آغوشگشایی ریاض برای پروژههای پالایشگاهی در هند
ایسنا| عربستان سعودی از کاهش سهم خود در صادرات نفت به هند خم به ابرو درنیاورده و به دنبال اجرای پروژههای پالایشگاهی جدید در این کشور است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در دهلی نو اظهار کرد: ما از تغییرات کوتاهمدت در حجم صادراتمان به هند ناراحت نشدیم. ما شاهد بودیم که پالایشگاهها از فرصتهایی که گاهی پیش میآید، استفاده کردند اما در نهایت با تکیه بر 8 دهه سابقه تامین انرژی جهان میدانیم، شرکایمان ارزش ثبات درازمدت را درمییابند.
عربستان سعودی که مدتها بزرگترین تامینکننده نفت هند بود، سال گذشته جایگاه خود را به عراق واگذار کرد و شاهد کاهش صادراتش به دهلی نو بود که سومین مصرفکننده بزرگ انرژی در جهان است. طبق آمار وزارت نفت هند، این کشور قرار است 36.5میلیون تن نفت از عربستان در سال مالی منتهی به مارس وارد کند که 7.6درصد در مقایسه با 39.5میلیون تن در سال گذشته کاهش خواهد داشت.
این میزان از مجموع واردات ۲۱۴میلیون تن است که ۸۰ درصد از نیازهای نفتی هند را تامین میکند.
وزیر انرژی عربستان گفت: ما در فعالیت در هند همانند خانه خودمان احساس راحتی میکنیم و این مربوط به روابط بین مردم دو کشور پیش از ایجاد شدن عربستان و هند مدرن بوده است. فالح یک سفر دو روزه به هند داشت که سال میلادی گذشته پیشبرنده اصلی رشد تقاضای جهانی بود. سفر وی برای مذاکره برای افزایش حضور عربستان در بخش انرژی هند انجام گرفت و در این سفر، وزارت نفت هند از عربستان برای مشارکت در برنامه ذخایر نفت استراتژیک دعوت کرد. هند به مقصد اولویتدار عربستان سعودی برای سرمایهگذاری تبدیل شده و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در اکتبر اظهار کرده بود این شرکت مایل است، نقش بزرگتری به عنوان تامینکننده نفت و ال پی جی هند ایفا کند. آرامکو پیشبینی میکند، تقاضای هند برای نفت ممکن است تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شده و به ۱۰میلیون بشکه در روز برسد و تقاضای این کشور برای گاز نیز بیش از 3برابر افزایش خواهد داشت.
سهم پالایشگاه ماهاراشترا
غول انرژی دولتی آرامکو امیدوار است در شماری از پروژههای پالایشگاهی بزرگ با شرکتهای نفتی هندی حضور پیدا کند که شامل برنامههای شرکت «ایندین اویل»، «هندوستان پترولیوم» و «بهارات پترولیوم» برای ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت ۶۰ میلیون تن در سال در ایالت ماهاراشترا در غرب هند خواهد بود. فالح در پاسخ به میزان سهمی که آرامکو به دنبال خرید در این پروژه است، گفت:«هر چه بیشتر بهتر اما مطمئنا ما از نظر سرمایه هیچ محدودیتی نداریم و از نظر خوراک و ابعاد پروژه نیز محدودیتی نداریم». وی ادامه داد: آرامکو احتمالا تنها شرکتی در جهان است که میتواند همزمان کارهای زیادی انجام دهد و همه امکانات از دانش فنی گرفته تا خوراک برای تامین لجستیک جهانی را برای موفقیت در چنته دارد. ما میخواهیم این امکانات را به هند ببریم.
انتظار میرود این پالایشگاه حدود سال ۲۰۲۰تا ۲۰۲۱ فعالیتش را آغاز کند و نخستین حضور آرامکو در بخش پالایش هند خواهد بود. این شرکت تاکنون جوینت ونچرهایی در امریکا، کره جنوبی، ژاپن، چین و اندونزی داشته است. همچنین پروژههای بیشتری را در چین و مالزی برنامهریزی کرده است. همچنین برنامههایی برای پروژههای بیشتر در چین و مالزی دارد و در نظر دارد، مجموع ظرفیت پاییندستی خود را از حدود 5.4 به ۸ تا ۱۰میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
فالح گفت: آرامکو در مجموع برای ورود به بخش خردهفروشی سوخت در هند علاقهمند است اما جزئیات مذاکره در این خصوص را فاش نکرد.