خرید بیمه‌نامه باید برای مردم آسان باشد

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۹۹
خرید بیمه‌نامه باید برای مردم آسان باشد

رییس کل بیمه مرکزی گفت: ما برای افزایش توان خرید بیمه‌نامه از سوی مردم طی این سال‌ها همگام با افزایش نرخ دیه پیش نرفتیم و باوجود حق قانونی ۲۵درصد نسبت به نرخ دیه عقب‌تر هستیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، همتی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت بیمه شخص ثالث افزایش می‌یابد، گفت: نرخ حق بیمه شخص ثالث ارتباط مستقیمی با نرخ دیه که از سوی قوه قضاییه براساس مبانی شرعی تعیین می‌شود، دارد. صنعت بیمه، مسوولیت افراد را بیمه کرده و متناسب با تعهدی که می‌پذیرد نرخ را اعلام می‌کند. رییس کل بیمه مرکزی گفت: حذف الحاقیه یکی از مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث است و در حال حاضر اگر افزایش نرخ دیه داشته باشیم، مابه‌التفاوت آن برعهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی خواهد بود.

رییس کل بیمه مرکزی درخصوص تخفیفات بیمه شخص ثالث گفت: سقف تخفیفات عدم خسارت این بیمه‌نامه تا ۷۰درصد است و از دیگر مزایای قانون جدید بیمه شخص ثالث عدم سوخت کل تخفیفات است یعنی اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد، ۲۰درصد، بار دوم ۳۰درصد و بار سوم ۴۰درصد از تخفیف عدم خسارت مالی کاسته می‌شود که در قانون قبلی با نخستین تصادف چه مالی و چه جانی کل تخفیفات از بین می‌رفت. همتی درخصوص تخفیفات عدم خسارت در بخش جانی نیز گفت: برای خسارت اول ۳۰درصد، خسارت دوم ۷۰درصد و خسارت سوم ۱۰۰درصد از تخفیفات عدم خسارت کاسته می‌شود. همچنین انتقال تخفیفات عدم خسارت خودرو به بستگان درجه یک امکان‌پذیر شده است.

رییس شورای عالی بیمه از اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات بیمه خبر داد و گفت: درصدد هستیم مبانی فرم‌های پیشنهاد بیمه‌نامه و خسارات را ساده‌سازی کنیم تا انتخاب و خرید برای مردم راحت باشد و پیشنهاد می‌کنم تا رفع این مشکل از طریق نمایندگان و کارگزاران اقدام به خرید بیمه‌نامه کرده تا آنها را راهنمایی کنند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: ۱۶ هزار کشته و

 ۳۵۰ هزار مصدوم حادثه رانندگی در سال آمار بسیار وحشتناکی است و ادامه این روند و افزایش آمار تلفات حوادث رانندگی بسیار خطرناک است. صنعت بیمه تعهد دارد خسارات مالی را پرداخت کند، کما اینکه سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان در این حوزه خسارت پرداخت کردیم اما آثار روحی و روانی آن بر جامعه بسیار تامل‌برانگیز است و باید به‌دنبال چاره‌یی بود. البته در همین راستا، رییس‌جمهور محترم کمیته‌یی تشکیل داده به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با عضویت بیمه مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط که امیدوارم گامی در کاهش تصادفات باشد.

همتی درخصوص افزایش باند تصادفات ساختگی گفت: متاسفانه با افزایش قیمت دیه خسارات تقلبی هم افزایش یافته که اخیرا چند باند آن با همکاری خوب نیروی انتطامی دستگیر شده است به همین منظور بیمه مرکزی ضمن افزایش توان نظارتی خود درصدد است با راه‌اندازی مراکزی مشترک میان قوه قضاییه، بیمه و نیروی انتظامی در مراکز استان‌ها و اجرایی کردن کد یکتا از صدور بیمه‌نامه‌های جعلی و تصادفات ساختگی جلوگیری کند.

وی درخصوص بیمه خودروهای نامتعارف گفت: در کشور ما طبق قانون خودرو متعارف باید کمتر از ۵۰درصد دیه کامل همان سال باشد که طبق دیه ۲۸۰میلیونی امسال، سقف قیمت خودرو متعارف ۱۴۰میلیون تومان است. بنابراین خودروهای بالای این مبلغ غیرمتعارف شناخته شده‌اند و اگر با آنها تصادف کنند تعهد شما نسبت به قیمت کل ماشین نخواهد بود و فقط تا سقف خودرو متعارف تعهد دارید، لذا به دارندگان این خودرو‌ها پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از متضرر شدن حتما بیمه بدنه بخرند چراکه سقف تعهد شرکت بیمه خودرو مقصر و فرد مقصر تا ۱۴۰ میلیون تومان است.

رییس کل بیمه مرکزی درخصوص بیمه‌های درمان تکمیلی گفت: در چند سال اخیر تعرفه درمانی افزایش یافت و متعاقبا ضریب خسارت این رشته در صنعت بیمه صعودی شد و از ۱۰۰درصد گذشت اما با این حال شرکت‌های بیمه تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا پوشش‌های تکمیلی با قیمت مناسب تداوم یابد و گره‌یی از کار مردم گشوده شود.

وی درخصوص مشکلات بیمه توسعه گفت: در دو سال گذشته بیمه مرکزی، بیمه ایران و صندوق تامین خسارت‌های بدنی و قوه قضاییه خیلی تلاش کردند تا این مشکل را حل کنند و خوشبختانه تاکنون ۷۶۵ میلیارد تومان از خسارت‌های مردم پرداخت شده و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که با دراختیار گذاشتن بخش دیگری از دارایی‌های مالکین بیمه توسعه به بیمه ایران این مقدار هم پرداخت می‌شود و خوشبختانه دیگر کسی از این بابت در زندان نیست. رییس کل بیمه مرکزی درخصوص حادثه نفتکش ایرانی در آب‌های چین گفت: پس از برجام، روابط بین‌المللی صنعت بیمه گسترش یافت که مثال عینی آن حادثه نفتکش ایرانی است که ۳۰درصد آن نزد شرکت‌های بیمه ایرانی بیمه شده است و الباقی تحت پوشش شرکت بیمه نروژی و مسوولیت خدمه و آلودگی دریا به عهده یک کلوپ بین‌المللی است.

وی افزود: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است. محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس مسوولیت محموله برعهده خریدار کره‌یی است.