فرمان روحانی برای ایجاد تحول زیربنایی
گروه راه و شهرسازی
همایش طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل و اشتغالزایی دیروز در حالی برگزار شد که رییسجمهور در آخرین گفتوگوی تلویزیونی خود به مردم قول داده بود، برای حل معضل آلودگی هوا سالانه ۷۰هزار کامیون نو جایگزین کامیونهای فرسوده شوند که با توجه به وجود ۲۴۰هزار کامیون فرسوده در کشور اجرای این طرح ۳سال زمان میبرد. دیروز اما حسن روحانی ضمن اعلام جزئیات طرح نوسازی ناوگان فرسوده جادهیی از وزیران نفت، راه و شهرسازی، صنعت و همچنین رئیس بانک مرکزی خواست هریک به نوبه خود در شتاببخشی به این طرح که اهداف چهارگانه کاهش آلودگی هوا، اشتغالزایی، صرفهجویی در مصرف فرآوردههای نفتی و صرفهجویی در منابع مالی را دنبال میکند، نقش مثبت ایفا کنند.
در این همایش رییسجمهور توسعه حملونقل عمومی و کنترل تردد انواع خودروها را عامل مهمی در بهبود محیط زیست دانست و گفت: طرح نوسازی ناوگان حملونقل گام بزرگ دولت برای بهبود محیط زیست است، رفاه و آلودگی هوا همراه با صنعتی شدن است اما محیط زیست و سلامت مردم باید اولویت اصلی باشد.
حسن روحانی با بیان اینکه خودروهای فرسوده باید بهطور کامل از رده خارج شوند، اظهار کرد: برای نوسازی خودروهای فرسوده، علاوه بر محیط زیست به صرفهجویی انرژی هم توجه داریم.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر ریاستجمهوری، او با بیان اینکه محیط زیست موضوع بسیار حایز اهمیت به شمار میرود، گفت: مردم در شرایط آلودگی با سختیهای بسیاری مواجه میشوند و نمیتوانند زندگی عادی خود را دنبال کنند و ما نمیتوانیم در برابر این مشکلات بیتفاوت باشیم.
رییسجمهور با اشاره به اینکه امروز در دنیا کشورهایی هستند که در شرایط آلودگی چند روز اجازه تردد خودرو نمیدهند، ادامه داد: اگر در کشور ناوگان حملونقل عمومی شرایط لازم و امکانات مناسب را برای ارائه سرویس قابل قبول داشته باشد، میتوانیم به جای آنکه مدارس را تعطیل کرده، تردد خودروها را محدود کنیم.
روحانی با اشاره به آلودگی هوا در تهران که توسط تردد کامیونها در شب و اتوبوسها و سرویس ادارات ایجاد میشود، گفت: متاسفانه سرویس حملونقل عمومی هم دچار مشکلات فراوانی است و همه دستگاهها باید در راستای حل این مشکلات کمک کنند و نباید تنها سازمان محیط زیست را در این راستا مسوول بدانیم بلکه همه دستگاهها و وزارتخانهها باید وارد میدان شده و کمک کنند.
نوسازی ناوگان طرحی فرابخشی
رییسجمهور با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان یک طرح میانبخشی و فرابخشی بود، ادامه داد: همه وزارتخانهها، دستگاهها و فعالان اقتصادی باید وارد عمل شوند تا به نتیجه مطلوب برسیم، اقدامات در راستای نوسازی ناوگان فرسوده با کندی همراه است و این نمیتواند ما را به مقصود و هدفی که در نظر داریم، برساند و مانند شناگری هستیم که در شدت جریان آب در جهت مخالف شنا میکند.
روحانی تاکید کرد: باید راه پرشتابی برای غلبه بر روند سریع آلودگی محیط زیست پیدا کنیم.
رییسجمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم موضوع اصلاح ناوگان حملونقل عمومی و خودروهای فرسوده را تا پایان فعالیتش ادامه میدهد، گفت: امروز در کلانشهرها بخش اعظمی از آلودگی هوا به خاطر سوختی است که مصرف میشود و دولت با تلاش مردم در حال انجام اقداماتی است تا بتواند قدم به قدم آلودگیها را بهطور سالانه کاهش دهد.
او با بیان اینکه باید نقصهای اصلی را پیدا کرده و در راستای رفع آنها تلاش کنیم، اظهار کرد: باید خودروهای فرسوده را از صنعت حملونقل کشور خارج کنیم، چرا که امروز بر اساس گزارشها خودروهایی حتی با عمر 70سال در کشور وجود دارند و تردد این خودروها، آرامش و زندگی مردم را دچار آسیب خواهد کرد.
روحانی خارج کردن خودروهای فرسوده و آلودهکننده را نخستین گام در راستای حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: میخواهیم اصل صرفهجویی در انرژی را در کنار اصل حفاظت از محیط زیست ضمیمه کنیم.
رییسجمهور با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده، روزانه 5.5میلیون بشکه نفت یا معادل آن در کشور مصرف میشود، افزود: اگر در این میزان صرفهجویی شود، به همان نسبت صادرات و درآمد ارزی کشور بیشتر خواهد شد.
4 پیشنیاز ایجاد تحول بزرگ
روحانی افزود: در این راستا وزیر نفت باید به گونهیی برنامهریزی کند که نتیجه آن کاهش مصرف باشد، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در راستای تولید خودروهای کممصرف تلاش کند. وزیر راه و شهرسازی باید در زمینه اصلاح جادهها تلاش کرده و بانک مرکزی هم کمکهای لازم را ارائه کند، چرا که تلفیق این اقدامات باعث کاهش آلودگیها، افزایش درآمدها و ایجاد تحول بزرگ در صنعت خواهد شد.
رییسجمهور با بیان اینکه با ایجاد تحول در صنعت خودروسازی به ویژه تولید کامیونهای بهروز، اشتغال هم افزایش مییابد، اظهار کرد: باید خود را برای صادرات کامیون به کشورهای منطقه آماده کنیم و این در حالی است که امروز در زمینه تولید و صادرات اتوبوس به کشورهای همسایه قدمهای خوبی برداشتهایم و در زمینه خودروسازی، متخصصان کشور مهارتهایی دارند که میتواند به صادرات خودرو منجر شود.
او تاکید کرد: باید این ظرفیتی را که در راستای طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل جادهیی کشور ایجاد میشود، حفظ کنیم تا بتوانیم تحول بزرگی در صادرات و اشتغال ایجاد کنیم.
ایجاد اشتغال و صادرات مزایای نوسازی
رییسجمهور ایجاد اشتغال و شرایط مناسب برای صادرات در کنار این طرح را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: به واسطه این طرح امکانی فراهم میشود تا افرادی که توانایی ندارند در راستای نوسازی خودرو خود اقدام کنند، خودرویی را به آنها تحویل دهیم که حدود نصف قیمت آن را وزارت نفت بر مبنای صرفهجویی انرژی و درآمدی که از آن حاصل میشود، تقبل کند.
روحانی تاکید کرد: آنچه امروز به مردم قول میدهیم، آن است که دولت دوازدهم مصممتر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حملونقل جادهیی برونشهری و درونشهری خارج کند و تلاش میشود که بتوانیم در سالهای پیشرو آن را به انجام برسانیم.
رییسجمهور افزود: باید تلاشی را انجام دهیم که با همکاری وزارت «راه و شهرسازی»، «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت» این کار انجام شود و از فرسودهترینها خودروها شروع به نوسازی کنیم.
روحانی ادامه داد: به واسطه این طرح آلودگیها از بین رفته و سرعت حملونقل افزایش یافته و ترافیک جادهیی کشور که برخی اوقات به دلیل حضور خودروهای سنگین ایجاد میشود، روان خواهد شد و این به مردم در انجام کارهای خود و تسهیل شرایط زندگی کمک خواهد کرد.
رییسجمهور با اشاره به اینکه در دولت یازدهم زمینههای اقتصاد کلان را برای رشد اقتصادی و تحول به انجام رساندهایم و امروز فضایی به وجود آمده که باید از آن استفاده کنیم، گفت: اشتغال یکی از اساسیترین اهداف دولت است و با اجرای این طرح، اشتغال افزایش یافته و صنعت خودروسازی با تحرک خوبی مواجه خواهد بود.
او با بیان اینکه دولت در سال گذشته حدود 700 هزار شغل ایجاد کرده که این روند از میزان اشتغالی که در 8سال دولت نهم و دهم به وجود آمد، بیشتر است، گفت: تلاش داریم که در سال 96 میزان رشد اشتغال در کشور اوضاع بهتری نسبت به سال قبل داشته باشد و براساس آمار تاکنون 4هزار و 600 شغل و بنگاه اقتصادی ایجاد شده که این رقم تا آخر سال به 6 هزار افزایش خواهد یافت.
رییسجمهور با بیان اینکه باید در تصمیم خود قاطع باشیم و به سرعت حرکت کنیم، گفت: در راستای اجرای این طرح نخستین گام را باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در ورود قطعات و لوازم مورد نیاز بردارد و استانداران و فرمانداران هم میتوانند در این راستا کمککننده و تسریعکننده باشند. ضمن اینکه اولویت باید به نوسازی خودروهای درونشهری باشد، چرا که هدف اول حفظ محیط زیست و بعد از آن ایجاد اشتغال کاهش مصرف انرژی، روان کردن حملونقل و نوسازی ناوگان است.
روحانی افزود: در اجرای این طرح افرادی که خودرو فرسوده خود را برای نوسازی میدهند حدود 50 درصد قیمت خودرو را میدهند که از این میزان 20درصد توسط مالک خودرو و مابقی نیز از طریق تسهیلات با بازپرداخت 60 ماهه انجام میشود.
رییسجمهور گفت: پایه اصلی طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی و درونشهری مربوط به ارتقای توان و کیفیت صنعت ترانزیت و حمل و نقل جادهیی ماست.
روحانی با اشاره به اینکه خودروهای در نظر گرفته شده برای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل از تنوع و کیفیت خوبی برخوردارند و خودروهای تولیدی روز جهان برای این منظور در نظر گرفته شدهاند، افزود: مدلهایی که برای اجرای طرح ارائه شدهاند، خودروهایی هستند که به طور همزمان در کشورهای دیگر دنیا هم مورد استفاده قرار میگیرند و خودروهای مجهز، راحت و با ایمنی و اطمینان بالا برای تردد در جادههای کشور هستند.
رییسجمهور اظهار کرد: اجرای این طرح به این معناست که همه سازندگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین در کشور باید همه ظرفیت و توان خود را به میدان بیاورند، قراردادهای جدید را با سازندگان خارجی و بینالمللی منعقد کنند و از سوی دیگر تلاش کنند شروط پایه یعنی افزایش سهم ساخت در داخل و کاهش قیمت با افزایش شمار تولید را نیز محقق کنند.
روحانی ادامه داد: در مقابل دولت به عاملیت بانک مرکزی بخش خرید خارجی قطعات و ارائه تسهیلات به خریداران خودروهای جایگزین را ضمانت میکند.
رییسجمهور تصریح کرد: با اجرای این طرح براساس پیشبینیها میتوان در مدت 3تا 4سال ناوگان حمل و نقل کشور را نوسازی کرد و خودروهای سنگینی که بعضا بالای 50 سال عمر دارند را از ناوگان حمل و نقل جادهیی خارج کرد که در نتیجه آن صرفهجویی بسیار خوبی در مصرف سوخت انجام خواهد شد و اساسا منابعی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده از محل همین صرفهجوییها تامین خواهد شد.
مزایای نوسازی ناوگان جادهای از ۵ منظر
وزیر راه و شهرسازی هم که در همایش طرحهای نوسازی ناوگان حمل و نقل و اشتغالزایی حضور داشت با اشاره به مزایای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی گفت: کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و روانی ترافیک، صرفهجویی در مصرف انرژی، افزایش توان رقابتی بینالمللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان و کمککاران آنان از مزایای اجرای این طرح است.
به گفته عباس آخوندی براساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شد، معلوم شد ۷۷درصد از منابع آلودهکننده هوای تهران به وسایل متحرک که از این میان ۲۵درصد آن به کامیونهای درونشهری و ۳۰درصد آن نیز به اتوبوسهای واحد و سرویسهای اداری تعلق دارد. بنابراین ورود به این موضوع همچنانکه در جلسه هیات وزیران عرض شد، نقش بسیار تعیینکنندهیی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او ادامه داد: سهم حمل و نقل عمومی در مسافرتهای درون شهری براساس اعلام شهرداری تهران ۴۵درصد است. این نسبت برای حمل و نقل حومهیی کمتر از ۵ درصد است. این درصدها برای کلانشهری چون تهران رقم پایینی است که موجب تردد خودروهای خصوصی در ارقام بسیار بزرگ است.
به گفته آخوندی فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از ۵۵۰ هزار خودرو شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی دارد و هم آثار آلودهکننده و هم کاهش سرعت ترافیک و توقفهای طولانی میشود. بنابراین توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی میتواند نقش بسیار مهمی در همه این موارد به ویژه روانی ترافیک داشته باشد بهخصوص اگر با نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد.
او با اشاره به اینکه صرفهجویی در مصرف انرژی موضوع سومی است که بسیار با اهمیت است، اظهار کرد: براساس محاسبه صورت گرفته اجرای این طرح بستگی به میزان تحقق آن میتواند تا روزانه ۱۳میلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت فسیلی موثر باشد.
آخوندی بیان کرد: در دولت یازدهم با هماهنگی وزارت نفت و در راستای اجرای بند ق و بعدها ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و با تصویب شورای اقتصاد سنگ بنای نوسازی ناوگان گذاشته شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی برای نوسازی بیش از ۱۸۰۰۰کامیون با کارخانجات تولیدکننده کامیون با استانداردهای اروپایی قرارداد منعقد شده است و تاکنون بیش از ۱۶۵۰واحد آن تحویل شده و به تدریج درحال سرعت گرفتن بود.
او افزود: این طرح در کنار طرح پیمایش که باز با هماهنگی وزارت نفت اجرا شده و درحال اجراست، میتواند موجب افزایش کارایی در حوزه حمل و نقل شود. در آغاز اجرای طرح پیمایش مصرف روزانه گازوییل در حوزه حمل و نقل بین ۵۲ تا ۵۴ میلیون لیتر بود که درحال حاضر به ۴۴تا۴۶میلیون لیتر کاهش یافته است. این به مفهوم کاهش ۸ میلیون لیتر گازوییل در روز است. میزان پیمایش کامیونهای جدید بیش از یکصد هزار کیلومتر در سال بوده حال آنکه متوسط پیمایش کامیونهای قبلی کمتر از 60 هزار کیلومتر در سال است.
جایگزینی 202 هزار خودرو فرسوده در 3 سال
وزیر صنعـت، معدن و تجارت هم در همایش طرحهای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی با بیان اینکه ایجاد اشتغال با سرمایهگذاری و رونق تولید حاصل میشود، افزود: براساس آمار پلیس راهور و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از 21هزار اتوبوس درونشهری، بیش از 13هزار اتوبوس برونشهری، 19هزار کامیونت، 57 هزار مینیبوس و ون و 240هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.
به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری با تشریح طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی و درونشهری گفت: تعداد خودروهای جایگزین شده در 3سال اجرای طرح 202هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو(بیش از 7میلیارد دلار) برآورد شده است. سهم تسهیلات بانکی 21هزار و 260میلیارد تومان و آورده متقاضی 18هزار و 300میلیارد تومان خواهد بود.