پیشنهاد همکاری به سرمایهگذاران فرانسوی
در نشست هیات فرانسوی با معاون بینالملل اتاق ایران علاوه بر بررسی راههای توسعه همکاری اقتصادی بین دو کشور، لزوم توجه شرکتهای فرانسوی به تولید محصولات حلال و صدور آنها به کشورهای اسلامی تاکید شد.
مدیریت بخش اقتصادی، محیطزیست و روابط بینالملل فدراسیون شرکتهای زیبایی فرانسه (FEBEA) به همراه نمایندگان شرکتهای برتر این حوزه با معاونت بینالملل اتاق ایران، مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاعرسانی اتاق اسلامی فرانسه در اتاق ایران دیدار کردند. در این نشست رییس اتاق مشترک ایران و فرانسه نیز حضور داشت. محمدرضا کرباسی، معاون بینالملل اتاق ایران به سابقه دیرینه روابط میان دو کشور در زمینههای صنعت اتومبیل، ساختوساز، مخابرات، نفت و گاز و غیره اشاره و با توجه به جایگاه ایران بهعنوان یکی از واردکنندگان اصلی محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی خواستار توسعه همکاریهای مشترک پایدار بین دو کشور شد. وی گفت: آمار و ارقام رسمی نشان میدهد طی سال 2016، در حدود 52 میلیون دلار واردات محصولات آرایشی و بهداشتی ایران از فرانسه بوده که البته به دلیل مشکلات بانکی مربوط به تحریمها بسیاری از محصولات فرانسوی از طریق کشورهای همجوار به ایران وارد میشود. معاون بینالملل اتاق ایران حساسیت روی حلیت محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی و سختگیریهایی که در زمینه واردات این محصولات وجود دارد را به عنوان یک مساله مهم عنوان کرد و افزود: این موضوع از طریق رایزنی و همکاری مشترک بخش خصوصی ایران و شرکتهای مطرح فرانسوی قابلرفع است.
کرباسی همچنین با توجه به نقش مرکز تحقیقات و اطلاعرسانی اتاق اسلامی به عنوان نهاد صدور گواهی حلال (براساس استاندارد حلال OIC/SMIIC) در زمینه مواد غذایی و آشامیدنی در ایران تشریح کرد: این مرکز با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران که مسوول کمیته ارزیابی انطباق در موسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) است، در حال تدوین استانداردهای مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی حلال مورد پذیرش 57 کشور اسلامی بوده و علاوه بر آن، در بخش صدور گواهی حلال بر محصولات غذایی، این مرکز در کشورهایی نظیر کره، ترکیه، ژاپن، آلمان نیز دفتر نمایندگی فعال تاسیس کرده که صنایع غذایی آن کشورها برای ورود به مرزهای کشورهای اسلامی از لوگوی حلال این مرکز استفاده میکنند.
وی با اشاره به مصرف قابلتوجه ایران از محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی، ایران را به عنوان قطب مناسب سرمایهگذاری شرکتهای آرایشی و بهداشتی فرانسوی در راستای تولید این محصولات حلال معرفی کرد که از این طریق شرکتهای مذکور با حفظ برند خود در ایران، میتوانند به تولید محصولات حلال بپردازند. کرباسی همچنین با اشاره به نیاز روزافزون کشورهای مسلمان و غیرمسلمان به کالای حلال پیشنهاد کرد: دفتر نمایندگی ایکریک در فرانسه نیز تاسیس شود تا گامی در راستای تولیدات حلال در آن کشور برداشت. او اعلام کرد: در صورت واجد شرایط بودن محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی طبق الزامات حلال OIC/SMIIC که شرط اولیه آن رعایت میزان الکل مصرفی و منشأ اولیه محصولات تولیدی است، بخش خصوصی آمادگی همکاری با طرف فرانسوی را دارد. مدیر بخش اقتصادی، محیطزیست و روابط بینالملل فدراسیون شرکتهای زیبایی فرانسه ضمن استقبال از همکاری با اتاق ایران عنوان کرد: بهبود وضع اقتصادی ایران، رعایت حق تولید و واردکننده و یکسانسازی مقررات ایران در راستای مقررات بینالمللی و تسهیل قوانین ثبت محصول در ایران، میتواند عوامل موثری برای رغبت به سرمایهگذاری شرکتهای فرانسوی در ایران باشد. وی همچنین با درنظر داشتن اهمیت موضوع حلال، وجود استانداردهای مختلف منطقهیی را مانع بهرهمندی از این استاندارد دانست و به وجود یک استاندارد مرجع در این زمینه اشاره کرد.