هفته استیضاحی پارلمان!

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۹۹
هفته استیضاحی پارلمان!

گروه ایران  

هنوز جوهر امضای نمایندگان زیر طرح استیضاح آخوندی و ربیعی خشک نشده بود که 10 نفر از نمایندگان سوال‌کننده از وزیر جهاد کشاورزی با اصرارشان خواهان استیضاح حجتی شدند. این را روز گذشته اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد تا سه روز آخرین هفته کاری مجلس شورای اسلامی در سال 96 به طرح استیضاح سه وزیر روحانی سپری شود. استیضاح ربیعی و آخوندی که روز سه‌شنبه اعلام وصول شده بود، استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم روز گذشته با توجه به اصرار 10نفر از نمایندگان متقاضی برابر ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

 روایتی از روند استیضاح حجتی

داستان استیضاح محمود حجتی به دی ماه امسال بازمی‌گردد که سوال نمایندگان از حجتی به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شد. آن‌طور که نمایندگان عضو این کمیسیون می‌گویند محور اصلی سوال از حجتی تنظیم بازار محصولات بود. او سرانجام پس از نزدیک به دو ماه روز گذشته به کمیسیون کشاورزی رفت تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد و حتی الامکان آنان را از استیضاح منصرف کند. اما ظاهرا موفق به چنین کاری نشده است. علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی درباره مباحث مطرح شده در جلسه نمایندگان عضو این کمیسیون با محمود حجتی گفت که وزیر جهاد کشاورزی در نشست دیروز به بخشی از سوال‌ها پاسخ داد و ادامه پاسخ به سوال استیضاح‌کنندگان و ابهامات به جلسه بعدی موکول شد که احتمالا نشست بعدی روز یک‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود. به گفته او تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده بررسی‌های لازم درخصوص استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون صورت بگیرد و بعد از بررسی و جمع‌بندی، گزارش به هیات‌رییسه ارائه و تصمیمات لازم براساس روال قانونی و طی مراحل انجام می‌شود.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه با اشاره به اینکه در نشست دیروز موضوع تنظیم بازار در بخش کشاورزی مطرح شد و سوال‌های اصلی تعدادی از استیضاح‌کنندگان درخصوص تنظیم بازار محصولات داخلی، کنترل واردات و صادرات محصولاتی که مزیت‌های نسبی برای بازارهای هدف دارند، مشوق‌های صادراتی و فرمول مناسبی که بتوان محصولات اصلی را در بازار تنظیم کند مانند برنج، مرکبات، ذرت، دانه‌های روغنی، خوراک دام و سیب و سایر محصولات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر نیز توضیحات خود را ارائه کرد.

او با تاکید بر اینکه باتوجه به کثرت سوال‌های نمایندگان در یک جلسه امکان بررسی و جمع‌بندی وجود نداشت، عنوان کرد: تعدادی از استیضاح‌کنندگان به طولانی شدن زمان بررسی اعتراض داشتند و طبق آیین‌نامه زمانی که سوال به کمیسیون ارجاع داده می‌شود، باید یک هفته بعد با حضور وزیر و نمایندگان استیضاح‌کننده سوالات مورد بررسی قرار بگیرد و تصمیم‌گیری شود.  این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه باتوجه به اینکه در هفته‌های اخیر مجلس شورای اسلامی درگیر بررسی لایحه بودجه بود که این مساله باعث عدم تشکیل جلسات کمیسیون‌های تخصصی شد و تعدادی از نمایندگان براساس آیین‌نامه این حق را داشتند که مستقیما مراتب استیضاح را به هیات‌رییسه ارائه کنند، خاطرنشان کرد: «کمیسیون روال خود را ادامه می‌دهد و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه برعهده هیات‌رییسه است.»

 برچسب سیاسی بر استیضاح

برخی اعتقاد دارند طرح استیضاح سه وزیر به‌طور همزمان آن‌هم در هفته پایانی کار مجلس نشان می‌دهد دست‌کم بخشی از نمایندگان از فرصت استیضاح برای رسیدن به مقاصد سیاسی استفاده کرده‌اند. تحلیلی که به اعتقاد یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با واقعیت همخوانی ندارد. فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با «تعادل» درباره احتمال سیاسی بودن طرح استیضاح سه وزیر به‌طور همزمان برای تحت فشار قرار دادن دولت می‌گوید: برای پاسخ به این شائبه باید دید کسانی که طرح استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، راه، مسکن و شهرسازی و کار و رفاه اجتماعی را امضا کرده‌اند از چه طیف‌هایی هستند. حداقل درباره آقایان ربیعی و آخوندی که بنده در جریان امضا‌کنندگان طرح استیضاح آنان هستم، به صراحت می‌گویم این‌طور نیست و نمایندگانی از طیف‌های مختلف در بین امضا‌کنندگان وجود دارند و این طرح تنها محدود به جمع نماینده‌های مخالف دولت در مجلس نیست. هر چند این نماینده عضو فراکسیون امید می‌گوید که از اسامی نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح حجتی اطلاع ندارد؛ با این حال به اعتقاد او استیضاح وزرا حق نمایندگان مجلس است.

ذوالقدر می‌افزاید: اکثر نمایندگان بر سر اجرای برنامه این وزرا و کارآمدی‌شان تردید داشتند. این حق قانونی نمایندگان است که وزیری را استیضاح کنند و درباره این سه وزیر هم براساس آیین‌نامه مجلس عمل شده است و هیات‌رییسه نیز براساس قانون به وظیفه خود عمل کرده است.

او با اشاره به اینکه از سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایت نمایندگانی طرح استیضاح را امضا کرده‌اند، می‌گوید که آقایان ربیعی و آخوندی نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند و از این بابت اتفاق عجیبی رخ نداده است. ذوالقدر درباره فضای مجلس برای رای به استیضاح درباره هر یک از این وزرا توضیح می‌دهد: در این باره نظرات مختلفی وجود دارد. برخی نمایندگان اعتقاد دارند کار این وزارتخانه‌ها گسترده است و با رفتن وزرای فعلی و آمدن افراد جدید تغییر خاصی رخ نخواهد داد؛ در مقابل برخی معتقدند آنها توانایی مدیریت ندارند و باید استیضاح شوند. در شرایط فعلی نمی‌توان گفت اکثریت با کدام گروه است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس رای فراکسیون‌ها را تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: رای فراکسیون‌ها در استیضاح یا ابقای وزرا نقش اساسی دارد. این هفته فرصت نشد که جلسه فراکسیون‌ها برگزار شود و به هفته آینده موکول شد. از این جهت اوایل هفته آینده می‌توان وزن هر گروه از موافقان یا مخالفان استیضاح را سنجید.

به گفته ذوالقدر، فراکسیون امید برای بررسی کارشناسی استیضاح آخوندی و ربیعی کمیته‌هایی را تشکیل داده که در آن علاوه بر نمایندگان، کارشناسانی هم خارج از مجلس حضور دارند تا به تصمیم‌گیری اعضای فراکسیون کمک کنند.

آن‌طور که علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت، هر سه جلسه علنی هفته آینده مجلس به استیضاح وزرای دولت اختصاص می‌یابد و به‌زعم او ان‌شاء‌الله عیدی خوبی به دولت و ملت داده می‌شود.

 

ارسال نظر