نقش بورس کالا در افزایش ظرفیت تولید صنعت فولاد
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: عرضه فلزات در بورس کالا انگیزه سرمایهگذاری و افزایش ظرفیت صنعت فولاد را بالا برد، بهطوریکه شاهد رشد بیش از دوبرابری در ظرفیتهای نصب و راهاندازی شده در صنعت فولاد کشور طی دوره راهاندازی بورس کالا بودیم.
منصور یزدیزاده از نقش بورس کالای ایران در افزایش ظرفیت زنجیره فولاد گفت و اظهار داشت: پیش از راهاندازی سازمان بورس فلزات، قیمتگذاری محصولات فولادی در سبد حمایتی دولت قرار داشت و متناسب با نوسان قیمت سایر کالاهای در سبد و صرفنظر از فراز و نشیب قیمتهای جهانی و بهای تمام شده تولیدکننده، قیمتگذاری صورت میگرفت و چون در آن زمان مثل حالا رقابتی میان تولیدکنندگان و عرضهکنندگان نبود و نظارت بر قیمتها از سوی نهادهای مربوطه کار دشوار و بعضا نشدنی بود، در نتیجه تفاوت قیمتهای تکلیفی که از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده اعلام میشد با قیمتهای بازار در بعضی شرایط تا دوبرابر هم میرسید.
وی بزرگترین آفت به وجود آمده در این شرایط را نبود انگیزه در سرمایهگذاری و توسعه یا ایجاد ظرفیتهای جدید در صنعت فولاد در بالادست و پاییندست عنوان کرد و ادامه داد: بدیهی است که با راهاندازی بورس فلزات و به دنبال آن شکلگیری شرکت بورس کالا، این تفاوت نرخ میان عرضه در بورس و بازار به کمترین حد خود و تنها به میزان سود خردهفروشی کاهش یافت. بدینترتیب بود که ما شاهد رشد بیش از دوبرابری در ظرفیتهای نصب و راهاندازی شده در صنعت فولاد کشور طی دوره راهاندازی بورس کالا بودیم. به گزارش چیلان، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود یکی از دستاوردهای بزرگ بورس کالا طی دوره فعالیت خود و در توسعه ابزارهای مالی را ایجاد امکان انتشار اوراق سلف موازی دانست و اظهار داشت: این امکان برای عرضهکنندگان کالا در بورس کالا فراهم شد تا از این طریق بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین میزان بروکراسی نسبت به تامین سرمایه در گردش خود اقدام کنند. این کار علاوه بر ارائه نوعی مشوق برای عرضهکنندگان به عرضه محصول خود در این بازار جهت شفافسازی و واقعیسازی قیمتها، منجر به نوعی حمایت از بخش تولید شد.
وی ادامه داد: طیف استفادهکنندگان از این ابزار بسیار گسترش یافته و شامل بخش فولاد، خودرو، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی شده است. پیام این اتفاق چیزی نیست جز اعتماد به این رکن بازار سرمایه. یزدیزاده گفت: در خصوص گواهی سپرده کالایی نیز این اتفاق افتاده است و روند رو به رشدی را شاهدیم و بدیهی است چون این ابزار مالی نیازمند تغییر نگاه سنتی به مدرن در میان عرضهکنندگان است، نیازمند صرف زمان بیشتری است که خوشبختانه در این مورد هم به نسبت، استقبال خوبی را تجربه خواهیم کرد.