راه ابریشم ریلی چین-اروپا پر ازدحام، پرمنفعت
گروه جهان خطآهن چین به کشورهای اروپایی که بخشی از برنامه راه ابریشم جدید این کشور محسوب میشود یکی از پرازدحامترین خطوط دنیاست. به گزارش ایرنا، در سال 2013 میلادی چین اعلام کرد قصد دارد برنامه راه ابریشم جدید را در دو مسیر زمینی و دریایی برای قرن 21 راهاندازی کند. همین موضوع بهتدریج گسترش پیدا کرد تا اینکه این کشور یک صندوق برای پیشبرد این طرح با 40میلیارد دلار تخصیص داد و اکنون بیش از 60 کشور در این طرح حضور دارند؛ طرحی که به باور چین باید آسیا، اروپا و آفریقا را برای تبادلات تجاری با یکدیگر بیش از گذشته مرتبط سازد و در دنیا بزرگترین طرح محسوب میشود. از سوی دیگر آمارها نشان میدهد هم چین و هم کشورهای اروپایی تلاش زیادی میکنند تا با استفاده از خطوط ریلی موجود، در بازارهای یکدیگر نفوذ کرده و بیشترین تولیدات را به یکدیگر صادر کنند. شرکت راهآهن چین اعلام کرده این خطوط ریلی از 2011 راهاندازی شد اما از سال 2013 برای راه ابریشم گسترش پیدا کرد و در 2017 شاهد اوج رونق آن بودهایم. آمارها حاکی است در سال جاری میلادی 3 هزار و 271 قطار باربری در 57 مسیر ریلی از چین به طرف شهرهای اروپایی حرکت کرده و بالعکس بارهایی را از اروپا به چین حمل کردهاند، همچنین قرار است از 2018 کار آزمایش خطوط ریلی مسافری بین چین و اروپا نیز آغاز شود. در حال حاضر بین 35 شهر چین و 34 شهر در 12 کشور اروپایی قطارهای باربری راه ابریشم در حال تردد هستند و این وضعیت باعث شده تبادلات تجاری چین با اروپا افزایش یابد بهطوری که در 2017 ارزش تبادلات تجاری دو طرف 16درصد در مقایسه با سال 2016 بیشتر شده است. قطارهای باربری بین دو طرف اقدام به انتقال کالاهای مرتبط با فناوری اطلاعرسانی، البسه، مواد غذایی، خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات ماشینی کردهاند. انتظار میرود با راهاندازی خطوط ریلی جدید، شمار قطارهایی که بین چین و شهرهای اروپایی تردد میکنند در 2018 به 4 هزار ترن برسد. یکی از مهمترین مسیرهای باربری از میان 57مسیر بین چین و اروپا خط آهنی به طول 13 هزار کیلومتر است که شهر «ییوو» در شرق چین را به اسپانیا متصل میکند. برنامه راه ابریشم نوین چین در 5سال گذشته پس از اعلام آن موجب شده تا چین بتواند قطارهای بیشتری را برای اعزام به کشورهای مختلف اروپایی سازماندهی کند.