افزایش شفافیت و پایش عملکرد دستگاههای اجرایی
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش شفافسازی و پایش عملکرد دستگاههای اجرایی با راهاندازی سامانه دادور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اقتصاد و دارایی البرز، حسین میرشجاییان حسینی در افتتاح «سامانه دادور» که صبح شنبه در سالن شهدای دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه این سامانه درخصوص حقوق مردم در رسانه راهاندازی میشود، اظهار داشت: مجموعه دولت یازدهم و دوازدهم بهبود محیط کسب و کار را مورد توجه قرار داده است، تورم بالای
۳۰درصد در گذشته از عواملی بوده که باعث شد اقدامات دولت با مشکل مواجه شود.
میرشجاییان، ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی برای صدور یک مجوز، پایش عملکرد و پاسخگویی دستگاههای اجرایی، شفافسازی اطلاعات مرتبط با مجوزها قوانین و مقررات مرتبط با آن، ارتباط مستقیم با متقاضیان مجوزها از طریق مرکز تماس فوریتهای کسب و کار و مدیریت دریافت و پاسخ به شکایت را از اهداف تشکیل این سامانه برشمرد. معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی هدف از اجرای اقدامات یاد شده را بهبود فضای کسب و کار در اجرای اسناد بالادستی همچنین مساعدت به حل موانع و مشکلات سرمایهگذاران بخش خصوصی دانست و گفت: در نیمه دوم سال ۹۳ بیش از ۲هزار و ۱۰۰ مجوز سیستم که بروکراسی ما را شکل میدهد، شناسایی شد که ۹۹درصد این مجوزها براساس قانون بوده است.
وی با بیان اینکه، زمانی که روند صدور مجوزها در دستگاههای اجرایی به طول میانجامید هر ارگانی این امر را بر گردن دیگری میانداخت، تصریح کرد: نقشه ملی استعلامات مجوز کشور بدین منظور و به موجب رفع مشکلات یاد شده طراحی شد.
میرشجاییان حسینی با بیان اینکه ایران در بخش ایجاد کسب و کار در حالی در گذشته رتبه ۱۵۲ در بین ۱۸۹ کشور را داشت که در حال حاضر این امر به ۱۱۷ رسیده است، اظهار داشت: هدف نهایی سامانه دادور تبدیل شدن به پیشخوان مجوزدهی کشور است. وی همچنین در ادامه گفت: متقاضیان دریافت مجوز میتوانند با مراجعه به سامانه دادور و ثبتنام در آن شکایت خود را ثبت و روند پاسخگویی و پاسخ به آنها را مشاهده کنند.
وی با بیان اینکه شکایات نشاندهنده گلوگاههای موجود در مسیر اجرای کار است که باید شناسایی شده و مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ۵۸درصد استعلامات کشور باید توسط اتاق اصناف اخذ شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام شکایات و پیگیری افرادی که موفق به دریافت مجوز نشدهاند را ازجمله عوامل راهاندازی این سامانه برشمرد و گفت: عدم نظارت بر پاسخگویی دستگاههای مسوول ازجمله دلایل اصلی راهاندازی سامانه دادور است.
میرشجاییان حسینی با تاکید بر اینکه اکنون روند آموزشی در این راستا و به موجب استفاده از سامانه دادور در 8 استان کشور انجام گرفته است، اظهار داشت: بدون شک راهاندازی این سامانه آثار مثبتی را به همراه خواهد داشت.