اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۹۲

 رفع فیلتر توییتر با نظر سه قوه

بحث فیلتر شدن یا رفع فیلتر پیام‌رسان‌های بین‌المللی در کشور دوباره بعد از مدتی با اظهارات اخیرا رییس مرکز ملی فضای مجازی که از بررسی رفع فیلترینگ توییتر خبر داد، مطرح شد. تصمیم‌گیری درباره فیلتر یا رفع فیلتر یک شبکه اجتماعی یا انواع دیگر اپلیکیشن‌ها در حیطه اختیارات شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که وزارت ارتباطات نیز در این جلسات حق رای دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود درباره بحث رفع فیلتر توییتر اظهار کرد: این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و نیاز به تصمیم مشترک هر سه قوه دارد. همچنین او تاکید دارد که مصوبات شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب تکالیف دستگاه‌هاست. مثلا در حوزه پیام‌رسان بومی عده‌یی علاقه‌مندند بگویند کار وزارت ارتباطات است. اما وظیفه این وزارتخانه صرفا ایجاد زیرساخت است و اعتمادسازی، کاربرد و ترویج وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و معلوم است، وظیفه کیست. از سوی دیگر سیدابوالحسن فیروزآبادی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر احتمال رفع فیلتر توییتر اظهار کرده است: ما دایم فضای مجازی را بررسی می‌کنیم. درباره توییتر هم بررسی‌ها در حال انجام است و احتمال اینکه در سال آینده این اتفاق بیفتد، باید بررسی شود. وی با تاکید بر مضرات فضای انحصاری تلگرام، در پاسخ به اینکه آیا احتمالی مبنی بر لزوم فیلتر تلگرام وجود دارد، بیان کرد: اگر به این نتیجه برسیم، این کار را انجام می‌دهیم و احتمال آن وجود دارد. رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راهکارهای حمایتی برای فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: پیام‌رسان سکویی برای ارائه سرویس و خدمات به مردم است. پیام‌رسان‌های داخلی اگر بخواهند توسط مردم پذیرفته شوند و مورد استفاده قرار گیرند، باید خدمات خوبی ارائه دهند، خدماتشان پایداری داشته باشد و خدمات اضافه‌تری از آنچه پیام‌رسان‌های خارجی ارائه می‌دهند را عرضه کنند. از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان، مردم هم در این راه باید بررسی کنند که کسب و کارها و خدمات آموزشی و جدی خود را بر بستر خارجی صورت ندهند، زیرا به هر حال بستر خارجی به دلیل عدم تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی هر لحظه امکان دارد که به‌طور موقت یا دایم فیلتر شود. به همین دلیل توصیه شده که کاربران و خصوصا پایگاه‌هایی که کاربر زیادی دارند، حتما در یک پیام‌رسان ایرانی ارائه خدمت داشته باشند. گذشته از اینکه این اظهارنظرها در مورد احتمال فیلترینگ یک شبکه اجتماعی در کنار احتمال رفع فیلتر یک شبکه دیگر ممکن است سوالاتی را برانگیزد که در این فضای گفتمانی سیاست‌های کلی چیست؟ اگر با رفع فیلتر از توییتر قرار بر گشایش در فضای مجازی است، چرا همزمان احتمال فیلترینگ تلگرام هم وجود دارد؟ اما نکته‌یی که در این اظهارنظرها از سوی وزیر ارتباطات و رییس مرکز ملی فضای مجازی مطرح می‌شود، این است که در بحث فیلترینگ یا عدم فیلترینگ شبکه‌های مجازی این مرکز ملی یا شورای عالی فضای مجازی و نه وزارت ارتباطات است که تصمیم‌گیرنده است.

 ۲۰۰۰شماره ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مسدود شد

یکی از راه‌های مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی شکایت به سامانه و معرفی شماره‌های فرستنده بود؛ راهی که اگرچه موثر بود اما نمی‌توانست پیش‌گیرنده باشد. به همین دلیل تصمیم بر آن شد که جلو ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از همان ابتدا و توسط اپراتورها گرفته شود. پیامک‌های تبلیغاتی از آن موارد است که هر یک از مشترکان موبایلی حداقل یک بار تجربه کرده‌اند. البته این تجربه معمولا به همان یک بار ختم نشده و ارسال این پیامک‌ها گاهی آن قدر زیاد شده که صدای کاربران را هم درآورده است؛ اینکه گاه و بیگاه و در زمان‌های نامناسب صدای دریافت پیامک را می‌شنوند و زمانی که با تصور پیغام شخصی سراغ گوشی خود می‌روند، با حجم انبوهی از تبلیغات روبه‌رو می‌شوند. این موضوع باعث شد، کاربران شکایات خود را از راه‌های مختلف به گوش مسوولان برسانند. اگرچه پیامک‌های تبلیغاتی ریشه‌یی عمیق دارد و زمان آن هم محدود به یکی، دو سال گذشته نیست، اما در یک سال اخیر عزم جدی برای جلوگیری از آنها و ایجاد مزاحمتشان ایجاد شد. البته در حالی که ابتدا ارسال پیامک‌ها با سرشماره‌های مشخصی انجام می‌شد و به نحوی مسدود کردن آنها راحت‌تر بود، کسب‌وکارهایی که یکی از مهم‌ترین راه‌های تبلیغات خود را ارسال این پیامک‌ها می‌دانستند، سراغ شماره‌های شخصی رفتند. ارسال پیامک‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی هم در برهه‌یی به یکی از مشکلات کابران تبدیل شد؛ بنابراین مسوولان ارتباطی راه چاره را در ایجاد مصوبه‌یی برای مقابله جدی با این پیامک‌ها دانستند و تصمیم بر آن شد دستورالعملی برای جلوگیری از ارسال آنها داده شود. نخستین راه شکایت کاربران به رگولاتوری و سامانه ۱۹۵ بود که با تعداد مشخصی از شکایت و بررسی موضوع، شماره‌یی که تنها برای ارسال پیامک‌های انبوه مورد استفاده قرار می‌گرفت، مسدود شود. با وجود این، شکایت از شماره‌های فرستنده ارسال پیامک تنها می‌توانست از ارسال پیامک‌ تبلیغاتی از این شماره‌ها در آینده جلوگیری کند، در حالی که ممکن بود شماره‌های جدید هر روز سبز شوند و پیامک بفرستند. به همین دلیل تنها راه پیشگیری از ارسال پیامک‌ها از همان ابتدا و توسط اپراتورهای موبایلی در نظر گرفته شد؛ اتفاقی که قبلا هم درباره آن بحث شده و تصمیماتی گرفته شده بود اما درنهایت به گفته رگولاتوری در روزهای اخیر و مطابق با دستورالعمل جدید، توسط اپراتورها در حال انجام است. حسین فلاح‌جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: شکایت کار سختی بود؛ موثر بود اما نمی‌توانست پیشگیری‌ کننده باشد. رگولاتوری دستورالعملی برای شماره‌های شخصی به اپراتورها داده است که دیگر خودشان بدون اینکه حتی شکایتی لازمی باشد، مسدودیت پیامک‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهند. در حال حاضر چند روزی است که این کار توسط اپراتورها انجام می‌شود و تاکنون بیش از ۲۰۰۰ شماره شناسایی و مسدود شده است. وی درباره نحوه تشخیص پیامک‌های معمولی از تبلیغاتی توسط شماره‌های شخصی نیز توضیح داد: طبق دستورالعملی که به اپراتورها دادیم، این شماره‌ها اگر شرایط خاصی داشتند مسدود می‌شوند؛ مثلا تعداد پیامکشان از یک حدی بیشتر باشد یا چند روز قبل از ارسال پیامک هیچ تماس تلفنی و استفاده اینترنتی نداشته باشند؛ یعنی صرفا سیم‌کارت برای پیامک استفاده ‌شود که براساس آن شناسایی و مسدود می‌شوند.