چین در اندیشه راه ابریشم قطبی
گروه جهان چین پس از اجرای طرح راه ابریشم نوین دریایی و زمینی حالا در اندیشه آن است با استفاده از فرصت گرمایش زمین «راه ابریشم قطبی» را نیز راهاندازی کند. به گزارش ایرنا، پکن اعلام کرده باتوجه به گرم شدن زمین، این فرصت پیش آمده که مسیرهای کشتیرانی از قطب باز شود. چین بر این باور است گرم شدن زمین موجب شده تا کشتیرانی در مناطق قطبی نیز که میتواند منافع تجاری و گردشگری بالایی داشته باشد، مورد توجه قرار گیرد. دولت چین در این اندیشه است که راه کشتیرانی را از قطب شمال باز کند که به راه ابریشم قطبی شهرت یافته است. در بیانیه شورای دولتی چین آمده، پکن بهعنوان یک قدرت مسوول اقتصادی بهدنبال همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه است. پکن تاکید کرده برای اجرای طرح راه ابریشم قطبی شرکتهای خصوصی و دولتی و کشورهای مختلف میتوانند با چین همکاری کنند. چین میگوید اولویت منتفع شدن و رشد در این برنامه به دولتها و کشورهایی داده خواهد شد که در مناطق قطبی هستند. اراضی قطبی نزدیک به 8میلیون کیلومتر مربع فضا را دربر میگیرد و کانادا، فنلاند، امریکا، روسیه، نروژ، ایسلند و سوئد ازجمله کشورهای ذینفع در این منطقه محسوب میشوند. چین ابراز امیدواری کرده با ایجاد و اجرای طرحهای زیرساختی، مناطق قطبی نیز توسعهیافته و مسیرهای کشتیرانی در آنها راهاندازی شود. جاده ابریشم یا راه ابریشم، شبکه راههای بههم پیوستهیی با هدف بازرگانی در آسیا بود که شرق و غرب جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند میداد، مسیری که تا قرن پانزدهم میلادی به مدت
۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود. اما کمربند اقتصادی «جاده ابریشم» و «جاده ابریشم دریایی قرن 21» ابتکارهایی هستند که برای نخستینبار در پاییز 2013 توسط رییسجمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این کمربند بهعنوان شبکهیی طراحی شده از جادههای فراسرزمینی و خطوط آهن، لولههای نفت و گاز و دیگر پروژههای زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را درمینوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز میرسد. طرح ایجاد جاده ابریشم قطبی بخشی از برنامههای توسعهطلبانه چین برای ایجاد مسیرهای دریایی و زمینی جدید ازجمله خطوط راهآهن برای ارتباط تجاری بهتر با سایر نقاط جهان است. جاده ابریشم قطبی که میتواند فرصتهای بیشماری را برای بنادر واقع در کشورهای این مسیر ایجاد کند، بر اهمیت بنادر شمالی چین مانند دالیان و تیانجین نیز میافزاید.