر در گزارش ارائه شده از سوی کارگروه دولت برای تحقق ایمنی ساختمان‌ها، اقداماتی انجام شده که در این راستا شورای عالی معماری مصوبه‌یی داشته که بیش از چند طرح این مصوبه مربوط به شهرداری تهران بوده است که باید درخصوص سرانجام این مصوبه پرس‌وجو کنیم. وی با بیان اینکه کمیته ایمنی و بحران ذیل کمیسیون سلامت فعالیت می‌کند که در این راستا اقدام به شناسایی ساختمان‌های پرخطر کرده‌ایم، گفت: 7300ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که 430ساختمان بسیار پرخطر هستند و از این میان 3400ساختمان پرخطر و 3400ساختمان میان‌خطر هستند که در این مدت با قید فوریت، ایمن‌سازی 10 پاساژ را دستور کار قرار داده‌ایم.

همچنین الویری نیز با بیان اینکه عادت کرده‌ایم که تا مصوبه‌یی اجرا نشود یک مصوبه دیگر وضع کنیم، گفت: این رویه غلط و جالب است که براساس مصوبه 25مردادماه سال 95 در شورای عالی شهرسازی، شهرداری مکلف شده است که اطلس زیرپهنه‌های زلزله را تهیه کند و به تصویب برساند که هنوز این اقدامات جای سوال است. این طرح با مخالفت کمیسیون برنامه و بودجه و سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و همچنین مخالفت تلویحی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو شد اما در عمل و در زمان رای‌گیری کمیسیون حمل و نقل که خود مخالف با طرح بود، ناگهان رای به تشکیل این کمیته داد. در نهایت با رای اکثریت آرا طرح مزبور تصویب شد.

 

مردم تهران در شب زلزله خود را «تنها و بی‌کس» دیدند

 انتظار می‌رفت، نخستین جلسه شورای شهر تهران بعد از زلزله چهارشنبه هفته گذشته به موضوع زلزله اختصاص یابد اما شورا روند عادی کار خود را دنبال کرد و با دعوت از مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران عملا فرصتی برای طرح مباحث مربوط به زلزله فراهم نشد. هر چند برخی اعضا اشاره‌یی هر چند کوتاه به این موضوع داشتند. از جمله احمد مسجدجامعی اظهار داشت که تهران وضعیت بدی دارد و حالش خوب نیست، چراکه زمین آن می‌لرزد و هوای آن هم آلوده است و قیمت‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه این اتفاقات سبب اضطراب روحی و روانی مردم شده است، تصریح کرد: صدها هزار نفر در 29 آذر در پارک‌ها، خیابان‌ها، ماشین‌هایشان و... خوابیدند و نباید خودشان را تنها و بی‌کس احساس کنند. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مساله این بود که مسوولان شهری در کنارشان نبودند، گفت: مردم در آن زمان تکلیف‌شان مشخص نبود و خود را تنها احساس می‌کردند و این در حالی است که رسانه‌های رسمی نیز تکلیف نامشخصی داشتند و می‌دیدیم که به جای آگاه‌سازی به تولید وحشت روی آورده بودند. مسجدجامعی با بیان اینکه در اسناد مربوط به زمین لرزه به مساله رسانه و نحوه کارکرد آن پرداخت نشده است، ادامه داد: مهم‌ترین سند ما جایکاست که هیچ چیزی درخصوص فعالیت رسانه‌ها ندارد. وی با بیان اینکه متاسفانه در شب زلزله برخی بی‌سیم به دست به ایجاد راه‌بندان کمک می‌کردند، گفت: اصلا جای سوال است که این افراد برای کجا بودند و آیا نباید لباس و کارت مشخصی داشته باشند؟این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم نباید فکر کنند که ما مسوولان شهری در خانه‌های امنی هستیم، اظهار کرد: مساله اول تهران این روزها زمین‌لرزه است و پیشنهاد می‌شود به جای دستورجلسات معمول به بررسی اسناد زمین‌لرزه، زلزله تهران و... بپردازیم.

 

ارسال نظر