اخبار
ادغام مرکزمشاوران قوهقضاییه با کانون وکلا
مرکز مشاوران قوه قضاییه طبق قانون حق اعطای مجوز وکالت به وکلا را ندارد و به همین دلیل با توجه به اختلافاتی که در این زمینه به وجود آمده است، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مرکز مشاوران در کانون وکلا ادغام میشود. او با تاکید براینکه کانون وکلا درجذب وکیل و کارشناس به هیچ عنوان انحصاری عمل نمیکند، گفت: حذف آزمون وکالت تعداد وکلای بیکار را افزایش میدهد. محمدعلی پورمختار در مورد برخی انتقادها نسبت به انحصاری عمل کردن کانون وکلا در جذب وکیل، به خانه ملت گفت: این مسائل درخصوص کانون وکلا قابل قبول نیست، زیرا اگر بحث انحصاری طلبی مطرح باشد، باید این موضوع را نه تنها به کانون وکلا بلکه به سازمان سنجش و جذب افراد دربرخی رشتههای دانشگاهی، دفاتر اسنادرسمی و کارشناسان رسمی دادگستری هم تعمیم داد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که همه این بخشها برای جذب افراد دارای ظرفیت تعیین شدهیی هستند. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درمجلس شورای اسلامی افزود: ضمن اینکه درحال حاضر جوی علیه کانون وکلا با هدف جذب آزمون پذیرش ایجاد شده است، اما در طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت به این موضوع توجه شده است؛ بطوری که برای جذب بیشتر وکیل، کارشناس و فارغالتحصیلان جلساتی تاکنون برگزار شده و ازنظرات دستگاههای دیگربرای تدوین طرح جامع استفاده میشود. او با بیان اینکه یکی ازمسائل مورد توجه دراین طرح رتبهبندی وکلا است، اظهار کرد: طبق این طرح وکلا در4 رتبه دستهبندی میشوند، ضمن اینکه وکالت جنبه تخصصی پیدا کرده و وکلا باید به صورت تخصصی در رشتههای مختلف فعالیت کنند؛ بنابراین این طرح کمک موثری به جذب تعداد بیشتری از افراد درکانون وکلا میکند؛ البته فارغالتحصیلان حقوق مخالف حذف آزمون هستند زیرا در این شرایط تعدادبسیاری از وکلا بیکار میشوند، هرچند که درحال حاضر نیز برخی وکلا درکشوربیکارهستند. این نماینده مردم درمجلس دهم، گفت: همچنین ظرفیتها و نوع جذب افراد از سوی کانون وکلا تدوین نمیشود، بلکه کمیتهیی با حضورفردی از کانون وکلا و دو نفر ازدادگستری دراین حوزه فعالیت میکنند، بنابراین انحصاری عمل کردن کانون وکلا درجذب وکیل به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و براساس ظرفیتهای تعیین شده اقدامات درجهت وکلا انجام میشوند. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه مرکزمشاوران قوه قضاییه با کانون وکلا باید ادغام شوند، افزود: دوساختارموازی نمیتوانند همزمان باهم فعالیت کرده و درهیچ حوزهیی دو نهاد موازی فعال نیستند، به عنوان مثال سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی به تنهایی درکشور فعالیت میکنند، بنابراین جلوگیری از فعالیت نهادهای موازی ظرفیت جذب وکلا را افزایش داده و مشکلات را رفع میکند.
فراخوان مشمولان غایب برای تعیین تکلیف
معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: مشمولان غایب تنها تا بیست و دوم بهمن ماه امسال مهلت دارند تا با تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود از بخشش اضافه خدمت بهرهمند شوند. سرهنگ رحمان علیدوست با اشاره به اینکه مهلت بخشش اضافه خدمت مشمولان غایب رو به پایان است، اظهار کرد: مشمولان غایب تا بیست و دوم بهمن ماه امسال مهلت دارند که با تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود از بخشش اضافه خدمت بهره مند شوند. او اظهار کرد: کلیه مشمولان غایبی که تاکنون نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکردهاند، میبایست هر چه سریعتر از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) برای اعزام به خدمت اقدام کنند تا بتوانند از تسهیلات مربوط به بخشش اضافه خدمت برخوردار شوند. این مقام مسوول افزود: اضافه خدمت سنواتی و انضباطی تمامی کارکنان وظیفه حین خدمت و همچنین مشمولان غایبی که تا بیست و دوم بهمن ماه سال ۹۶ برای اعزام به خدمت خود را معرفی کنند بطور کامل بخشیده خواهد شد. معاون احضار و اعزام این سازمان اظهار کرد: مشمولان غایب در صورتی که وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند با محرومیتها و محدودیتهای اجتماعی که در ماده ۱۰ و ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی در نظر گرفته شده از جمله عدم دریافت تسهیلات و خدمات بانکی، خدمات بیمهیی و اشتغال به کار مواجه خواهند شد.
اختصاص بخشی از شهریه مدارس به برنامههای مهارتی
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: از سال 97 درصدی از شهریه مدارس در حوزه کیفیت بخشی به برنامههای مهارت محور اختصاص مییابد. مجید تهرانیان با اشاره به سیاست مهارت محوری در مدارس اظهار کرد: امروز بحث مهارت بسیار حائز اهمیت و دغدغه مهم جامعه است، متاسفانه مدارس ما در بسیاری موارد فقط نگاه تئوریکال دارند و دانشآموزان را تحت کمپرس و فشار یادگیریهایی قرار میدهند که برخی از آنها در آینده کاربردی برایشان ندارد. او افزود: از سوی دیگر خانوادهها هزینههای سنگینی صرف آموزشهایی میکنند که شاید ضرورتی نداشته باشد. مدیرکل مدراس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید به تدریج این رویکردها را تغییر دهیم و بر مهارت آموزی متمرکز شویم گفت: مهارت فنی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی، مهارت اقتصادی و سایر مواردی که فرزندانمان در آینده به آن احتیاج پیدا میکنند از جمله آنهاست. تهرانیان افزود: از سال 97 درصدی از شهریه مدارس در حوزه کیفیت بخشی را به برنامههای مهارت محور اختصاص میدهیم، بر این اساس به تدریج شروع میکنیم و از ضریب برنامههای تئوری محور کاسته و ضریب برنامههای مهارت محور را بالا میبریم و مدارس را به این سمت هدایت کنیم. او تاکید کرد: باید خانوادهها را نیز آگاه کنیم. خانوادههای نباید در سال 96 با نگاه دهه 60 فرزندان خود را تربیت کنند در حالی که باید این آگاهی را داشته باشند که دهه 90 با دهه 60 بهشدت متفاوت است، در دهه 60، 400 هزار نفر در کنکور شرکت میکردند و 20 هزار نفر پذیرفته میشدند اما امروز دانشگاههای ما صندلی خالی دارند و حساسیت کنکور همانند قبل نیست.