اخبار
رویارویی اصفهان با خشکسالی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهران کمترین آسیب را با وجود سدهای اطراف از خشکسالی میبیند و کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان با وجود آب کم سد زاینده رود دچار خشکسالی خواهند شد. عیسی کلانتری با اشاره به اینکه وارونگی هوا و کمبود بارش در فصل پاییز و زمستان باعث تشدید آلودگی هوا و بروز خشکسالی برای آینده میشود، اظهارکرد: امسال از پاییز دچار کمبود بارش شدیم و در آینده شاهد خشکسالی خواهیم بود. معاون رییسجمهور با بیان اینکه تهران کمترین آسیب را با وجود سدهای اطراف در خشکسالی خواهد داشت و کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان با وجود آب کم سد زاینده رود دچار خشکسالی خواهند شد، تصریح کرد: علت بروز ریزگردها در استان خوزستان و استانهای اطراف عدم تخصیص حقآبههای محیط زیستی است و منشأ ریزگردها در این فصل صد درصد داخلی است و باید با تامین حقآبه این مشکل را برطرف کرد. او با اشاره به اینکه در فصل سرما سه درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروهای سواری و ۱۱ درصد موتور سیکلت است، اظهارکرد: ۶۷ درصد این آلودگی مربوط به کامیونها و اتوبوسهای فرسوده است و در حال حاضر از سوی استانداری تهران از تردد کامیونهای فرسوده در سطح شهر جلوگیری میشود. کلانتری با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا امسال تنها مربوط به تهران نیست و ۵ کلانشهر دیگر هم با این مشکل مواجه هستند، گفت: برای بهبود وضع هوا در کلانشهرها باید به مدیریت و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، ساماندهی ساخت و سازها و اصلاح کیفیت سوخت به ویژه گازوئیل توجه شود البته اینکه دولت درصدد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است اما در این بخش امکانات دولت محدود و نیاز به همکاری شهرداری و بخش خصوصی است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کارخانهها در استان تهران ۱۹ تا ۲۰ درصد در آلودگی هوا سهم دارند، اظهارکرد: با اجرای قانون هوای پاک از تولید خودروهای غیراستاندارد جلوگیری میشود.
آموزش و پرورش نیازمند تغییر در ساختار مدیریت
وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش نیازمند تغییر در ساختار مدیریت، نیروی انسانی و تجهیزات است. محمد بطحایی با حضور در ساختمان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: ماموریت امروز معاونت آموزش متوسطه همان ماموریت 30 سال قبل است و یک نوع گم گشتگی در بین ماموریتهای آموزش وپرورش خود دارد که نشانه عدم تغییر لازمه در ماموریتهای آموزش وپرورش براساس تغییرات جامعه است. بطحایی گفت: انجام تغییر در ساختارها، هزینه نو، انرژی بر، زمان بر و همراه با مقاومت برخی مدیران همراه است در صورتی که هرگونه تحول در آموزش وپرورش نیازمند تغییر در ساختارهای مدیریتی، نیروی انسانی و حتی تجهیزات آموزشی است. او ساختارهای موجود را مانع اصلی در مسیر تحول در آموزش وپرورش برشمرد و اظهار کرد: معاونت آموزشی باید تغییراتی اساسی در ماموریتهایشان صورت دهد و رویکردها باید با جدیت موردبازنگری و واکاوی قرار گیرد.
مدارس زلزلهزده غرب کشور بازسازی میشوند
سازمان نوسازی مدارس کشور گزارشی از اقدامات انجام شده و وضعیت فعلی بازسازی مدارس در مناطق زلزله غرب کشور ارائه داد. آمارهای منتشر شده از سوی اداره کل نوسازی مدارس، که متولی اصلی ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی در استان محسوب میشود، نشان داد، از مجموع ۷۵۷ باب فضای آموزشی واقع در این ۵ شهرستان که مشتمل بر ۲ هزار و ۸۵۴ کلاس درس است، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس که در لیست تخریب و بازسازی مدارس استان در شناسنامه فنی بوده است آسیب جدی دیده و غیرقابل استفاده است و این رقم حدود ۱۱ درصد فضاهای آموزشی موجود در مناطق زلزله زده را شامل میشود. آمارها نشان میدهد بیشترین آسیب به مدارس واقع در مناطق روستایی وارد شده است بطوری که از ۷۸ مدرسه آسیب دیده در مجموع ۵۱ مدرسه روستایی و ۲۷ مدرسه در مناطق شهری بوده است. این موضوع بیانگر آن است که مدارس روستایی که قدمت بالایی داشتهاند و عملیات مقاومسازی در آنها انجام نشده است، در زلزله اخیر بیشترین خسارت را متحمل شدهاند. مشارکت حداکثری خیرین مدرسه ساز در بازسازی فضاهای آموزشی تخریب شده در زلزله کرمانشاه در نوع خود بینظیر و کم سابقه بوده است. بطوری که برای ساخت تمام مدارس آسیب دیده در مناطق زلزله زده خیرین نیکوکار اعلام آمادگی کرده و تفاهم نامه ساخت مدارس جدید به همت خیرین مدرسه ساز منعقد شد. مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در این باره گفت: مشارکت خیرین به گونهیی بوده است که علاوه بر تعهد ساخت مدارس آسیب دیده در زلزله، سایر مدارس فاقد استحکام در همین مناطق که جزو لیست تخریب و بازسازی بودهاند نیز برای ساخت مجدد، مورد توجه خیرین واقع شد و به همین دلیل مقدمات بازسازی یا مقاومسازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام در این مناطق نیز در دست اقدام گرفت. بنابراین در مجموع عملیات ساخت، یا مقاومسازی ۱۳۰ واحد آموزشی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در دست اقدام است، وی همچنین از انعقاد نهایی تفاهم نامه ساخت ۱۱۰ مدرسه با ۵۴۵ کلاس درس به همت خیرین (حقیقی، حقوقی و بنیاد برکت) نیز خبر داد. ساخت مجدد ۷۸ مدرسه آسیب دیده و بازسازی یا مقاومسازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام در همین منطقه در کنار تامین تجهیزات، دیوارکشی و محوطهسازی در مجموع به اعتباری معادل ۱۴۵ میلیارد تومان نیاز دارد که مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه میگوید: با توجه به سهم آورده خیرین و تفاهم نامههای امضاء شده، به حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی نیز نیاز داریم. مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در بخش دیگری از گفتوگوی خود با پایگاه اطلاعرسانی سازمان نوسازی مدارس دغدغه اصلی مدیران ارشد استان و نوسازی مدارس را تامین فضای آموزشی مناسب برای دانشآموزان و استمرار روند تحصیلی آنان اعلام کرد و گفت: برای تامین امکانات تحصیلی دانشآموزان تاکنون ۲۹۰ کلاس درس پیش ساخته (کانکس) در مناطق زلزله زده تحویل دانشآموزان شده است.