اجرای بدون تغییر طرح زوج و فرد در سال 97
رییس پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص طرح زوج و فرد در سال آینده گفت: طرح زوج و فرد بدون هیچگونه تغییری در سال ۱۳۹۷ مانند سال جاری اجرا خواهد شد. سهمیههای اقشار مختلف برای ورود به طرح ترافیک نیز در جای خود باقی خواهد ماند. مسالهیی که اکنون داریم روی آن کار میکنیم، بحث نحوه پرداخت است که حتما به نفع مردم خواهد بود.
سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح زوج و فرد و طرح ترافیک در سال ۱۳۹۷ گفت: در دو سه هفته اخیر که بحث طرح ترافیک و زوج و فرد و تغییرات آن مطرح شد، ذهن خیلی از همشهریان مشوش شد و نگران شدند که چه اتفاقی قرار است، رخ دهد. این اطمینان خاطر را به شهروندان میدهم که همه دستگاههای مسوول اعم از پلیس، شهرداری، وزارت کشور مهمترین دغدغهشان آسایش مردم است و نباید هیچ طرحی اجرا شود که به مردم فشار مضاعفی بیاورد یا دغدغهیی را به دغدغههای آنها اضافه کند. دلیل این همه کار کارشناسی و طولانی شدن موضوع هم رفع همین نگرانیها و دغدغههاست.
مهماندار افزود: هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است اما داریم روی آن کار کارشناسی انجام میدهیم. تاکنون اجرای این طرح در حوزه زوج و فرد منتفی شده و در سال ۱۳۹۷ هم مانند سال جاری این طرح بدون هیچگونه تغییری اجرا خواهد شد. ما چند شرط گذاشتیم و الزاماتی را برای اجرای این طرح مطرح کردیم. البته همه دستاندرکاران نیز نگران بودند که باید الزاماتی رعایت شود. ما تاکید داریم که هر گونه تغییر نباید میزان ترافیک تهران را در محدوده طرح ترافیک افزایش دهد. مورد دوم این است که آلودگی تهران نباید افزایش یابد و موضوع سوم نیز این است که اگر قرار است، طرحی اجرا شود حتما باید سازوکارهای اجرایی آن فراهم شود مانند نصب دوربینها و امکاناتی که بتوانیم نحوه اجرای آن را مدیریت کنیم. معتقدیم که هر گونه محدودیت باید راهکار جدیدی نیز به مردم ارائه دهد.
اعطای سهمیهها تداوم مییابد
او درباره سهمیه اقشار مختلف برای ورود به طرح ترافیک اظهار کرد: در مورد طرح ترافیک سهمیههایی نیز وجود داشت که به بعضی از اقشاری که ضرورت ایجاب میکرد وارد طرح شوند، داده میشد مانند خبرنگاران که برای تهیه خبر و پزشکان که برای مراجعه به بیمارستان نیازمند ورود به محدوده طرح ترافیک بودند همچنین جانبازان محترم. طبق توافقی که صورت گرفته این سهمیهها در جای خود باقی خواهد ماند. مسالهیی که اکنون داریم روی آن کار میکنیم، بحث نحوه پرداخت است که حتما به نفع مردم خواهد بود. اقشاری که سهمیه ورود به طرح ترافیک داشتند به جای اینکه اول هزینه را پرداخت کنند سپس کارت سهمیه را دریافت کنند در همان ابتدا کارت سهمیه را دریافت میکنند و فقط نحوه پرداخت با مدیریت خودشان و به ازای تعداد ورودی است که به محدوده طرح ترافیک خواهند داشت و تفاوت زیادی هم با مبالغ سال گذشته ندارد.
به گزارش ایلنا، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران همچنین گفت: با تمهیداتی که پیشبینی شده هیچ تغییری در میزان سهمیهها و میزان فروش روزانه طرح ترافیک به وجود نخواهد آمد. اکنون ۲۰هزار برگ به صورت روزانه توسط شهرداری فروخته میشود که در ایام آلودگی نیز توسط ما ممنوع میشود که این تعداد در سال جدید نیز بیشتر نخواهد شد. در نتیجه هیچ تغییری در محدوده طرح ترافیک تهران به وجود نخواهد آمد بلکه با واگذار کردن مدیریت آن به خود افراد حتی ممکن است شاهد کاهش ترافیک در این محدوده نیز باشیم. یعنی در سال ۱۳۹۷ هم مانند سال جاری این طرح اجرا خواهد شد و فقط نحوه پرداخت هزینه متفاوت شده است یعنی قبلا ابتدا هزینه ورود به طرح دریافت میشد اما اکنون به تدریج و بر حسب ورود به محدوده طرح صورت میگیرد.
طرح جدید در حد پیشنهاد است
در همین حال زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره برگزاری نشست این کمیسیون با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: طرح جدید جلو رانت و کارت شناور را خواهد گرفت.
صدراعظم نوری در گفتوگو با ایلنا افزود: این طرح توسط معاونت حمل و نقل ترافیک ارائه شده و در حد یک پیشنهاد و لایحه است که قبل از ارائه به شورا آن را مطرح کردند. مادام که این طرح به شورا نیامده و مورد تصویب شورا قرار نگرفته است طبیعتا قابلیت اجرا ندارد. شورای ترافیک تهران نیز مرجع دیگری است که این طرح را مورد تایید قرار میدهد.
او در پاسخ به اینکه اگر تغییرات ایجاد شده در طرح ترافیک هنوز در حد پیشنهاد است چرا شهرداری در اطلاعیهیی اعلام کرده که سال آینده دیگر طرح ترافیک فروخته نمیشود، اظهار کرد: وقتی این طرح به تصویب برسد، آرم طرح ترافیک دیگر وجاهت قانونی ندارد. درست است که هنوز طرح به تصویب نرسیده اما اگر به تصویب برسد، آرمهای فروخته شده و کسانی که این آرمها را خریدهاند بلاتکلیف میمانند در نتیجه باید اعلام میکردند که آرم طرح ترافیک نمیفروشیم تا زمانی که تکلیف این طرح مشخص شود.
این عضو شورای شهر در پاسخ به اینکه چگونه قصد دارند تعداد خودروها به داخل طرح را کنترل کنند، تصریح کرد: هدف طرح این است که حجم ترافیک کاهش و کنترل شود و ابزار آن هم کنترل قیمت ورود به طرح خواهد بود. ترافیک با ابزار قیمت کنترل خواهد شد براساس این طرح قیمت ورود به طرح ترافیک براساس ساعت ورود متفاوت است. وقتی افراد میخواهند وارد محدوده طرح شوند اگر کار ضروری نداشته باشند، ترجیح میدهند، هزینه کمتری پرداخت کرده و در ساعت غیرپیک وارد شوند. او ادامه داد: یک محدوده زمانی میان ۶ صبح تا ۱۰و محدوده بعدی بین ۱۰تا ۴بعدازظهر است و تایم بعدی ۴تا ۷شب است و افرادی که در محدوده زمان اول قصد دارند، وارد شوند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. کسانی که در میانه روز وارد طرح میشوند، هزینه بسیار کمی پرداخت خواهند کرد و کسانی که از ساعت ۴تا ۷شب قصد تردد در محدوده طرح را دارند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. در نتیجه افرادی که کار ضروری ندارند به هیچوجه در پیک ترافیک وارد طرح نمیشوند. وی تصریح کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته ۶۰ درصد سفرها در داخل طرح، کاری و ۴۰درصد غیرکاری است و این طرح کمک میکند که این ۴۰درصد در پیک ترافیک وارد طرح نشوند چراکه افراد ترجیح میدهند، پول کمتری پرداخت کنند و در ساعت غیرپیک وارد طرح شوند. این عضو شورای شهر تهران طرح جدید را دارای نکات مثبت فراوان دانست و گفت: براساس این طرح یک صندوق توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد خواهد شد که درآمد حاصل از این طرح فقط در توسعه حمل و نقل عمومی استفاده میشود و صرف خرید اتوبوس و توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد.
پلیس هنوز توجیه نیست
صدراعظم نوری درباره موضع پلیس راهور به طرح ترافیک جدید گفت: من تصور میکنم که شاید پلیس راهور هنوز نسبت به این طرح کاملا توجیه نیستند و به نظر میرسد با گفتوگوهایی که با آنها صورت گرفته، دارند توجیه میشوند. بالاخره این شهر هزینه دارد و هزینه آن را باید کسانی که عارضههایی را به آن وارد میکنند، متحمل شوند. باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم که در بحث طرح ترافیک، تمام درآمدها را صرف حمل و نقل عمومی کنیم و راه برونرفت از معضل ترافیک و آلودگی هوا فقط توسعه حمل و نقل عمومی است.
تکلیف «طرح نشینان»؟
رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در تشریح تعیین تکلیف تردد سکنهیی که در محدوده طرح ترافیک قرار میگیرند، گفت: برای هر یک از زونها براساس ساعت ورود و خروج ساکنین شرایط ویژهیی در نظر گرفته میشود که قطعا معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ظرف چند روز آینده توضیحاتی را برای شهروندان ارائه خواهد داد. زهرا صدراعظم نوری در گفتوگو با ایسنا تصریح کرد: طرح جدید ترافیک نیاز به تصویب در کمیسیونهای شورا ندارد و هر یک از کمیسیونهای شورا جمعبندی خود را اعلام میکند و در نهایت این طرح به رأی اعضا در صحن علنی گذاشته خواهد شد.
وی افزود: در همین رابطه کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران این لایحه را که پیشنهاد شهرداری بوده در جلسه روز سهشنبه گذشته مورد بررسی قرار داده و ابعاد مختلف این طرح مورد بررسی اعضای کمیسیون سلامت قرار گرفت و هر یک از اعضا نظرات خود را درمورد این طرح مطرح کردند.
ضرایب ویژه؟
وی تاکید کرد: در طرح جدید ترافیک موضوع معاینه فنی خودروها نیز مطرح شده به شکلی که خودروهایی که بتوانند معاینه فنی برتر دریافت کنند برای آنها تخفیفاتی در نظر گرفته خواهد شد. خودروهای برقی و هیبریدی میتوانند تحفیفهای بالایی دریافت کنند و با ضریب یک دهم میتوانند مجوز ورود به طرح را دریافت کنند. در حقیقت حدود 90درصد تخفیف برای آنها در نظر گرفته میشود. لحاظ شدن چنین مواردی در طرح ترافیک جدید تا حدودی نگاه محیط زیستی به این طرح را نشان میدهد. به شکلی که شرایط برای خودروهایی که آلایندگی ندارند یا آلایندگی کمتری دارند برای تردد در منطقه فراهم میشود.
وی از در نظر گرفتن ضریب ویژه برای اخذ مجوز ورود به طرح ترافیک برای اقشار خاصی همچون جانبازان و بیماران خاص خبر داد و افزود: جانبازان و بیماران خاص شرایطی خواهند داشت که بتوانند تا 50 درصد تخفیف دریافت کنند اما رویکرد کلی این طرح به این شکل است که همه به یک چشم نگاه شوند و در حقیقت نگاه عدالت اجتماعی برقرار شود تا همه افراد بتوانند از امکان ورود به طرح برخوردار باشند. در حقیقت افرادی که کار ضروری دارند و میخواهند به طرح ورود پیدا کنند با پرداخت هزینه میتوانند به طرح ورود پیدا کنند؛ اما برای ورود به طرح در ساعتهای پیک ترافیک قطعا باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.