کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۱۶

چین در افغانستان

پایگاه نظامی می‌سازد

چین درصدد است، یک پایگاه نظامی در مرز مشترک خود با افغانستان تاسیس کند تا مانع ورود تروریست‌ها به خاک خود شود و از امنیت افغانستان دفاع کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پایگاه نظامی توسط چین در کوهستان‌های واخوان، کریدور میان افغانستان و چین در شمال شرقی این کشور ساخته خواهد شد. اخیرا گروه‌های نظامی چینی و افغانستانی در این کوهستان‌ها، گشت‌های مشترک انجام دادند. به اعتقاد ناظران، چین که میلیاردها دلار در آسیای جنوبی و مرکزی خرج کرده نمی‌خواهد درگیری‌های افغانستان منطقه را بی‌ثبات کند.

قطع روابط اردن با کره‌شمالی

دولت اردن اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با کره‌شمالی را قطع کرده است. به گزارش اسکای‌نیوز، قطع روابط دیپلماتیک با کره‌شمالی در راستای سیاست‌های هم‌پیمانان این کشور صورت گرفته است. با این تصمیم هیات دولت اردن، ماموریت سفیر این کشور در کره‌شمالی که در پکن اقامت داشت و همچنین ماموریت سفیر کره‌شمالی در اردن که در دمشق اقامت داشت به پایان می‌رسد. امریکا پس از آزمایش‌های موشکی و اتمی اخیر کره‌شمالی از تمام کشورها خواست که روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با پیونگ‌یانگ قطع کنند.

آلمان خواستار لغو مجازات اعدام در بحرین شد

دولت آلمان ضمن اظهار تاسف از افزایش سلب تابعیت شهروندان بحرینی از جمله آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین خواستار لغو مجازات اعدام توسط مقامات بحرینی شده است. به گزارش پایگاه خبری اللولوه، دادگاه تجدیدنظر بحرین حکم حبس تعلیقی یک‌ساله شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرین و سلب تابعیت وی را در 9 بهمن تایید کرد. دادگاه بحرین همچنین 10شهروند این کشور را سلب تابعیت و به پرداخت یک‌صد دینار محکوم کرده است. بحرین از سال 2011 تاکنون با بحران نارضایتی‌های عمومی ناشی از سیاست‌های ظالمانه رژیم آل‌خلیفه مواجه است.

درگیری پناهجویان اریتره‌ای و افغانستانی در کاله

مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که به‌دنبال چند مورد درگیری بین پناهجویان اهل اریتره و افغانستان در بندر کاله فرانسه حال چهار نفر از آنها وخیم است. به گزارش یورونیوز، در این درگیری‌ها 21 نفر مجروح شده‌اند و ماموران در جست‌وجوی یک تبعه ۳۷ساله افغان هستند که مظنون به تیراندازی است.

سرمایه‌گذاری کلان کویت در پالایش نفت

شرکت نفت کویت اعلام کرده در ۲۰سال آینده در مجموع ۵۰۸میلیارد دلار در بخش پالایش نفت سرمایه‌گذاری جدید انجام خواهد داد. به گزارش رویترز؛ شرکت نفت کویت قصد دارد تا ۲۰۴۰ ظرفیت تولید خود را به ۴میلیون و ۷۵۰هزار بشکه در روز برساند. انتظار می‌رود، شرکت نفت کویت در 5سال آینده ۱۱۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد و پس از آن تا سال ۲۰۴۰میلادی نیز ۳۹۴ میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری کند.

 

ارسال نظر