افزایش قیمت لوازم خانگی

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۳۴

گروه صنعت

فعالان بازار در صنعت لوازم خانگی بر این باورند که آن‌قدر بازار فروش لوازم خانگی راکد است که هیچ افزایش قیمتی را در این محصولات نداریم اما باید گفت که قیمت لوازم خانگی همزمان با افزایش قیمت دلار، گران شد. در این میان روز گذشته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر این خبر از افزایش قیمت برخی انواع لوازم خانگی خبر داد. محمد طحان‌پور به ایسنا گفت: پس از ماه‌های محرم و صفر حدود 5درصد افزایش قیمت در لوازم خانگی وارداتی و پس از آن در برخی برندهای داخلی انجام شد که البته با توجه به مواردی مانند افزایش قیمت کالاهای اولیه سازندگان این کالاها شاید بتوان این گرانی را قابل توجیه دانست. او در ماه‌های گذشته افزایش قیمت در فولاد و آلومینیوم را تاثیرگذار بر قیمت نهایی لوازم ‌خانگی خواند و افزود: در ماه‌های گذشته در قیمت فولاد، آلومینیوم و فلزاتی از این دست شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم، طبیعی است که این گرانی قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان داخلی افزایش می‌دهد. در حوزه واردات نیز به واسطه تغییر نرخ ارز افزایش 5درصدی قیمت قابل توجیه محسوب می‌شود. طحان‌پور در پاسخ به این پرسش که با توجه به رکود فعلی آیا بازار کشش افزایش قیمت را دارد، توضیح داد: چنانچه هم‌اکنون برندهای خوب و باکیفیت داخلی مشتری خود را داشته در رکود نیستند، اما در مجموع با توجه به اتفاقات انجام شده شاید نیاز بود افزایش قیمت بیشتری را در بازار لوازم خانگی شاهد باشیم که با توجه به شرایط موجود تولیدکنندگان و واردکنندگان در نهایت به همین 5درصد بسنده کردند.حال برخی فعالان اقتصادی بر این باورند که نباید این افزایش قیمت در تمام کالاها رخ دهد، ‌در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به این نگاه اظهار کرد که این افزایش قیمت در تمام برندهای داخلی رخ نداده و تنها برخی تولیدکنندگان داخلی قیمت خود را تغییر داده‌اند. او در ارتباط با وضعیت تولید لوازم خانگی تاکید کرد: اکنون بنا بر اذعان همگان هزینه‌های تولید در کشور رقمی بالا را در برمی‌گیرد. طحان‌پور در ادامه گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران را معادل سالانه ۸هزار میلیارد تومان دانست و گفت: درباره اینکه چه سهمی از این گردش مالی به کالای داخلی و چه سهمی به برندهای جهانی اختصاص پیدا می‌کند، آمار شفاف و قطعی وجود ندارد، اما زمانی این‌گونه عنوان می‌شد که ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی دست برندهای وارداتی است اما اکنون نسبت کالاهای داخل به خارج به ترتیب به ۶۰ به ۴۰درصد تغییر کرده است. او در بخش دیگر سخنانش در ارتباط با پیش‌بینی‌هایی که گاهی مبنی بر افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح می‌شود، گفت: متاسفانه شاهدیم گاهی برخی تولیدکنندگان صحبت‌هایی مبنی بر گرانی لوازم خانگی را مطرح می‌کنند در حالی که ممکن است در برخی موارد در شرایط رکود این گرانی توجیه چندانی هم نداشته باشد.