اخبار ارتباطات

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۵۴

سرمایه‌گذاری 200 هزار میلیارد ریالی در I.T

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در 5 سال گذشته برای توسعه فناوری اطلاعات بیش از 200هزارمیلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد و اکنون از نظر شمار کاربران اینترنت همراه در منطقه بی‌نظیریم و ضریب نفوذ تلفن همراه توسعه چشمگیری یافته است. به گزارش تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «محمدجواد آذری‌جهرمی» در جشنواره وب و موبایل افزود: از یکصد میلیون دستگاه گوشی موجود در کشور 60 میلیون دستگاه هوشمند است. وی یادآوری کرد: در گذشته نسبت به فناوری اطلاعات به چشم کالای لوکس نگاه می‌کردند، به گونه‌یی که در آن دوران اشتراک 128کیلوبیت کافی دانسته می‌شد 3میلیون مشترک ADSL و 300هزار مشترک اینترنت موبایل داشتیم. آذری‌جهرمی تصریح کرد: انحصار ذاتی شرکت مخابرات قانونی نیست اما به دلیل سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در زمان دولتی بودن انجام شده است، وجود دارد. با این همه برآوردها حاکی است که ظرفیت رشد 10برابری را در حوزه زیرساخت بخش ثابت داریم. وی اضافه کرد: شتاب وابستگی به فناوری اطلاعات در سال‌های آینده به دلیل سه ضلعی داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می‌شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد. وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات گفت: هر ساله نرخ ثابت 10درصدی در بخش وب سایت‌ها وجود دارد؛ درحالی که سرویس‌های موبایل رشد دوبرابری دارد. وی تاکید کرد با وجود رشد شاخص‌ها توسعه لازم متناسب با برنامه‌های خود در بخش فناوری اطلاعات انجام نشده است و افزود: مطابق نتایج اولیه کالبدشکافی‌ها، فناوری اطلاعات در برخی حوزه‌ها چون سلامت که اقتصاد بزرگی دارد و‌ در بهبود زندگی مردم اثرگذار است، نتوانست رشد کند. البته در حوزه‌های گردشگری و‌حمل و نقل رشد خوبی داشتیم. آذری‌جهرمی با اعلام اینکه در دنیا کیفیت شبکه زیرساخت بر پایه خدمات آن تامین می‌شود، اضافه کرد: بخشی از کیفیت به دلیل جبر فناوری از میان می‌رود؛ مانند صنعت بازی‌های رایانه‌یی که به دلیل دوری مسیر، میزان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات 40تا 60 میلی ثانیه می‌شود که در این صورت برای بهبود کیفیت باید محتوا را به مشترک نزدیک کرد؛ هر چند با فناوری‌های نسل سوم، چهارم و ‌پنجم این زمان تاخیر کاهش پیدا کرده است.  

تلفن‌های ثابت چه زمانی قطع می‌شوند؟

ممکن است برخی تلفن مشترکان تلفن ثابت مطلع نباشند که صرف‌نظر از مبلغ صورت‌حساب در صورت عدم پرداخت دو دوره متوالی تلفنشان قطع خواهد شد. به گزارش ایسنا براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در صورتی که مشترک تلفن ثابت، صورت‌حساب دو دوره متوالی خود را با هر مبلغی پرداخت نکند، تلفنش قطع می‌شود. همچنین در مورد تلفن‌هایی که نزد شرکت مخابرات ودیعه‌دار هستند در صورتی که صورت‌حساب میان‌دوره یا پایان‌دوره به ۸۰ درصد ودیعه برسد با اطلاع‌رسانی قبلی یک‌طرفه سپس قطع دوطرفه می‌شود. اما برای تلفن‌هایی که ودیعه ندارند، چنانچه هزینه صورت‌حساب به مبلغ ۲۰هزار تومان برسد، ابتدا اطلاع‌رسانی انجام شده سپس اول قطع یک‌طرفه و در صورت عدم پرداخت، تلفن به صورت دوطرفه قطع می‌شود. اطلاع‌رسانی به صورت پیامکی یا تماس تلفنی انجام می‌شود؛ پس از اطلاع‌رسانی، یک هفته به مشترک برای پرداخت صورت‌حساب زمان داده شده و پس از یک هفته تلفن مشترک قطع یک‌طرفه می‌شود و در صورتی که پرداخت همچنان انجام نشود، قطع دوطرفه صورت می‌گیرد. تلفن‌هایی که از سال ۱۳۸۸ تاکنون ثبت‌نام شدند، بدون ودیعه هستند. پیش از این تاریخ، خطوط تلفن با ودیعه به مشترکان داده می‌شد که بالاترین ودیعه ۱۰۰هزار تومان بوده و کمترین ودیعه نیز به سال‌های اول انقلاب برمی‌گردد که حدود ۲۵۰۰تومان بوده است. اما از سال ۱۳۸۸ به جای ودیعه مبلغی تحت عنوان قیمت اتصال یا Connection fee گرفته می‌شود که زمانی ۵۰ هزار تومان بوده سپس به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و اکنون۲۰۰هزار تومان است. بنابراین در صورتی که تلفن مشترک ودیعه داشته باشد، مطابق با هزینه ودیعه اگر مبلغ صورت‌حساب به ۸۰ درصد برسد و در صورتی که تلفن ودیعه نداشته باشد با رسیدن صورت‌حساب به مبلغ ۲۰هزار تومان باید صورت‌حساب پرداخت شود؛ در غیر این صورت یا با گذشتن دو دوره متوالی از صورت‌حساب، خط تلفن قطع خواهد شد.

ارسال ٣ هزار پیامک به خریداران آیفون

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طرح رجیستری از امروز، شنبه برای گوشی‌های ال جی اجرا می‌شود گفت: تا پایان سال همه برندها مشمول این طرح می‌شوند. حسین فلاح‌جوشقانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از امروز شنبه ٢٨بهمن ماه تمامی گوشی‌های ال جی که خریداری می‌شوند باید فرآیند ثبت شناسه گوشی در شبکه را اجرایی کنند. وی با بیان اینکه تا پایان سال تمامی برندهایی که وارد بازار گوشی می‌شوند تحت اجرای این طرح قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: پس از گوشی ال جی دو برند اصلی بازار که بیشترین سهم در بازار ایران را دارند مشمول رجیستری شده و گوشی‌های قاچاق این برندها در لیست سیاه قرار می‌گیرند. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: برند آیفون ١٠درصد و برند ال جی حدود ١٧درصد بازار را در اختیار دارند و دو برند اصلی که به زودی مشمول طرح رجیستری خواهند شد سایر سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون رجیستری روی ٤ برند موجود در بازار شامل آیفون، موتورولا، بلک بری و گوگل پیکسل اجرا شده است، افزود: بیشترین تعداد گوشی‌هایی که در شبکه ثبت نشده مربوط به آیفون بود و بیش از ٣٠هزار گوشی آیفون که از تاریخ اعلام شده در شبکه ثبت نشده بود، قطع شدند. معاون وزیر ارتباطات گفت: هم‌اکنون حدود ٣هزار پیامک هشدار برای قطع رجیستری به دارندگان گوشی آیفون که در شبکه ثبت نشده ارسال شده است. فلاح افزود: مشترکانی که نسبت به قطع گوشی خود یا پیامک‌های دریافتی در این زمینه شکایتی دارند می‌توانند با تماس با مرکز پاسخگویی رجیستری ٠٩٦٣٦٦ مشکل احتمالی خود را حل کنند.

 

ارسال نظر