عرضه 10 محصول جدید بر پایه بانکداری دیجیتال

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۳۵
عرضه 10 محصول جدید بر پایه بانکداری دیجیتال

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری  

کاهش تعداد شعب و ارائه خدمات نوین بانکی بر پایه بانکداری دیجیتال از طریق تلفن‌های همراه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بانک‌ها را به سمت مشتری‌مداری با استفاده از تازه‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا هدایت کرده و بسیاری از کارشناسان بانکی معتقدند که در آینده شعب بانک‌ها جای خود را به نرم‌افزارهای تلفن‌همراه و اینترنت، محصولات بانکداری دیجیتال و فین‌تک‌ها، استارت‌آپ‌ها و خدمات متنوع بر پایه بانکداری الکترونیک و دیجیتال خواهند داد و بر این اساس شبکه بانکی کشور و از جمله بانک‌های بزرگ که بیشترین تعداد شعب، پرسنل و گردش مالی، تسهیلات و سپرده‌ها را دارند برای رقابت بهتر و ادامه حیات در بازار پول کشور به گسترش بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات و محصولات نوین بانکداری بر پایه بانکداری دیجیتال اقدام کرده‌اند و در این راستا عصر دوشنبه 16 بهمن 96 نیز 10 دستاورد نوین نظام بانکی کشور در رویداد سالانه «ملی‌ شو» رونمایی شد.

به گزارش «تعادل» موسسـات مالـی و بانکـی کشور بـه دلیـل وابسـتگی بـالای محصـولات و فرآیندهـای آنهـا بـه اطلاعـات دیجیتال در سال‌های اخیر برنامه گسترده‌یی را در بـه کارگیـری فناوری اطلاعـات و ارتباطـات اجرا کرده و از فناوری‌های دیجیتال و نفوذ در بازار بانکداری الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌ها و بازارهای مختلف مجازی حضوری فعال داشته‌اند.  بر این اساس تعداد قابل توجهی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک و زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال با حمایت بزرگ‌ترین بانک‌های کشور ایجاد شدند و توسعه یافتند. این شرکت‌ها تلاش کرده‌اند که از طریق دستگاه‌های پرداخت در بازار و خیابان‌های شهرها، کارتخوان‌های فروشگاهی، شبکه‌های تلفن‌همراه و... خود را برای تحولات گسترده آینده آماده کنند تا در دوره‌یی که مردم کمترین مراجعه به شعب بانکی را دارند، بتوانند با ارائه خدمات متنوع، رضایت مشتریان خود را جلب کرده و سپرده‌های مردم و ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی را حفظ کنند و سهم خود را از بازار پول افزایش دهند.  در حال حاضر با توجه به حضور 40 بانک و موسسه اعتباری فعال در کشور به نظر می‌رسد، بانک‌هایی که بتوانند در شبکه‌های اجتماعی و مجازی حضوری فعال داشته باشند، موفق‌تر از رقبایی هستند که تنها به دنبال ایجاد شعبه و افزایش پرسنل هستند و هر نوع خدمات دیجیتال که بتواند رضایت‌بخشی از سپرده‌گذاران و خریداران کالا و خدمات را به همراه داشته باشد به اندازه هزاران نفر نیروی کار شعب می‌تواند در حفظ توان بانک‌ها موثر باشد.

از جملــه مهم‌تریــن ارکان و پدیده‌هایی کــه در سال‌های اخیــر در نظــام بانکــداری جهانــی به‌طور فزاینــده‌یی در راس مباحـث و گفتمـان تحـول دیجیتالـی قـرار گرفتـه اسـت، مقولـه فین‌تک‌ها هسـتند. ایـن شـرکت‌ها کــه تکنولــوژی و مدل‌های نویــن کســب و کار را در خدمــت بخــش مالــی قــرار می‌دهند، تحــت تاثیــر عواملــی چــون افزایــش انتظــارات مشــتریان، کاهــش موانــع ورود، افزایــش نوآوری‌هــای تکنولــوژی و... از مصادیــق اصلـی عوامـل برهـم زننـده در صنعـت بانکـی محسـوب می‌شوند.  حساب ملی سکه، توریست کارت، دستگاه VTM، دستگاه CRS، رمز یکبار مصرف ملی کارت، ملی فاند، ملی بازار، باجه جوانه‌ها، بانک آفیسر و شعبه سیار 10محصول نوین مرتبط با حوزه بانکداری دیجیتال بانکی است که جزئیات آن در «ملی شو» با حضور مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره و برخی مقامات و خبرنگاران برای حاضران تشریح شد.

حساب ملی سکه، حسابی با موجودی سکه بهار آزادی به جای وجه نقد است که به عنوان یک پروژه‌ ملی برای نخستین بار در کشور رونمایی شد. دارندگان حساب و کارت سکه به راحتی می‌توانند از کیوسک‌های بانک، سکه دریافت یا برای سایرین سکه کارت به کارت کنند.  همچنین توریست کارت از دیگر محصولات نوین رونمایی برای توسعه صنعت توریست و حمایت از گردشگری است. این سامانه قابلیت ارائه تمام خدمات مورد نیاز توریست اعم از کنترل ویزا، دریافت ارز، ارائه سیم‌کارت و تحویل توریست کارت را در کیوسک‌های بانک از طریق استفاده در پایانه‌های فروش، خودپردازها و خریدهای اینترنتی را دارد.  دستگاه VTM خدمت دیگر برای ارائه خدمات شعبه در تمام ساعات شبانه‌روزی به مشتریان است. به وسیله این شعبه تمام الکترونیک، امکان افتتاح حساب، انجام انواع تراکنش‌های مالی، دریافت ملی کارت، وصول چک، دریافت کارت هدیه و ارتباط تصویری با کارشناسان خبره بانک در هر ساعت شبانه‌روز فراهم می‌شود.  همچنین CRS دستگاه خودپرداز و خوددریافتی است که امکانات جدیدی را در حوزه بانکداری الکترونیک به مشتریان ارائه می‌دهد.

رمز یکبار مصرف ملی کارت نیز امکانی است که با نصب اپلیکیشن «ملی @» برای بی‌نیازی از حفظ محرمانگی رمز کارت و ‌افزایش ضریب امنیت کارت‌های بانکی فراهم می‌شود. با این خدمت می‌توان علاوه بر سایر خدمات بانکی، در هر لحظه رمز جدید برای کارت دریافت کرد.  ملی فاند نیز تجربه‌یی جدید برای تامین مالی جمعی با اعتبار بزرگ‌ترین بانک کشور است که امکان انتخاب محل مصرف منابع مشتری در امور مربوط به حمایت از خیریه‌ها یا طرح‌ها و پروژه‌های نیازمند سرمایه را می‌دهد.  ملی بازار یا زنجیره تامین مالی با هدف حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دیگر دستاورد رونمایی شده در «ملی شو» است که رابطه‌یی برد – برد را بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده در بستر امن بانک ملی ایران فراهم می‌کند.  از جمله ویژگی‌های این محصول هم می‌توان به شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، کاهش جذابیت کالای قاچاق، توسعه بازار و اطمینان خاطر از برگشت وجوه در موعد مقرر و ارائه تسهیلات با نرخ‌های جذاب به مصرف‌کنندگان تولیدات داخلی اشاره کرد.

ارائه خدمات بانکی به جذاب‌ترین شیوه به کودکان و نوجوانان هم دیگر اولویت مورد توجه بانک ملی ایران بوده که به همین منظور بستری امن برای ارائه نوآورانه‌ترین خدمات با به‌روزترین تجهیزات را در باجه جوانه‌ها به مشتریان آتی فراهم کرده است.

همچنین شعبه سیار به عنوان یکی از تازه‌ترین خدمات بانکی دنیا که در تعامل تنگاتنگ با بانکداری دیجیتال است، برای ارائه خدمات بانکی در هر نقطه به انتخاب مشتری امروز رونمایی شد.  بانک آفیسر دیگر محصول رونمایی شده در «ملی‌ شو» است که به عنوان پیشرفته‌ترین نحوه خدمت‌رسانی به مشتریان بر بستر پیام‌رسان «بله» شناخته می‌شود.

 آغاز فصل تازه بانکداری دیجیتال

در این رابطه رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: بانک با معرفی دو سامانه «بام» و «بله» عملا به دنیای بانکداری نوین ورود کرد و امروز با معرفی چندین محصول جدید در این حوزه، فصل تازه‌یی در بانکداری دیجیتال را آغاز کرد.

محمدرضا حسین‌زاده در «ملی شو» که برای رونمایی از محصولات و خدمات نوین این بانک برگزار شد با بیان اینکه به اذعان نهادهای معتبر بین‌المللی، ورود بانک ملی ایران به شبکه‌های اجتماعی و ارائه خدمات مالی در این بستر یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های بانکداری دیجیتال در دنیاست، اظهار کرد: بانک ملی ایران به دنیای استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها به صورت جدی وارد شده و محصولات منحصربه‌فردی را در این حوزه‌ها طراحی و اجرا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پشتوانه عظیم بانک، ضامن موفقیت همه این طرح‌هاست، ادامه داد: نخبگان دانشگاهی و توانمند در عرصه فناوری‌های نو را جذب کرده‌ایم تا از توانایی آنها برای ارائه محصولات خلاقانه استفاده کنیم و آنچه امروز در «ملی شو» رونمایی خواهد شد، تنها بخشی از آنهاست.  حسین‌زاده با بیان اینکه «بانک آفیسر» یک خدمت بسیار پیشرفته همپای بانک‌های بزرگ و معتبر جهان است که بسیاری از مشتریان را از مراجعه به شعبه بی‌نیاز می‌کند، گفت: این خدمت بر بستر سامانه «بله» ارائه می‌شود و تحولی جدی در عرصه بانکداری کشور است.  وی در ادامه به کارت سکه، ملی فاند، ملی بازار، VTM، CRS، توریست کارت، شعبه سیار، باجه جوانه‌ها و رمز یکبار مصرف ملی کارت به عنوان تازه‌ترین محصولات ارائه شده توسط بانک ملی ایران اشاره کرد و گفت: خدمت توریست کارت پایان امسال به مناسبت رخداد «تبریز 2018» در این شهر و چند شهر بزرگ دیگر کشور عملیاتی خواهد شد.

همچنین معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه لحظه‌یی چشم‌پوشی از پیشرفت فناوری و اطلاعات می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد، گفت: بانک‌ها باید به عنوان موسسات مالی نسبت به هر تغییری در محیط تکنولوژی واکنش سریع داشته باشند.  مسعود خاتونی با تاکید بر اینکه بانکداری الکترونیک امکان ارائه سریع و دقیق خدمات را به بانک‌ها می‌دهد، افزود: توسعه بانکداری الکترونیک موجب کاهش هزینه‌ بانک‌ها می‌شود و از دیگر مزایای آن ایجاد حس رضایت‌مندی در مشتریان و افزایش رقابت‌پذیری در سیستم بانکی است.