واکنش دستگاه‌های نظارتی به مواجهه نامتناسب با برف

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۶۱
واکنش دستگاه‌های نظارتی به مواجهه نامتناسب با برف

با وجود اینکه یکی دو روز پیش از آغاز بارش برف در برخی استان‌ها به ویژه استان تهران سازمان هواشناسی کشور درباره شدت و حجم بارش‌ها، اطلاع‌رسانی و حتی هشدار داده بود اما نه تنها در دو روز برفی بلکه تا 3، ‌4روز پس از پایان بارش‌ها، هم وضعیت جاده‌ها و فرودگاه‌های کشور عادی نشده بود و همچنان عبور و مرور در برخی جاده‌ها ازجمله محور تهران- قم، تهران-کرج با مشکلاتی همراه بود به گونه‌یی که حتی وزیر راه و شهرسازی از مسافران آزادراه تهران- قم خواست که حتی الامکان در این محور تردد نکنند و در صورت ضرورت سفر به این منطقه از قطار استفاده کنند، این درحالی است که آخوندی در یادداشتش چندین روز پس از پایان بارش‌ها اعلام کرد که حمل‌ونقل کشور به طوری گسترده‌یی به جاده وابسته است و حتی برای دسترسی به خدمات هوایی و ریلی همه‌ چیز وابسته به جاده است بنابراین در شرایط بحران، هوا و ریل نمی‌توانند به عنوان شق‌های جایگرین عمل کنند.

 شرایط در فرودگاه‌های کشور هم بسیار ناامید‌کننده بود و در این میان بی‌نظمی در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی(ره) کاملا مشهود بود، اگرچه گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که وضعیت فرودگاه امام(ره) بغرنج‌تر بود. در فرودگاه امام(ره) شاهد تجمع تعدادی زیادی از مسافرانی بودیم که سفرهای آنها برای چند روز متوالی کنسل شده بود و دراین میان رسیدگی مناسبی هم به شرایط آنها نمی‌شد این درحالی است که براساس قوانین سازمان هواپیمایی کشوری باید این مسافران در هتل اسکان داده می‌شدند اما متاسفانه نه تنها شرایط مناسب برای حضور چند ساعته آنها فراهم نبود بلکه به سوال‌های آنها هم به درستی پاسخ داده نمی‌شد. در این شرایط برخی مسافرانی که مجبور به ماندن در فرودگاه بودند به علت حجم تجمع و نبود صندلی کافی مجبور به خرید زیراندازهایی با قیمت 20هزار تومان شدند و آنها که قصد بازگشت به خانه یا گرفتن هتل را داشتند با کرایه‌های سرسام‌آوری مواجه بودند که به گفته برخی شاهدان به یک میلیون تومان هم می‌رسید.

در این میان نبود مدیریت مناسب پیش و پس از بارش برف در معاونت‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ایجاد نارضایتی برای مسافران حمل و نقل ریلی، ‌جاده‌یی و هوایی و همچنین درخواست وزیر برای ارائه گزارش از معاونت‌هایش درباره چگونگی عملکرد آنها در دو روز برخی هفته گذشته، خود عباس آخوندی را هم برای پاسخ به برخی سوالات در روزهای آتی راهی مجلس شورای اسلامی می‌کند.

اهمیت این موضوع و بالاگرفتن اعتراضات به عملکرد مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی بهانه‌یی شد تا واکنش مسوولان نظارتی به شرایط فرودگاه‌ها، جاده‌ها و راه آهن پایتخت پس از بارش برف مرور شود البته گفتنی است به دلیل اینکه شرایط فرودگاه‌های کشور از سایر بخش‌ها بحرانی‌تر بود، اغلب دستورها و تشکیل پرونده‌ها در این بخش به صورت خلاصه ارائه می‌شود.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تشکیل ۳پرونده در فرودگاه امام(ره) و ۳پرونده قضایی درباره قاچاق و گران‌فروشی بلیت در فرودگاه مهرآباد طی روز‌های برفی خبر داد و اعلام کرد که این پرونده‌ها برای رسیدگی به شعب ارسال شده و در اسرع وقت حکم آنها صادر می‌شود، اسفنانی دلیل تشکیل این 6 پرونده را گران‌فروشی بلیت در این روزها دانست و گفت: در این روزها بلیت‌ها ۲.۵ تا ۴برابر بالاتر از قیمت مصوب خود فروخته شدند.

 قاضی سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در بازدید از فرودگاه امام خمینی ضمن رسیدگی به وضعیت فروشگاه‌های گران فروش در این فرودگاه درباره سرنوشت آژانس‌های هواپیمایی که یک صندلی هواپیما را دو بار به فروش رسانده بودند گفت: با تعزیرات حکومتی و فرودگاه هماهنگ کرده‌ایم که در قراردادها و مجوزهای آژانس‌های متخلف تجدیدنظر صورت گیرد. سراج همچنین درباره گران‌فروشی نرخ تاکسی‌های فرودگاه امام اعلام کرد که اگر مردم مشکلی دراین زمینه داشتند به سایت سازمان بازرسی کل کشور بخش شکایات مراجعه کنند تا در پروانه تاکسی‌هایی که در حق مردم اجحاف کرده‌اند، تجدیدنظر شود و اجازه ندهیم که این تاکسی‌ها در فرودگاه‌ها مسافرکشی کنند.

 اما نبود مدیریت مناسب در فرودگاه امام پس از بارش برف موجب شد که دادستانی کل کشور هم به این موضوع ورود کند و نسبت به وضعیت این فرودگاه واکنش نشان دهد، ‌منتظری درباره نبود برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدگی به شرایط مسافران گفت: شرکت‌های هواپیمایی با افزایش قیمت‌های خود در برف اخیر اخلاق را کنار گذاشتند و دراین میان مسوولان این فرودگاه‌ها هم به گونه‌یی دیگر موجب نارضایتی مردم شدند که نشان از ضعف مدیریت است. منتظری اعلام کرد که اگر مدیری یک وزارتخانه یا یک دستگاه را نمی‌تواند مدیریت کند و به وظایفش درست عمل نمی‌کند باید عذرخواهی کند البته نه عذرخواهی شفاهی بلکه کار را به افراد توانمند بسپارد و در این میان هم دادستانی با توجه به وظیفه‌یی که در دفاع از حقوق عمومی دارد، می‌تواند در این مسائل ورود پیدا می‌کند و از حقوق عمومی مردم دفاع کند.