آسیب ‌شناسی بنگاه‌های صنعتی پلاستیک

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۵۳۹۱

| الهام پیروز- میترا روحانی|

اعضای هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی|

 درحال حاضر با وجود ظرفیت‌سازی 18.5میلیون تنی ایجاد شده در صنایع پلاستیک حداکثر تولید این واحدها بالغ بر 3.2میلیون تن در سال 1394 برآورد شده و بیش از 83 درصد از ظرفیت‌های ایجاد شده بلااستفاده مانده است. آسیب‌شناسی وضعیت فعلی بنگاه‌ها در این صنایع نشان می‌دهد که دسترسی محدود به منابع مالی، شکل‌گیری بازارهای ثانویه مواد اولیه و محدودیت در تامین خوراک، محدودیت در تقاضای موثر و صادرات برای محصولات این صنایع ازجمله مهم‌ترین عوامل عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده است.

با توجه به چالش‌های پیش‌ رو این صنایع در راستای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده، موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

1- تامین پایدار خوراک و مواد اولیه از طریق.

1-1- ایجاد امکان خرید مدت‌دار در بورس کالای ایران برای مواد اولیه و خوراک مورد نیاز این صنایع.

2-1- کاهش یا حذف محدودیت خرید از بورس کالای ایران(برای نمونه برای خرید ‌تری اتیلن گلایکول حداقل میزان خرید باید 11تن باشد).

2-توسعه بازارهای صادراتی در راستای افزایش تقاضای موثر از طریق تقویت و توسعه بازاریابی از کانال حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ایجاد شعبه یا دفاتر فروش در کشورهای هدف صادراتی توسط بنگاه‌های بزرگ یا به عنوان نماینده خوشه یا کنسرسیوم تخصصی.

3- هم‌پیوندی با زنجیره‌های ارزش منطقه‌یی و جهانی از طریق؛

3-1-خرید سهام شرکت‌های بین‌المللی برای تضمین بهره‌گیری آنان از محصولات واسطه‌یی و مواد اولیه در زنجیره تولید و توزیع مربوطه.

3-2- تدوین بسته سیاستی و حمایتی برای تشویق بنگاه‌های چندملیتی جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک با بنگاه‌های داخل و قرار گرفتن در زنجیره ارزش منطقه‌یی و جهانی.

4- ارتقای توان رقابتی بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال با؛

4-1- ایجاد هماهنگی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب خوشه‌ها، کنسرسیوم‌ها و تعاونی‌ها برای بهره‌گیری از مزایای صرفه‌های ناشی از مقیاس و تنوع، انتقال دانش و فناوری و تامین و بازاریابی.

4-2- ارائه بسته‌های حمایتی و انگیزشی برای بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات از رده خارج شده با تاکید بر شکل‌گیری صنعت ماشین‌سازی در مشارکت با بنگاه‌های کوچک و متوسط صاحب فناوری در کشورهای اروپایی(آلمان، ایتالیا، سوییس و...)

آموزش و توانمندسازی مدیران در بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت گذر از مدیریت‌های خانوادگی و توسعه مدیریت‌های حرفه‌یی نیز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.