عملیات جستوجوی هواپیمای حادثه دیده به امروز موکول شد
نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بالگردها با توجه به این شرایط نمیتوانند به پرواز درآیند و تیمهای امدادی از ساعت 5:30 صبح دوشنبه ادامه عملیات جستوجو را با جدیت پی میگیرند. اصغر سلیمی در گفتوگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت هواپیمای سقوط کرده تهران- یاسوج و عملیات امداد تیمهای نجات در منطقه اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران در منطقه پادنای علیا تشکیل شده است و حدود 1000نیروی امدادی در نزدیکیهای محل حادثه حضور دارند. وی با بیان اینکه به دلیل مه شدید و وضعیت نامساعد جوی، تیمهای امدادی نمیتوانند کاری از پیش ببرند، گفت: هنوز محل سقوط هواپیما با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نواحی صعبالعبور مشخص نشده و تیمهای امدادی با توجه به اینکه منطقه دنا مرکز حیات وحش است باید احتیاطهای لازم را مدنظر قرار دهند و خطرات احتمالی را بسنجند.
«فرستنده اضطراری محل هواپیما» سیگنال ارسال نکرد
هوشنگ شهبازی کارشناس صنعت هوایی گفت: هواپیمای ATR که دچار سانحه شده از دستگاهی به نام دستگاه ELT (دستگاه فرستنده اضطراری محل هواپیما) برخوردار است که قادر است در دمای ٢٠- درجه و تا ٤٨ ساعت روی فرکانس ٤٠٦ و 121.5مگاهرتز سیگنال ارسال کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی گفت: عمر مفید این دستگاه 48 ساعت بوده که قبل از هر پرواز باید چک و تعویض شود، اگر تاکنون سیگنالی از این دستگاه دریافت نشده، کوتاهی در این خصوص صورت گرفته است.
فارس نیز در همین رابطه گزارش داده است: یکی از ابهاماتی که در این سانحه بابت عدم تعیین محل وقوع سانحه پس از ساعتها وجود دارد، ابهام در ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter در هواپیمای ATR سانحهدیده است که ظاهراً به علت عدم ارسال سیگنال از سوی ELT هواپیمای سانحهدیده آسمان، هنوز امکان یافتن لاشه آن و حتی محل دقیق وقوع سانحه مشخص نیست و هیچ نشانهیی از هواپیمای سانحه دیده پیدا نشده است.
کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی در این باره گفتهاند: «در کنار آن که ELT هواپیما موقعیت مکانی آن را به ماهوارههای تجسس و نجات اعلام میکند، حتی هواپیماهای عبوری نیز میتوانند سیگنالهای آن را دریافت کنند.»
به گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی چک ELT حدودا 30 روزه است و خیلی غیرطبیعی است که بخواهیم ادعا کنیم این هواپیما ELT نداشته است؛ البته باید این موضوع هم بررسی شود که اگر ELT داشته است چرا فعال نشده است و موقعیت مکانی لاشه هنوز مشخص نشده است ولی اگر مشکلاتی در موضوع ELT وجود داشته باشد، شرکت هواپیمایی آسمان تقصیر بزرگی دارد.
یکی از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی در این باره گفت: «اگر واقعا این هواپیمای ATR سیستم ELT داشته است، باید با ضربه فعال میشد اما جای سوال است که چرا در این حادثه فعال نشده است در صورتی که اگر فعال میشد امکان تعیین موقعیت دقیق هواپیما وجود داشت و هواپیما تا الان پیدا میشد.»
به عقیده کارشناسان، یکی از مواردی که قبل از هر پرواز باید چک شود همین ELT است که اگر در چکلیست خلبان ذکر شده باشد در سرویسهای دورهیی فنی هم باید تست و سلامت آن تایید شده باشد؛ این موضوع باید از سوی مراقبت پرواز اعلام شود؛ باید صبور بود و از قضاوتها و گمانهزنیها پیش از تکمیل بررسیهای دقیق و باز شدن جعبه سیاه، خودداری کرد.
بنابراین گزارش جای تامل دارد که چرا هواپیمایی آسمان از ELT این هواپیما حرفی نمیزند؟
یکی از کارشناسان در این باره گفت: شرکت هواپیمایی آسمان آبونمان این سرویس را پرداخت نکرده و از این سرویس بیبهره است؛ یعنی شرکت آسمان آبونمان لازم برای این خدمات پرداخت نکرده است و شرکت فرانسوی خدمات مربوطه را قطع کرده است.
به گفته یکی از کارشناسان، هواپیماهای مسافربرى داراى سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter است که فرستندهیی است که نقطه وقوع سانحه را مشخص میکند و ماهوارههای تجسس و نجات که عمدتا فرانسوى هستند میتوانند موقعیت وقوع سانحه را دریافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند ولى ظاهراً هواپیمایی آسمان آبونمان این سرویس را پرداخت نکرده و از این سرویس بیبهره است.