شرط شروع ساخت پلاسکو جدید در دهه فجر

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۰۸

محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تمام مقدمات و تفاهم‌ها با نهادهایی چون شهرداری و قوه‌ قضاییه فراهم شده است، گفت: در صورت اخذ مجوز شهرداری و قوه قضاییه، اجرای طرح ساختمان جدید پلاسکو در ۸ طبقه تجاری و ۵ طبقه پارکینگ از دهه فجر آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمد سعیدی‌کیا با بیان اینکه ساختمان پلاسکو را آقای القانیان احداث و در سال ۴۱ به بهره‌برداری رسیده بود، اظهار کرد: در همان زمان سرقفلی تمام واحدها توسط القانیان واگذار و پس از انقلاب که این ساختمان به تملک بنیاد مستضعفان درآمد هیچ واحدی برای واگذاری سرقفلی آن وجود نداشت و ما سرقفلی واحدی را واگذار نکردیم تنها اجاره مختصری از کسبه به عنوان مالک ساختمان دریافت کردیم. سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه کسبه، ساخت ساختمان جدید پلاسکو است، گفت: در این مدت عده زیادی اظهارنظر کردند و ما هر هفته با نهادهای مختلف درگیر و در این باره جلساتی را برگزار کردیم و تاکنون ۳۷جلسه در سطوح مدیران عالی برگزار شده است. وی افزود: در این مدت عده‌یی بر این باور بودند که ساختمان جدید در این محل ساخته نشود و تنها به ساخت المان آتش‌نشان‌ها اکتفا کنیم اما اعتقاد ما بر این بود که باید حق و حقوق کسبه در همین محل احیا شود. وی ادامه داد: از همان روزهای اول سانحه برای بررسی‌های دقیق‌تر اتاق فکری تشکیل شد که بنیاد مستضعفان در این اتاق فکر یک نماینده داشت و 7 الی 8 معمار برجسته کشور عضو این اتاق بودند. رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنا به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اقدام کردیم و قرار بر این شد که برای ساخت این ساختمان جدید مسابقه برگزار شود، گفت: تشخیص اتاق فکر بر این بود که مسابقه‌یی برگزار شود و ایده‌های مطرح و برتر را انتخاب کنیم.

وی افزود: ۱۳۰۰نفر در این مسابقه فعال بودند که در نهایت ۳۶۵ نفر ایده ارائه کردند از بین این تعداد ۶۰ طرح انتخاب و در نهایت ۱۰طرح برتر برگزیده شد و هفته گذشته جوایزی به این افراد دادیم. رییس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه درحال حاضر با شهرداری و روی تعیین سطح و سطوح ساختمان پلاسکو به جمع‌بندی رسیده‌ایم، گفت: قرار بر این است که براساس سطح و سطوح، مسابقه‌یی برای طراحی برگزار شود و بهترین ایده با توجه به سطح و سطوح مشخص شده را انتخاب کنیم. هنوز این جمع‌بندی‌ها ابلاغ نشده همچنین با دادستانی هم برای ساختمان جدید توافقاتی شده است که در مرحله نهایی و جمع‌بندی آن هستیم. رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه سطح و سطوح مساحت مفید و مشاع ساختمان چیزی حدود ۵۶ هزار مترمربع خواهد بود، گفت: این ساختمان چیزی حدود ۴۰هزار مترمربع پارکینگ هم خواهد داشت که مجموعا ساختمان جدید پلاسکو در مساحت ۱۰۰هزار متر مربع زیربنا ساخته خواهد شد.

 قوه قضاییه از روز ابتدای سانحه ساختمان را پلمب کرد

وی با بیان اینکه قوه قضاییه از همان روز ابتدای سانحه ساختمان را پلمب کرد، گفت: از آنجا که در این ساختمان سانحه‌یی رخ داد که منجر به فوت چند نفر از هموطنان عزیزمان شد بنابر قانون، قوه قضاییه ساختمان را پلمب کرد تا کسی اجازه فعالیت در ساختمان نداشته باشد و ما هم تابع قانون بودیم.

وی ادامه داد: در این مدت شهرداری و میراث فرهنگی هم نظرات خود را درباره تعیین تکلیف ساختمان جدید داشتند از سوی دیگر اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها تغییر کردند و ما تمام پیگیری‌ها را در تمام مراحل داشتیم. رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: از سال ۸۲ در ساختمان پلاسکو مجمعی تشکیل شده که براساس این مجمع تصمیمات ساختمان را شورای سرقفلی‌داران اخذ می‌کنند بنابراین واسط ما با کسبه ساختمان پلاسکو همین اعضای شورای سرقفلی‌داران هستند. وی همچنین درباره ورود قوه قضاییه به این موضوع گفت: دادستان شهریاری و تورج، مسوول پرونده ساختمان پلاسکو در قوه قضاییه هستند و با این افراد هم تاکنون جلسات بسیاری برگزار کرده‌ و به یک‌سری جمع‌بندی‌های نهایی رسیده‌ایم.

 ساختمان باقیمانده پلاسکو ایمن نیست

سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه افرادی به دنبال این هستند که برخی از کسبه در ساختمان باقیمانده 5 طبقه مستقر شوند، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو، مسوولیت ایمنی ساختمان 5 طبقه را قبول نمی‌کند. هم شهرداری و هم قوه قضاییه و هم کارشناسان بنیاد مستضعفان به این نتیجه رسیده‌اند که ساختمان باقیمانده ایمن نیست.

رییس بنیاد مستضعفان افزود: این ساختمان با آیین‌نامه‌های دهه ۳۰ ساخته شده و با آیین‌نامه‌های حال حاضر بسیار فرق دارد همچنین در این مدت مقررات شهرداری هم بسیار تغییر کرده است.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه ساختمان موجود بسیار صدمه دیده است، گفت: شاید این ساختمان ظاهر سالمی داشته باشد اما بر اثر سانحه بسیار صدمه دیده است و تاسیسات و پارکینگ ندارد چراکه تاسیسات این ساختمان در ساختمان تخریب شده قرار داشت و درحال حاضر ساختمان باقیمانده فاقد تاسیسات است.

 ساخت هزار پارکینگ برای ساختمان جدید پلاسکو

سعیدی‌کیا با بیان اینکه قرار بر این است که برای ساختمان جدید پلاسکو هزار واحد پارکینگ ساخته شود، گفت: با شهرداری درباره ساخت پارکینگ برای ساختمان جدید مذاکراتی داشته‌ایم. قرار بر این است که پارکینگ هزار واحدی برای ساختمان جدید احداث کنیم همچنین پارکینگ پاساژ پروانه در آن منطقه را بهسازی کنیم تا افراد و کسبه بتوانند از پارکینگ‌های آن ساختمان هم استفاده کنند. وی ادامه داد: قرار بر این است که بنیاد مستضعفان در آن منطقه اقدام به ساخت LRT(خط مسافری ریلی سبک) کند که موافقت‌های آن انجام شده است و  به محض ارائه مجوزها از سوی شهرداری و قوه قضاییه، عملیات اجرایی در این مطنقه شروع خواهد شد.

 شروع عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو در دهه فجر

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه یکی از مسائل مطرحی که در جریان طراحی ساختمان جدید پلاسکو مطرح بود پارکینگ اکبر بوده است، گفت: پارکینگ اکبر هر چند متعلق به بنیاد مستضعفان بوده اما به تصرف افرادی درآمده که در نهایت توانستیم با مصالحه این افراد پارکینگ اکبر را در اختیار بگیریم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: این اراضی را به ارزش 3.8میلیارد تومان از وراث اکبر خریداری کردیم و قرار است به مجموعه ساختمان جدید پلاسکو اضافه شود. سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بررسی‌های قوه قضاییه برای تعیین قصور دستگاه‌ها در وقوع سانحه چیست و آیا تعیین سهم قصور بنیاد مستضعفان روی اخذ مابه‌التفاوت ساختمان‌های جدید از کسبه تاثیر می‌گذارد، گفت: نمی‌دانم قوه قضاییه برای تعیین قصور دستگاه‌ها چه تصمیمی می‌گیرد و هنوز چیزی اعلام نشده است. به هر حال هر زمانی که قوه قضاییه و دادستانی در این باره اعلام نظر کند ما تابع قانون هستیم.

رییس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سوال که چه کسی تصمیم می‌گیرد کدام واحد به کدام کسبه تحویل داده شود، گفت: شورای ساختمان ارتباط بین ما و کسبه است. قاعدتا ساختمان جدید دیگر ۱۴طبقه نخواهد بود بنابراین نمی‌توانیم واحدی در طبقه ۱۴ به کسبه‌یی که قبلا در آنجا غرفه داشته تحویل دهیم. اما اینکه کدام واحد به کدام کسبه تحویل داده شود را شورای ساختمان تصمیم می‌گیرد و به ما معرفی می‌کند.

 

 

ارسال نظر