کره‌شمالی: غیرهسته‌ای می‌شویم

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۴۷
کره‌شمالی: غیرهسته‌ای می‌شویم

گروه جهان  

دپیلماسی وزرشی دو کره، کارگر افتاد. پیونگ‌یانگ اعلام کرده در صورتی که امنیت کره‌شمالی تامین شود نیازی به تسلیحات هسته‌یی نخواهد داشت. کره‌شمالی همچنین پذیرفته حین برگزاری مذاکرات با امریکا، تمام فعالیت‌های موشکی و هسته‌یی خود را تعلیق کند. رهبر کره‌شمالی در چرخشی آشکار در دیدار با هیات عالی‌رتبه کره‌جنوبی از عزم پیونگ‌یانگ برای ایجاد «تاریخی نوین در اتحاد دو کره» سخن گفته است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از چونگ ائویی یونگ مشاور ارشد امنیتی مون جائه‌این رییس‌جمهور کره‌جنوبی، گزارش داده که پیونگ‌یانگ و سئول پذیرفته‌اند پس از یک دهه مذاکرات دوجانبه‌یی را در ماه آینده با حضور رهبران دو کشور برگزار کنند. این مذاکرات قرار است در منطقه‌یی بی‌طرف شهر «پانمونجوم» واقع در 53 کیلومتری سئول، انجام شود. این مقام ارشد کره‌جنوبی گفته است: «سئول و پیونگ‌یانگ پذیرفته‌اند خط ویژه میان سران دو کشور را فعال کنند تا به این صورت، بتوانند به‌طور نزدیک با یکدیگر مشورت کرده و تنش‌های نظامی را کاهش دهند. آنها همچنین پذیرفته‌اند پیش از برگزاری سومین نشست میان سران کره‌جنوبی و شمالی، مکالمه‌یی تلفنی با یکدیگر داشته باشند.» این سومین نشست در تاریخ این دو کشور به‌شمار می‌رود.

خبر عقب‌نشینی موقت پیونگ‌یانگ از فعالیت‌های هسته‌یی و موشکی در شرایطی اعلام شده که کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، در نخستین ساعات سه‌شنبه میزبان ضیافتی با حضور هیاتی از کره‌جنوبی بود. بنا بر گزارش‌ها، در گفت‌وگو با هیات ویژه کره‌جنوبی با حضور چانگ ای‌یانگ رییس دفتر امنیت ملی نهاد ریاست‌جمهوری و سا هون رییس سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی، «کیم یوجونگ» خواهر پرنفوذ رهبر کره‌شمالی و کیم یونگ چول از مقامات ارشد حزب کمونیست این کشور نیز حضور داشتند. این دو در مسابقات المپیک زمستانی که اخیرا در پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی برگزار شد هم حضور داشتند. خواهر رهبر کره‌شمالی در جریان سفر به کره‌جنوبی دعوتنامه‌یی از طرف برادرش به رییس‌جمهوری کره‌جنوبی داده بود.

گفته شده، یکی از اهداف سفر هیات ۵نفره‌ کره‌جنوبی، فراهم کردن مقدمات مذاکره پیونگ‌یانگ و واشنگتن بوده است. رسانه‌های دولتی کره‌شمالی، فضای این دیدار را صادقانه توصیف کرده‌اند. از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱، این نخستین‌بار است که یک هیات سیاسی از سئول به پیونگ‌یانگ می‌رود. رهبران دو کره در سال‌های ۲۰۰۰ و در دوره ریاست‌جمهوری «کیم ده‌جونگ» و رهبری «کیم جونگ‌ایل» و سال ۲۰۰۷ میلادی در دوره ریاست‌جمهوری «رو موهیان» و رهبری «کیم‌جونگ‌ایل» با یکدیگر دیدار داشته‌اند که مهم‌ترین مذاکرات شبه‌ جزیره در سال‌های معاصر به‌شمار می‌رود. خبرگزاری فرانسه نوشته: «مذاکرات رهبر کره‌شمالی با هیات بلندپایه کره‌جنوبی در یک دهه گذشته بی‌سابقه است و به نظر می‌رسد این دیدار بخشی از پیامد رویکرد برگزاری مشترک المپیک زمستانی باشد.»

خبرگزاری فرانسه پیش‌تر هم نوشته بود: «کره‌شمالی ۲۲ ورزشکار را به این رقابت‌ها اعزام کرد که اکثر آنها متحمل شکست‌های سنگین شدند اما واقعیت این است که هدف کره‌شمالی از حضور در این بازی‌ها برد یا کسب مدال نبوده است. برای کره‌شمالی هدف ساختن و نشان دادن وجهه‌یی خوب از خودش بود. آنها ثابت کردند که نه تنها یک کشور خودسر نیستند بلکه تحریم‌ها را نیز دور زدند. تصویر بازیکنان هاکی کره‌شمالی و کره‌جنوبی که پس از بازی پایانی تیم متحد دو کشور یکدیگر را بغل کرده و اشک ریختند بسیاری را تحت‌تاثیر قرار داد. مهم‌تر اما سفر کیم یو جونگ خواهر رهبر کره‌شمالی، به کره‌‌جنوبی برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک لحظه‌یی تاریخی بود که او را به نخستین عضو خاندان حاکم بر کره‌شمالی تبدیل کرد که از زمان پایان جنگ داخلی کره در سال ۱۹۵۳ قدم به خاک کره‌‌جنوبی گذاشت. او عالی‌ترین کسی بود که می‌توانست پیام کره‌‌شمالی را منتقل کند و دقیقا همین کار را هم کرد.»

پنتاگون اعلام کرده که از آغاز گفت‌وگو میان دو کره استقبال می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع ایالات‌متحده گفته به مذاکرات و چرخش سیاست‌های کره‌شمالی محتاطانه خوش‌بین است. رابرت منینگ اعلام کرده ارتش ایالات‌متحده شانه به شانه در کنار متحد خود، کره‌جنوبی ایستاده و از تعهد سئول به اتحاد مستحکم امریکا و کره‌جنوبی کاملا مطمئن بوده است.

ایالات‌متحده پیش‌تر تاکید کرده بود که هرگونه مذاکره‌یی با کره‌شمالی باید درنهایت به توقف برنامه هسته‌یی این کشور منجر شود. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، چند هفته پیش اعلام کرد بزرگ‌ترین بسته تحریمی این کشور علیه کره‌شمالی را وضع خواهد کرد تا به پیونگ‌یانگ فشار بیاورد که برنامه‌های هسته‌یی و موشکی خود را متوقف کند.

دیدارهای اخیر هیات‌های ارشد دو کره در حالی انجام می‌شود که بحران شبه‌جزیره کره، به‌دلیل آزمایش‌های هسته‌یی و آزمایش‌های پی‌درپی موشکی کره‌شمالی، شدت گرفته بود. در این مدت تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ نیز افزایش یافته است. پس از پایان جنگ دوم جهانی و پایان اشغال

شبه جزیره کره توسط نیروهای ژاپنی، این کشور به بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. در سال ١٩٥٠، نیروهای جمهوری کره‌شمالی که از سوی شوروی و چین حمایت می‌شدند جهت تصرف و انضمام کره‌جنوبی از مرز عبور کردند و کشورهای غربی نیز با تشکیل ائتلافی به رهبری ایالات‌متحده در حمایت از کره‎جنوبی وارد جنگ شدند. جنگ کره همراه با تلفات و خسارات سنگین تا سال ١٩٥٣ ادامه داشت و در آن سال با امضای توافقنامه ترک مخاصمه خاتمه یافت اما بین کره‌شمالی با کره‌جنوبی و ایالات متحده معاهده نهایی صلح امضا نشده است. از آن زمان، واحدهایی از ارتش ایالات‌متحده برای حمایت از کره‌جنوبی در آن کشور مستقر است. کره‌شمالی بارها دولت ایالات‌متحده را متهم کرده که با خودداری از شناسایی آن کشور درصدد تهاجم و سرنگونی حکومت آن است و به همین دلیل، خود را ناگزیر می‌بیند تا به تسلیحات پیشرفته دست پیدا کند.

 

 

ارسال نظر